Révész Máriusz: A új KRESZ jobban védi majd a gyalogosokat és a kerékpárosokat

  • Hány ember életét menthetnénk meg a közlekedésbiztonság javításával?
  • Egy 12 éves gyerek biciklizhet a főúton, pedig lehet, hogy egyetlen táblát sem ismer
  • Ne csak tananyag legyen a KRESZ, vizsgázzanak is le belőle a gyerekek?
  • 2020: Önkéntes alapon felmérhetik a gyerekek, mennyire ismerik a közlekedési szabályokat

Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos reményei szerint még az idén, de legkésőbb jövőre elkészül az új KRESZ, amely a ma érvényes szabályozáshoz képest nagyobb védelmet biztosít majd a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak, azaz a közlekedés legvédtelenebb résztvevőinek. A kormánybiztosság ennek érdekében számos konkrét javaslatot dolgozott ki a témában érintett civil szervezetek javaslatait is felhasználva.

Révész Máriusz a Biztonság Hete rendezvénysorozat nyitónapján tartott előadásában tragikusnak nevezte a hazai közlekedésbiztonságot. Mint fogalmazott, ha csak az uniós átlagot sikerülne elérni a közlekedési balesetekben elhunytak számát illetően, 150 emberéletet lehetne megmenteni évente. Még többet, évente 350-et, ha a közlekedésbiztonsági szempontból legsikeresebb országok szintjét is elérnék. A legbiztonságosabb közlekedésű országokban ugyanis 30 alatt van a közúti balesetek egymillió lakosra jutó halálos áldozatainak a száma. (Nálunk ez a szám 64-65.)

A kormánybiztosság – Révész Máriusz szavaival élve – minden szakmai szervezet bevonásával, aki ezen a területen ér és mozog, elkészített egy közlekedési kisokost, amelyet tavaly már minden 4-es és 5-es kisiskolás megkapott, és idén is eljuttatták a 4-eseknek. Révész Máriusz azt mondta, szeretnék, ha a közlekedési ismeretek oktatása bekerülne a nemzeti alaptantervbe.

Tarthatatlan, mondta a kormánybiztos ugyanakkor, hogy ma 12 éves gyerekek úgy kerékpározhatnak a főutakon, hogy senki nem kérdezi meg tőlük, ismerik-e a közlekedési szabályokat. Még az is lehetséges, hogy egyetlen táblát sem ismernek, mégis biciklizhetnek a forgalomban, jegyezte meg Révész Máriusz.

Német, osztrák és francia példákból kiindulva bevezetnék, hogy a diákok ne csak tanulják a közlekedési ismereteket az iskolában, hanem vizsgázzanak is le belőle. Franciaországban, mondta Révész Máriusz, úgynevezett kis vizsgát kell tenniük a diákoknak. Az, aki ezt az alapfokú vizsgát nem teszi le, nem mehet autóvezetői tanfolyamra. Bármikor is szeretne élete folyamán autóvezetői engedélyt szerezni, előbb meg kell felelnie a kis vizsgán, ha ezt gyerekkorában nem tette meg, s csak utána mehet a magasabb szintű KRESZ-tanfolyamra és tehet vizsgát a jogosítványhoz.

Jövőre, a Giro d’Italia előkészületének keretében önkéntes alapon a kormánybiztosság lehetővé tenne egyfajta próba kis vizsga letételéét a magyar fiatalok számára. Ennek a vizsgának sem sikeres letétele, sem a kudarcának nem lenne még  semmiféle következménye, bár a sikeres vizsgázók apró ajándékokra azért számíthatnak.

F.Gy.A.