Oldtimer show: Európa lesz az új Kuba?
- Kevesebb új, több használt autó kelt el tavaly Németországban, az EU legnagyobb autópiacán.
- Lényegesen csökkent a magánvásárlók aránya.
- Mint Kubában: a tulajdonosok tovább használják régi autójukat.
Kubai viszonyok kialakulása várható Európában? A gépjárműveket ugyanis egyre hosszabb ideig használják, a német autók 10,3 éves átlagéletkorukkal idősebbek, mint valaha – olvasható a Focus.de elemzésében. Vagyis valóra válhat a „Havanna-effektus”, amit az elektromos autók híres kritikusa, Fritz Indra professzor öt évvel ezelőtt megjósolt. Mit jelent ez? Ha drágulnak az autók és korlátozzák bizonyos technológiák használatát, az ügyfél a legkézenfekvőbb dolgot fogja tenni, azaz továbbra is a jelenlegi autóját hajtja. És ez könnyen 10, 20, 30 vagy akár még több évig is eltarthat, legalábbis, ha klasszikus belsőégésű motorról van szó. Az új vásárlások elmaradnak, különösen a jelenlegi gazdasági helyzetben. Az általában hét-nyolc éves új autó vásárlási ciklus tehát megszakad, mert az ügyfelek megtartják régi autóikat – mondta Fritz Indra 2020-ban.
Emlékezetes, hogy Kubában ötven évre konzerválta az autóflottát a kommunista tervgazdaság szigora és az USA embargója. Az 50-es évekből származó amerikai kocsik az utcakép részévé, és ezzel Kuba jelképeivé váltak. A Cadillac-ek, Oldsmobile-ok és Chevrolet-k, az Eisenhower-korszak autói több mint fél évszázadon át szolgáltak a kubai közutakon. De a havannai szabadtéri autóskanzen nem a műszaki értékek megőrzésének a jelképe, hanem a nyers kényszerűségé. Kuba emlegetése az európai jóléti modell esetében szigorú kritikának értelmezhető.
Miközben az új autók eladásai visszaestek Németországban, beleértve az elektromos autókét is, a használtautó-piac 2025-ben valószínűleg fellendül. A szövetségi gépjármű-közlekedési hatóság (KBA) adatai szerint 2024-ben közel 6,5 millió autó cserélt gazdát, ami 7,4 százalékos növekedés az előző évhez képest. Bár a használt piac a válság évei után folytatta a fellendülést, még mindig jóval a válság előtti szint alatt van. A 2010-es években a KBA átlagosan még 7,1 millió adásvételt regisztrált.
– A 2025-ös évre vonatkozóan feltételezzük, hogy a gazdasági bizonytalanságok és a magánháztartások magas megtakarítási rátája tovább csökkenti az új autók piacát, és tovább táplálja a használtautó-piacot – mondta Thomas Peckruhn, a Német Autókereskedelmi Szövetség alelnöke az Automobilwoche.de kérdésére. A kereskedők a következő tizenkét hónapban mintegy 6,8 millió új autó forgalomba helyezésére számítanak.
Ez azt jelentheti, hogy a Havanna-hatás valószínűleg idén is jelentős hatással lesz a német járműparkra. Míg Kubában a kommunista tervgazdaság és az USA által bevezetett szankciók vezettek oda, hogy az emberek évtizedekig régi autókkal közlekedtek, addig ma a politikailag kikényszerített elektromobilitás és a gazdasági bizonytalanságok eredményezik ugyanezt.
Tehát dübörög a használtautó-piac, részben azért, mert nincs pénz az új autókra.
Ez egyfajta ördögi körhöz vezet: az autózásra fordítható költségvetés kisebb, miközben a költségek nőnek a magasabb üzemanyagárak, az emelkedő biztosítási díjak és egyéb hatások miatt. Ebbe beletartozik az új autók árának emelkedése is. A DAT AUTOHAUS szerint a fogyasztók 2023-ban átlagosan 44 630 eurót fizettek egy új autóért, mintegy 11 000 euróval többet, mint öt évvel korábban. A használt autók ára ugyanebben az időszakban több mint 6000 euróval 18 620 euróra emelkedett – írta az Automobilwoche.
A Focus.de számára a Heycar használtautó-kereskedelmi platform elemezte a 2025-re vonatkozó tendenciákat. A Heycar továbbra is csökkenő árakat lát. Az eladók nyomás alatt vannak, az árengedmények valószínűsíthetők, a vásárlók 2025-ben jó tárgyalási pozícióban vannak. A Heycaron 2024-ben átlagosan mintegy hét százalékkal voltak olcsóbbak a használt autók, mint az előző évben. Ugyanakkor a járműállomány 2024-ben tizenegy százalékkal nőtt 2023-hoz képest – tehát több az ajánlat.
Egy másik tendencia, amely valószínűleg 2025-ben is folytatódik, a magánvásárlások csökkenő aránya az új autó piacon. A magánszemélyek aránya az elmúlt öt évben csökkent, és tavaly 32 százalékon állt, ami a valaha megfigyelt legalacsonyabb éves érték – írta az Automobilwoche. Ha az újautópiac 2025-ben mégis növekedne, az elsősorban a céges beszerzéseknek köszönhető majd.
N.V.