Ráfázhat, aki rutinból vezet

  • Egyre több többsávos úton alakítanak ki ideiglenes kerékpársávokat Budapesten.
  • Drasztikusan csökkent a BKV kihasználtsága és az autósforgalom a járvány miatt.
  • Senki ne vezessen rutinból, bármikor megszűnhet egy-egy sáv az autósok számára.
  • A BRFK a kerékpárosok érdekében motorosokkal ellenőrzi a szabályok betartását.

A Fővárosi Önkormányzat a koronavírus-járvány nyomán kialakult helyzetre tekintettel még április első napjaiban döntött ideiglenes kerékpársávok kialakításáról egyes, máskor forgalmas főutakon. A Bartók Béla és a Tétényi úton kezdődött a program, és most a Nagykörút Nyugati-tér – Üllői út közti szakaszán folytatódik, de hamarosan az Üllői úton is felfestik az ideiglenes biciklisávokat.

A döntést a városvezetés azzal indokolta, hogy a koronavírus-járvány miatt elrendelt kijárási korlátozások miatt drasztikusan csökkent a közösségi közlekedés kihasználtsága és az autóforgalom is, miközben a főbb kerékpáros utakon, ahol mérik is a biciklis forgalmat, a nyári csúcsidőket idéző számban találkozni kerékpárosokkal.

Sokan, akik korábban saját autóval vagy tömegközlekedéssel jártak dolgozni, saját és mások egészségének a védelmében kerékpárra váltottak. Hallgattak azokra, akik a másfél méteres távolságtartás mellett a közösségi közlekedés használatának a mellőzését javasolták, azoknak pedig, akiknek mégis buszra, villamosra, metróra vagy trolira kell szállniuk már a járvány kitörésének kezdettől maszk viselését ajánlották, amit április 27-től a BKV járatain kötelezővé tett egy fővárosi rendelet.

Azonban egy idő után már a kerékpáros forgalom is kinőtte a meglévő kerékpárút-hálózatot. Fennállt a veszélye annak, hogy a kerékpárutak zsúfoltsága miatt akaratlanul a bringások is terjeszteni fogják a koronavírust.

Egy kerékpáros egyes vizsgálatok szerint ugyanis 10-20 méteres sávban képes elszórni a koronavírust miközben tempósan teker. Ekkora távolságot kellene tartaniuk egymástól és a gyalogosoktól annak érdekében, hogy ne tudják tovább adni a vírust azok, akik megfertőződtek ugyan, de tünetmentesek. [A témában készült angol nyelvű tanulmány itt érhető el.]

A létező és megszokott kerékpárutak telítődtek. Ráadásul olyan utakon is megjelentek a munkába tartó bringások, amelyeken korábban nem volt jellemző a kerékpáros forgalom. Ez is indokolta egyes útvonalakon a külön kerékpársáv kialakítását.

Forrás: molbubi.hu

A bringára váltást nagyban megkönnyítette, hogy a MOL Bubi drasztikusan csökkentette az árait. Pillanatnyilag jelképes százforintos áron bérelhető kerékpár a MOL Bubi gyűjtőhelyeken. Ezért az összegért félórán keresztül ingyen használható a bicikli. Ezt követően egy újabb óra használatért 500, kétórás MOL Bibi bringázásért 1500 forintot kell fizetni. [Minden, amit a Mol Bubi használatáról és díjszabásáról tudni kell, itt megtalálható.]

A BKK és a Budapest Közút folyamatosan alakít majd ki az elkövetkező időszakban kerékpáros sávokat más főutakon is. Az egy irányba többsávos utakon kialakított biciklis sávok a Fővárosi Önkormányzat döntése értelmében szeptemberig maradnak fenn.

Ez utóbbi döntést persze (mármint, hogy az egyes utakon kialakított ideiglenes közlekedési rend szeptemberig fennmarad) az élet még felülírhatja, így is, úgy is.

Amennyiben a járvány május elejére prognosztizált tetőzését követően a most számítottnál gyorsabban áll helyre a gazdaság, vélhetően a közúti forgalom is rohamos tempóban fog „visszanövekedni” a kijárási korlátozás előtti szintre vagy legalábbis annak közelébe. És akkor már lehetséges, hogy egyes útvonalakon hiányozni fognak az ideiglenesen kerékpárúttá alakított sávok az autósoknak.

Emellett sokan tartanak attól is, hogy az ideiglenességet majd ilyen-olyan indokkal szeptembert követően is fenntartják. Nem lenne példa nélküli egy állapot véglegesítésére ez a megoldás Magyarországon.

A közlekedési szakemberek és a közlekedésrendészet egyaránt óvatosságra int minden közlekedőt. A megszokottan két- vagy többsávos után egy-két sávosra szűkítése már önmagában is jelentős forgalmi rend változást jelentene.

Ehhez jön még, hogy a várakozások szerint olyan utakon (például az Üllőin) is az eddiginél jóval nagyobb számban tűnhetnek fel ezentúl majd kerékpárosok, amelyeken korábban csak a tapasztalt megszállottak kerekeztek. Jobbra kanyarodáskor és amikor valaki ráhajt a megváltozott forgalmi rendű útra, sokkal óvatosabbnak kell lennie, sokkal körültekintőbben kell vezetnie.

Karácsony Gergely főpolgármester személyesen is letesztelte az ideiglenes kerékpárutak egyikét és meglehetősen rossz tapasztalatokat szerzett. Azzal szembesült ugyanis, hogy az autósok igen nagy számban figyelmen kívül hagyják az ideiglenes sávokat, ráhajtanak, autós sávként használják az úttest kerékpárosok számára leválasztott részét.

Ennek meg is lett az eredménye. Karácsony közbenjárására immár motoros rendőrök ellenőrzik, hogy az autósok betartják-e az új (ideiglenes) szabályokat. Ezért könnyen ráfázhat az, aki rutinból vezet, és nem veszi komolyan a forgalomváltozást jelző táblákat, útburkolati jeleket.

F.Gy.A.