Teszteld a fáradtságodat!

  • A fáradt állapotban történő vezetés a három fő közúti gyilkos egyike Ausztráliában.
  • A fáradtság hasonlóan csökkenti a biztonságos vezetés képességét, mint az alkoholfogyasztás.
  • Egy gyors önteszt segítségével bárki letesztelheti fáradtságának, vagy éppen éberségének aktuális szintjét útnak indulása előtt, illetve a vezetés szünetében.
  • A program személyre szabott tanácsokat is ad, továbbá információkat szolgáltat.
  • A hölgyek általában fegyelmezettebbek, mint a férfiak, és ritkán ülnek volán mögé, ha fáradtnak érzik magukat.

A fáradtság, valamint az arra visszavezethető vezetés közbeni elalvás kiemelt problémát jelent Ausztráliában. A problémát tetézi, hogy a „csendes közúti gyilkosok” közé tartozó fáradtság a leginkább alábecsült közlekedésbiztonsági kockázatok közé tartozik.

Forrás: https://www.testyourtiredself.com.au/

Ausztrália a Föld hatodik legnagyobb országa, egyben önálló kontinens is. A területén lévő egyes nagyvárosokat és országrészeket igen nagy távolságok választják el egymástól, melyek megtételére a közúton több napra is szükség lehet. A sofőrök többségére két dolog jellemző: egyrészt elfáradnak a hosszú utakon, másrészt pedig szeretnének mielőbb céljukhoz érni. Ezért nem meglepő, hogy a fáradtság hatványozottan jelenik meg az ausztrál utakon, annak minden káros hatásával, veszélyével együtt.

A fáradtan okozott, valamint az elalvásos balesetek visszaszorítása érdekében New South-Wales tartományban egy érdekes kampányt indítottak „Test your tired self!” címmel, melyhez egy azonos című honlap is kapcsolódik (https://www.testyourtiredself.com.au/). A honlapon bárki letesztelheti fáradtságának, vagy éppen éberségének aktuális szintjét, és megtudhatja, hogy alkalmas-e a biztonságos járművezetésre, avagy sem. A teszt gyors, szórakoztató és interaktív jellegű, akár mobiltelefonon is elérhető. Ezen túlmenően az ide látogatók hasznos információkat találnak a fáradtan vezetés veszélyeiről, továbbá tippeket és tanácsokat olvashatnak arról, mit kell tenniük, mielőtt legközelebb a kormány mögé ülnek, illetve hogyan kerülhetik el a fáradttá válást. Az érdeklődők többek között megtudhatják, hogy Ausztráliában a fáradtság a három fő közúti gyilkos egyike, a fáradtan okozott balesetek kétszer olyan gyakran végződnek halálos kimenetellel, mint az egyéb balesetek, továbbá a fáradt sofőrök baleseti halálozásának kockázata hatszor magasabb, mint éberebb társaiké.

Aki az önteszt elvégzésére vállalkozik (márpedig miért ne tenné?), annak a program elején memorizálnia kell egy kétjegyű számot, melyet pár perc elteltével, a teszt végén meg kell adnia. Ezt követően a program különböző kérdéseket tesz fel az életkorral, nemmel, és egyebekkel kapcsolatban („mikor keltél fel ma, mennyit aludtál az elmúlt két éjszaka során, mi a foglalkozásod, mit tettél az előző 4-6 órában, mikor vezetsz legközelebb, vezetésed meghaladja-e az egy órát?”). Majd a fáradt vezetéssel kapcsolatos infók mellett reakcióidőt mérő feladatokat is el kell végezni („Klikkelj a lehető leggyorsabban a felbukkanó fehér gyémántokra! Klikkelj azonnal, ha a kör színe sárgáról kékre vált!” stb.).

Az önteszt végén jön az értékelés, amikor a tesztet végzők egyrészt megtudják, hogy fáradtságuk milyen szintű az adott pillanatban, továbbá testre szabott tanácsokat, javaslatokat kapnak azzal kapcsolatban, mit is tegyenek a vezetésre biztonságos állapot elérése, vagy éppen megtartása érdekében.

Ha a sofőr csak néhány óra múlva szándékozik elindulni, és a teszt során nem minősült kipihentnek, akkor a vezetés tényleges megkezdése előtt a program javasolja egy újabb önteszt elvégzését, sőt, ha a tesztalany megadja az e-mail címét, akkor emlékezteti is őt erről.

(E sorok írója az önteszt elvégzésekor azt az értékelést kapta, hogy ugyan kipihent állapotú, a reakciói alapján mégis le van lassulva. Ezért javasolt, hogy igyon koffein tartalmú italt, fizikailag frissítse fel magát, és a következő vezetés megkezdése előtt – azaz négy óra múlva – végezzen el egy ismételt tesztet az aktuális állapot felmérése érdekében.)

A Sidney-ből útjára bocsájtott kampány, története immár hat évre nyúlik vissza. A 2013. decemberében meghirdetett programot időközben többször kiegészítették és továbbfejlesztették a beérkezett visszajelzések és a szakmai tapasztalatok alapján. A program meghirdetői tisztában vannak azzal, hogy a hatás, a járművezetői magatartás kedvező irányú befolyásolása kizárólag hosszabb távon, s nem pedig egyetlen teszt kitöltésével valósulhat meg. Szerencsére az „öntesztelők” körében nagyon magas a visszatérők aránya, és éppen ez a volt program célja!

A „Test your tired self!” kampány kifejezetten a járművezetőkre összpontosít, méghozzá két különböző esetben: először akkor, mielőtt a volán mögé ülnének, illetve, ha már vezetnek egy ideje. A tesztet ugyanis az utazás szünetében is el lehet végezni, például egy parkolóhelyen vagy büfében.

Bár a fáradtság a járművezetők széles körét érinti, bizonyos csoportok esetén az átlagosnál nagyobb a fáradt állapotra visszavezethető közlekedési balesetek gyakorisága. Ennek megfelelően a kampány elsődleges célcsoportját érdekes módon nem a fiatalok, hanem a 17-49 éves férfi gépjárművezetők képezik, akik a leggyakrabban okoznak ilyen jellegű baleseteket. A második fő célcsoport az 50 év feletti férfiak köre, akiknél főleg a délutáni órákban jelentkeznek a fáradtság tünetei (hamarabb elfáradnak a munkában, az egészségi állapotukban kedvezőtlen változások állhatnak be stb.). A szebbik nem tagjaival kapcsolatban az a tapasztalat, hogy a hölgyek általában fegyelmezettebbek (legalább is e tekintetben), és ritkábban vezetnek akkor, ha fáradtnak érzik magukat.

A program tekintettel van New South-Wales tartomány kulturális és nyelvi sokszínűségére is, így a tesztet bárki elvégezheti, aki angol, arab, kínai, őslakos, vagy vietnami nyelven beszél.

A „Test your tired self” kampány fő üzenetei:

– Soha ne ülj a volán mögé, ha fáradtnak érzed magát! Nem éri meg a kockázatot!

– Ha 17 órán keresztül folyamatosan ébren vagy, hasonlóan csorbul a biztonságos vezetés képessége, mintha enyhén ittas lennél (0,5 ezrelék). A 24 órás ébrenlét mintegy 1,0 ezrelékes ittas állapotnak felel meg.

– A fáradtságnak mindig vannak tünetei. Ilyen lehet többek között az ásítás, a fájó szemek, vagy a koncentráció hiánya.

– Ha vezetés közben a fáradtság jelei mutatkoznak, tarts pihenőt, vagy add át a vezetést más, kipihent személynek.

– A vezetést megelőző napon aludd ki magad! A pihenés önmagában kevés, a szervezetednek megfelelő alvásra van szüksége.

– Soha ne bízz önmagadban, saját képességeidben, ha elfáradsz! Az emberi test mindig reagál a fáradtságra, és az emberi agy kikapcsol, ha annak szükségét érzi.

Ausztráliában a hatályos jogszabályok a fáradt állapotban történő járművezetést súlyosbító körülményként értékelik, és az ilyen jogsértéseket súlyosabb szankcióval fenyegetik. Amennyiben például egy járművezető gondatlanul halálos kimenetelű balesetet okoz, akkor 5 évig terjedő szabadságvesztés büntetéssel sújtható, míg ha fáradtan követi el ugyanezt, akkor a szabadságvesztés mértéke akár 14 évig is terjedhet!

G.I.