Sárga villogó a közutakon

Minden bizonnyal nem csak nekem jut eszembe időnként, hogy mire figyelmeztet a közúti járműveken használható figyelmeztető (sárga villogó) jelzés? Erre kerestem most választ, és rögtön tovább is adom az olvasóknak.

Nos, szabályos esetben a közúton munkát folytató jármű tevékenységére, esetleg egy túlméretes jármű haladására.

Kevésbé jó, illetve szabálytalan esetben egy feledékeny, vagy a többi járművezető figyelmét feleslegesen magára vonni akaró járművezetőre.

A közúti forgalomban városon belül és kívül (országutakon, autópályákon) is egyre több figyelmeztető jelzést (sárga villogót) használó járművel találkozom. A közlekedésbiztonságra ügyelő járművezetőként e jelzést meglátva azonnal megszólal bennem a vészcsengő és éberen figyelem a leselkedő „egyéb” veszélyt. Az esetek egyre nagyobb többségében azonban kiderül, a figyelmeztetés a szabályzási feltételek szerint nem indokolt.

Mert, mit is mond erről a jogszabály (1/1975 KPM-BM közös r.)?:

  1. § (1) A jármű figyelmeztető jelzést adó berendezését működtetni a következő esetekben kell:
  2. a) ha a jármű
  3. aa) az út vagy közmű építését, tisztítását, fenntartását (javítását),
  4. ab) a települési (kommunális) hulladék, ide értve a szelektíven gyűjtött hulladék összegyűjtését végzi,
  1. b) az aa) pontban meghatározott tevékenységekkel érintett útszakaszon anyagszállítást végző járművön,
  2. c) a járművek hatósági elszállításához, illetve a kerékbilincs alkalmazásához rendszeresen használt járművön e tevékenységek végzése közben,
  3. d) a megengedett hosszúsági vagy szélességi méretet meghaladó járművön vagy járműszerelvényen, menet közben;
  4. e) a megengedett hosszúsági vagy szélességi méretet meghaladó méretű járművet vagy járműszerelvényt kísérő járművön kíséret közben,
  5. f) elromlott jármű vontatását rendszeresen végző járművön, ha az járművet ténylegesen vontat,
  6. g) a közúton elromlott jármű hibaelhárítását rendszeresen végző járművön hibaelhárítás közben,
  7. h) a radioaktív anyagot szállító járművön menet közben, illetve a szállítmányt rendszeresen kísérő járművön kíséret közben,
  8. i) személy- és vagyonvédelmi tevékenység keretében vagy a pénzügyi szolgáltatást végző szervezet által üzemeltetett pénz- és értékszállítást rendszeresen végző járművön a feladat végzése közben;
  9. j) közterületi polgárőri szolgálat ellátása során e tevékenységet végző járművön a feladat végzése közben;
  10. k) rádióellenőrzési, rádiófelderítési, rádió-megfigyelési, zavarvizsgálati és mérőszolgálati tevékenység közben.

(4) Ha az (1) bekezdés szerinti jármű nem az (1) bekezdésben meghatározott tevékenységet végez, a jármű figyelmeztető jelzést adó berendezését működtetni nem szabad.

(5) A figyelmeztető jelzést használó járműnek a többi járművel szemben – az általános szabályoktól eltérő – elsőbbsége nincs.

A jogszabály szerint tehát a sárga villogóval felszerelt járműveken a jelzés használata csak a jogszabályban meghatározott feltételek teljesülése, a szabályban definiált feladat végzése közben lehetséges és indokolt.

Például a hulladékgyűjtő autó, amikor házról-házra araszolva végzi munkáját, helyesen és indokoltan használja a jelzést. A gyűjtést befejezve, a hulladék lerakó helyre menet, mondjuk például az M7 autópályán Zámoly felé haladva azonban ez már nem indokolt.

Ugyanúgy nem indokolt, ahogyan a műszaki hiba helyszínére vagy onnan a telephelyére közlekedő jármű haladása közben sem, még akkor sem, ha egyébként a dolga sürgős.

A sürgős esetekre a megkülönböztető (kék villogó és sziréna) jelzés biztosít előnyt mindazoknak, akik arra jogosultak.

A sárga villogó figyelmeztető jelzések tömege, állandó jelenléte az utakon egyre gyengülő ingerként érvényesül. Ezzel az indokolatlan vagy felesleges használók hosszú távon a jogosan használókat és önmagukat is veszélyeztetik.

Úgy járnak, mint gyerekkorom tanmeséjében a pásztorfiú, aki unalmában állandóan farkast kiáltott, s amikor aztán tényleg jött a farkas, már senki nem vette komolyan, s nem mentek a segítségére.

Kérem, aki ismeri a mesét, mondja el nekik!

 

I.K.I.