Rács mögé küldené az ügyészség a cserbenhagyó gázolót

  • Nem tartott elegendő oldaltávolságot, ezért sodorta el a kerékpárost
  • A sofőr észlelte a balesetet, ennek ellenére megállás nélkül továbbhajtott
  • Egyre több súlyos balesetet okozó kerül rács mögé mostanában

Indítványozta a Kecskeméti Járási Ügyészség annak a 40 éves férfinak a letartóztatását, aki január 20-án Kiskőrösön elgázolt egy kerékpárost, majd megállás és segítségnyújtás nélkül tovább hajtott. A kerékpáros kevéssel a gázolás után a helyszínen életét vesztette.

A baleset január 20-án este, háromnegyed nyolckor történt Kiskőrösön az Izsáki úton. A gázoló az eddigi vizsgálati adatok szerint nem tartott elegendő oldaltávolságot előzés közben a vele egy irányba hajtó kerékpárostól, és elsodorta őt. A kerékpáros az úttestre zuhant, eközben szenvedett halálos sérüléseket.

Közlekedési szakemberek, a közlekedési rendőrök és a kerékpáros szervezetek egybehangzó véleménye szerint egy, az úttesten szabályosan közlekedő kerékpáros biztonságos előzéséhez másfél méter oldaltávolságot kell tartani.

Az idősebb sofőrök anno ezt még úgy tanulták, hogy „egy kerékpáros előzése akkor biztonságos, ha az autós az előzés kezdetén legalább a baloldal kerekekkel áttér az úttest bal oldalára. Sok gépjárművezető-oktató azonban ennél is tovább ment és arra trenírozta a tanítványait, hogy inkább mind a négy kerékkel térjenek át a szembe jövő sávba – biztos, ami biztos.

A kiskőrösi balesetet okozó autó vezetője miután elsodorta az út szélén szabályosan közlekedő bringást, megállás nélkül továbbhajtott, annak ellenére, hogy az ügyészség szerint észlelte, hogy balesetet okozott. Ennek ellenére semmit nem tett annak érdekében, hogy meggyőződjön arról, szüksége van-e az elsodort és az úttestre zuhant kerékpárosnak bárminemű segítségre.

Röviddel a baleset után a rendőrség elfogta a gázolót, majd halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétsége és a segítségnyújtás elmulasztásának súlyosabban minősülő bűntette miatt gyanúsítottként hallgatta ki, és őrizetbe vette.

Miután a többszörösen büntetett előéletű gyanúsított az általa okozott baleset helyszínéről elmenekült, azaz megpróbált a felelősségre vonás alól kibújni, az ügyészség   – ezekre hivatkozva – úgy ítélte meg: esetében a későbbiekben is számolni kell a szökés, elrejtőzés veszélyével, de még a bűnismétléssel is.

Annak érdekében, hogy a gyanúsított az eljárás befejezéséig a nyomozóhatóság rendelkezésére álljon, ne legyen lehetősége a nyomozás és a bizonyítási eljárás jogellenes befolyásolására, s persze, hogy újabb bűncselekményt se követhessen el, az ügyészség a férfi letartóztatását indítványozta.

Nem ő az első, aki rács mögé kerül az utóbbi időben a halálos kimenetelű, illetve a súlyos sérülésekkel végződött közlekedési balesetek elkövetői közül. A büntető- és a szabálysértési eljárások gyorsítása érdekében a hatóságok mind gyakrabban alkalmaznak kényszerintézkedéseket azokkal szemben, akik például ittasan vagy bódult állapotban okoztak közúti tragédiát, és azokkal szemben is, akik kirívóan súlyosan megszegték a közlekedési szabályokat.

A törvény értelmében a bíróság előtt is elsőbbséget élveznek azok az esetek, amelyekben nyomozati szakban valamilyen kényszerintézkedést rendeltek el. Aminek nemcsak az lehet a következménye, hogy gyorsabban megszületik a jogerős ítélet, hanem az is, hogy a védők az idő múlására hivatkozva nem kérhetnek enyhébb büntetést a vádlottra..

F.Gy.A.