Senki ne legyen butább az autójánál!

Sokan azért kapcsolják ki autójukban a különböző vezetést támogató rendszereket, mert nem tudják mire képesek, mert rosszul állították be azokat, mert nem tudják megfelelően használni őket. Pedig van más lehetőség is, mint a kikapcsolás.

Kinek a feladata megtanítani a tulajdonosokat arra, hogy az autójukba épített különböző vezetést támogató kütyük miben és hogyan segítik őket a vezetésben? – tettük fel a kérdést egy hónappal ez előtt. Gablini Gábor, a Gépjármű-kereskedők Országos Szövetségének elnöke lapunknak akkor azt nyilatkozta: bár a kereskedők jogilag nem kötelesek megtanítani a vevőket az új autójukba beépített vezetést támogató és más rendszerek használatára, ahogy másra sem, nincs olyan kereskedő, aki ezt ne tenné meg, főleg, ha a vevő ezt kifejezetten kéri.

Tegyük hozzá: kereskedője válogatja. Hiszen az autószalonokat is komoly munkaerőhiány sújtja, s a növekvő kereslet mellett egyre kevesebb szalonban van idő és szabad munkatárs az új autók tulajdonosainak oktatására. Legalábbis sok helyen az időhiányra hivatkozva javasolják a vevőknek, hogy előbb olvassák át alaposan az autójuk használati utasítását, és ha maradnak még kérdéseik, keressék meg őket, ha tudnak, segítenek.

Csakhogy egy hibrid autót például sokkal könnyebb tönkretenni a nem megfelelő használattal, különösen télen, mint megérteni a jármű gépkönyvét és a használati útmutatóját – tisztelet a kivételeknek. Ezeket ugyanis általában mérnök-jogászok vagy jogász-mérnökök írnak jobbára jogász-mérnököknek vagy mérnök-jogászoknak, de szinte biztos, hogy nem hétköznapi autóhasználóknak. Persze, ha a garanciális időn belül történik valami az autóval, hosszas vita kezdődhet arról, ki a felelős érte? Betartotta-e a tulajdonos a kezelési útmutatóban előírtakat?

A prémium kategóriás autók vásárlóit a szalonokban már ma is kiképzik a különböző vezetést támogató rendszerek és általában az „okos autók” használatára. De ki segít az átlagos autók átlagos pénztárcájú tulajdonosainak?

A Groupama Tanpálya. Pesti Tibor, a Tanpálya projektért felelős instruktora lapunknak elmondta, hogy kísérleti jelleggel már a nyáron útnak indítják a Smart és a Smart+, valamint az E-Car és az E-Car+ tréningjeiket, amelyek célja, hogy megtanítsák az érdeklődőket az elektromos, valamint a különféle magas fokú vezetést támogató rendszerekkel felszerelt autók szakszerű és biztonságos használatára. Őszig tesztelik a programot, gyűjtik a tapasztalatokat és az autósigényeket, szeptembertől  pedig indulnak a már teljes értékű programok.

Előreláthatóan 20-40 ezer forint körüli összegért három-négy órás kurzuson vehet részt bárki, aki olyan autót vásárolt, aminek a biztonságos üzemeltetéséhez és vezetéséhez már messze nem elég az a tudás, amit – esetleg már tíz-húsz éve – megtanult. Ezért az összegért kap az érdeklődő maga mellé egy instruktort, aki a saját vadonatúj autóján mutatja meg a tulajdonosnak a különböző vezetést támogató elektronikák beállítását. Egy autós egy instruktor, és semmi elméleti fizika, elektronikai alapismeret és hasonló. Kizárólag az autó kezelésére és beállításaira koncentrálnak majd az oktatók.

Pesti Tibor elmondta, úgy tervezik, mindenkivel teljes egészében átbeszélnek mindent, amit az autójukról tudni kell. Elmagyarázzák, majd a gyakorlatban is megmutatják a különböző rendszereke működését. Pesti szerint a legtöbben csak hallomásból ismerik a különböző elektronikákat, de nem sokat tudnak arról, mikor mire képesek. Terveik szerint megtanítják az érdeklődőket arra, hogy az egyes kütyükre mikor számíthatnak, amikor jól működnek mit kell látnia, hallania, éreznie annak, aki a kezében tartja a volánt. Azt is megmutatják, hogy mit lát, hall és érez a sofőr, amikor nem megfelelően működik valamelyik támogató rendszer.

Az autók gyorsan okosodnak – mondta az instruktor. Legalább olyan gyorsan, mint a telefonok. Régen megvettünk egy készüléket, beletettük a SIM-kártyát, feltöltöttük az akkuját és már telefonálhattunk is. Egy okostelefon üzembe helyezése ma már ennél jóval több időt és tudást igényel. Nincs ez másképp az autóknál sem. Van azonban egy hatalmas különbség! Egy rosszul beállított mobil nem képes olyan galibát okozni, ami a tulajdonos vagy mások életébe kerülhet. Egy rosszul beállított  és használt autó, bármilyen okos is, képes rá.

Sokan inkább kikapcsolják a gyártók szándéka szerint a járműben utazók szolgáló különböző vezetést támogató elektronika rendszereket, mert nem tudják megfelelően használni őket, s ilyetén inkább zavaró tényezőként tekintenek rá, semmint segítő eszközként A Groupama Tanpálya projektjei erre a problémára kínálnak majd megoldást.

Nyilvánvaló, hogy az ideális megoldás az lenne, ha a vadonatúj okos autó tulajdonosa a tanpálya instruktorával együtt venné át az autóját a szalonban és akár már ott helyben el is kezdődhetne a felkészítése, avagy a kiképzése. Ettől azonban egyelőre egyes gyártók még ódzkodnak. Némelyek – pestiesen szólva – cikinek érzik, hogy kívülállók oktassák a tőlük vásárolt autó beállításait, képességeit, és mindazt, amit az adott járműről tudni érdemes.

Még folynak a tárgyalások, Pesti Tibor azonban optimista: előbb-utóbb minden érintett belátja, fogalmazott, hogy a gyártók, a kereskedők és az instruktorok is egy csapatban játszanak. A cél közös: az új autójukban lévő legmodernebb eszközök felhasználására felkészített, és felkészült autósok induljanak útnak a forgalomba. Olyan sofőrök, akik pontosan tisztában vannak azzal, hogy az egyes vezetést támogató eszközökre mikor, milyen sebességhatárok vagy időjárási viszonyok között számíthatnak, és mikor nem. Akik pontosan értik, érzik okos autójuk jelzéseit, legyen szó akár hangjelzésről, akár rezgésről, vagy bármi másról, nem esnek pánikba, hanem higgadtan és gyorsan reagálnak az autó figyelmeztetésére.

F.GY.A.