Okozhatja-e kerékpáros egy motoros halálát?

  • Halálos kimenetelű motoros balesetek sorával kezdődött az idei szezon
  • Sokan sem a saját, sem a motorjuk képességével nincsenek tisztában
  • Kerékpárossal karambolozó motoros lelte halálát Bicske és Mány között
  • 130 ezer forintjába és a jogosítványába került az ebéd egy motorosnak

Elképesztő halálos balesetek sorával nyitott az igazi nyár az utakon, közül három motoros tragédiával. Június utolsó vasárnapján két motoros lelte halálát az utakon; az egyik Duna-földvár közelében, a másik a Balaton-felvidéken, Mindszentkállánál.

Dunaföldvár határában egy mezőgazdasági gépbe rohant bele egy 66 esztendős motoros. Mindszentkállánál pedig egy 36 éves férfi egyenesítette ki a jobbra ívelő kanyart. Amikor áttért a szembe jövők sávjába, motorjával két – szabályosan közlekedő – autóval is összeütközött. A motoros a helyszínen meghalt, annak az autónak az egyik utasa, amelyikkel második-ként ütközött, egy 45 éves nő könnyű sérülést szenvedett.

Július elsején a 7-es úton Pettendnél ugyancsak egy mezőgazdasági géppel karambolozott egy motoros. A helyszínen meghalt. Ugyanaznap egy másik motoros kerékpárossal(!) karambolozott Bicske és Mány között, a 1104-es úton az 5-ös dűlőnél este fél nyolc tájban. Az ütközés következtében a motoros átrepült a szalagkorláton és halálra zúzta magát.
Másnap Budapesten, a XI. kerületi Bocskai és Fehérvári út kereszteződésében egy betonkeverővel ütközött egy motoros. A motoros nem élte túl a karambolt. A rendőrség vizsgál-ja a baleset körülményeit.

Mi történik az utakon?
Mi a magyarázat, már ha van rá magyarázat, hogy néhány napon belül öt motoros lelte halálát az utakon?
Pausz Ferenc közlekedési szakértő, az Országos Polgárőr Szövetség alelnöke szerint sajnos semmi rendkívüli nincs az elmúlt napok történéseiben. Az idén a koronavírus-járvány miatt életbe léptetett (az óta feloldott) kijárási korlátozások miatt két hónappal később indult a motoros szezon is.

„Sajnos a szezonkezdet ilyen, minden évben több-kevesebb tragédiával kezdődik a motoros évad”, mondta lapunknak Pausz Ferenc, aki maga is nagy motoros. „Sokan több hónapos kényszerpihenő után is úgy pattannak nyeregbe, mintha csak tegnap szálltak volna le a motorról. Azonban még nem érzik a gépet, a sebességet, a forgalmat, ám vonzza őket a sebesség, és úgy motoroznak, mintha le se szálltak volna ősz óta a motorról. Ők sajnos igen gyakran orosz rulettet játszanak az utakon.”

A téli, vagy az idén a járvány miatti hosszabb leállás után még a gyakorlott motorosoknak is tanácsos pár tíz kilométeren keresztül amolyan bejárató-visszaszoktató tempóval motorozni. És persze, teszi hozzá Pausz, indulás előtt alaposan átnézni a gépet, felkészíteni a motoros idényre. Olaj, fék, gumiellenőrzés nélkül el se induljon senki, ha jót akar.

Tipikus baleseti ok még a motorosoknál Pausz Ferenc szerint az is, hogy sokan nincsenek tisztában sem a saját, sem pedig a gépük képességeivel. „Azt hiszik, simán be tudnak venni egy kanyart egy adott – és nem ritkán a megengedett maximális sebességet jelentősen meghaladó – tempóval, mondta Pausz, aztán hamar kiderül, hogy mégsem. Mert éppen szem-be jött valaki, megcsúszott a motor és a vezetőjének már ideje és tere sem maradt korrigálni”.
A sebességmámor, az adrenalin sok motorossal feledteti, hogy az úton mások is közlekedhetnek. Amiatt is gyakran történnek súlyos, néha halálos balesetek. Gondoljunk csak az engedély nélküli hegyi versenyekre.

A tragédiák jelentős részét azonban a városokban az okozza, hogy a motorosok közül sokan nem veszik figyelembe, hogy az autósok számára ők szinte láthatatlanok.

„Az autósok szeme az olyan nagy pontokat keresi, mint amilyen egy másik autó, egy busz vagy egy kamion. A motorosok, ahogy a segédmotorosok és a kerékpárosok is, számukra mintha nem is lennének. Legalábbis a szezon elején.”

Pausz szerint a motorosoknak (segédmotorosoknak, kerékpárosoknak) tenniük kell azért, hogy láthatóvá váljanak. A színes ruha, a láthatósági mellény segítheti felhívni magukra a figyelmet abban az időszakban, amikor az autósok még nem szoktak vissza ahhoz, hogy az úton náluk kisebb járművek is közlekednek. Sokat segít az autósok visszaszoktatásán, ha a motorosok ügyelnek rá, hogy ne az autósok holtterében motorozzanak, hanem ott, ahol egy figyelmesen közlekedő autós láthatja őket.

„Sajnos sok baleset vezethető vissza arra is, mondta a polgárőrség alelnöke, hogy a motorosok nem veszik tudomásul, hogy az ő gépük jóval gyorsabban gyorsul az autónál, és gyorsabb manőverekre képes. Azaz, az autósok nem képesek olyan gyorsan manőverezni, mint ők. Gyakran megtörténik, hogy a motoros azt hiszi, mire odaér az autó már nem lesz ott, addigra szabad lesz előtte az út, aztán kiderült, hogy vagy a saját sebességét nem választotta meg kel-lő körültekintéssel, vagy az autóról feltételezett többet, mint szabad lett volna.

És mint más járműkategóriákban is, a motorosok között is akadnak, akik alapból fütyülnek a szabályokra. Jó példa erre az a motoros, aki egy Pofátlan(TAN)ító civilnek látszó rend-őrautó előtt egyetlen perc lefogása alatt 16 büntetőpontot érő szabálytalanságot követett el. Több mint 70-nel húzott el a rendőrök autója mellett, áthajtott egy piroson, majd vett egy bal-kanyart ott, ahol ezt tábla tiltotta. [Az esetről készült rendőrségi felvételt itt megnézhetik.]
Amikor nagy nehezen a rendőrök utolérték, a motoros azzal magyarázta a történteket, hogy nagyon sietett ebédért. Alighanem az év legdrágább ebédje volt az övé. Az ámokfutásáért ugyanis 130 ezer forintos bírságot kell fizetnie és kapott még 16 büntetőpontot is. Mivel korábbról már voltak büntetőpontjai, a rendőrök azonnal elvették a jogosítványát.

F. Gy. A.