Sárga villogó a közutakon
Minden bizonnyal nem csak nekem jut eszembe időnként, hogy mire figyelmeztet a közúti járműveken használható figyelmeztető (sárga villogó) jelzés? Erre kerestem most választ, és rögtön tovább is adom az olvasóknak.
Nos, szabályos esetben a közúton munkát folytató jármű tevékenységére, esetleg egy túlméretes jármű haladására.
Kevésbé jó, illetve szabálytalan esetben egy feledékeny, vagy a többi járművezető figyelmét feleslegesen magára vonni akaró járművezetőre.
A közúti forgalomban városon belül és kívül (országutakon, autópályákon) is egyre több figyelmeztető jelzést (sárga villogót) használó járművel találkozom. A közlekedésbiztonságra ügyelő járművezetőként e jelzést meglátva azonnal megszólal bennem a vészcsengő és éberen figyelem a leselkedő „egyéb” veszélyt. Az esetek egyre nagyobb többségében azonban kiderül, a figyelmeztetés a szabályzási feltételek szerint nem indokolt.
Mert, mit is mond erről a jogszabály (1/1975 KPM-BM közös r.)?:
- § (1) A jármű figyelmeztető jelzést adó berendezését működtetni a következő esetekben kell:
- a) ha a jármű
- aa) az út vagy közmű építését, tisztítását, fenntartását (javítását),
- ab) a települési (kommunális) hulladék, ide értve a szelektíven gyűjtött hulladék összegyűjtését végzi,
- b) az aa) pontban meghatározott tevékenységekkel érintett útszakaszon anyagszállítást végző járművön,
- c) a járművek hatósági elszállításához, illetve a kerékbilincs alkalmazásához rendszeresen használt járművön e tevékenységek végzése közben,
- d) a megengedett hosszúsági vagy szélességi méretet meghaladó járművön vagy járműszerelvényen, menet közben;
- e) a megengedett hosszúsági vagy szélességi méretet meghaladó méretű járművet vagy járműszerelvényt kísérő járművön kíséret közben,
- f) elromlott jármű vontatását rendszeresen végző járművön, ha az járművet ténylegesen vontat,
- g) a közúton elromlott jármű hibaelhárítását rendszeresen végző járművön hibaelhárítás közben,
- h) a radioaktív anyagot szállító járművön menet közben, illetve a szállítmányt rendszeresen kísérő járművön kíséret közben,
- i) személy- és vagyonvédelmi tevékenység keretében vagy a pénzügyi szolgáltatást végző szervezet által üzemeltetett pénz- és értékszállítást rendszeresen végző járművön a feladat végzése közben;
- j) közterületi polgárőri szolgálat ellátása során e tevékenységet végző járművön a feladat végzése közben;
- k) rádióellenőrzési, rádiófelderítési, rádió-megfigyelési, zavarvizsgálati és mérőszolgálati tevékenység közben.
(4) Ha az (1) bekezdés szerinti jármű nem az (1) bekezdésben meghatározott tevékenységet végez, a jármű figyelmeztető jelzést adó berendezését működtetni nem szabad.
(5) A figyelmeztető jelzést használó járműnek a többi járművel szemben – az általános szabályoktól eltérő – elsőbbsége nincs.
A jogszabály szerint tehát a sárga villogóval felszerelt járműveken a jelzés használata csak a jogszabályban meghatározott feltételek teljesülése, a szabályban definiált feladat végzése közben lehetséges és indokolt.
Például a hulladékgyűjtő autó, amikor házról-házra araszolva végzi munkáját, helyesen és indokoltan használja a jelzést. A gyűjtést befejezve, a hulladék lerakó helyre menet, mondjuk például az M7 autópályán Zámoly felé haladva azonban ez már nem indokolt.
Ugyanúgy nem indokolt, ahogyan a műszaki hiba helyszínére vagy onnan a telephelyére közlekedő jármű haladása közben sem, még akkor sem, ha egyébként a dolga sürgős.
A sürgős esetekre a megkülönböztető (kék villogó és sziréna) jelzés biztosít előnyt mindazoknak, akik arra jogosultak.
A sárga villogó figyelmeztető jelzések tömege, állandó jelenléte az utakon egyre gyengülő ingerként érvényesül. Ezzel az indokolatlan vagy felesleges használók hosszú távon a jogosan használókat és önmagukat is veszélyeztetik.
Úgy járnak, mint gyerekkorom tanmeséjében a pásztorfiú, aki unalmában állandóan farkast kiáltott, s amikor aztán tényleg jött a farkas, már senki nem vette komolyan, s nem mentek a segítségére.
Kérem, aki ismeri a mesét, mondja el nekik!
I.K.I.