Tudja, hogy miért van olykor oly’ „sok hülye” az utakon?

  • A hideg, a meleg és a kettős fronthatás valamilyen mértékben minden emberre hatással van.
  • A frontok jelentősen befolyásolhatják a sofőrök koncentrációs és vezetési képességét, figyelmét.
  • A front hatására fájhat a fej, a szív, a beteg ízület, gyakorlatilag bármi.
  • Aki sofőrként hosszabb útra indul, jó, ha tisztában van azzal, hogy melyik frontra érzékeny.
  • Frontátvonulásos időkben célszerű a szokottnál is sokkal óvatosabbnak lenni, mert nem mindenki képes olyankor uralkodni magát.

Bár ma már szinte minden újság és portál közöl orvosmeteorológiai előrejelzést, azokat csak kevesen olvassák tudatosan. Hiteles felmérés ugyan nem készült e témában, de az orvosok – különösen a sürgősségi osztályokon dolgozók – tapasztalatai szerint ritkaság számba megy az olyan sofőr, aki egy hosszabb út előtt átnézi a meteorológiai előrejelzést és azon belül az orvosmeteorológiai prognózist.

Az autósok és a motorosok arra még csak-csak kíváncsiak, hogy esni fog-e vagy tűző napon kell vezetniük, vagy télen, hogy hol számíthatnak csúszós utakra, fagyra, ködre, erős szélre, ami már inkább csak a motorosokat érdekelheti. Az időjárási frontokra azonban a legtöbben már nem igazán kíváncsiak, noha egy-egy frontátvonulás akár meg is sokszorozhatja a balesetek kockázatát.

Több oka is lehet annak, hogy miért nem érdekli az embereket a frontoknak a járművezetésre gyakorolt hatása. Egyfelől, mert a legtöbben nem is hallottak még róla, vagy ha mégis, csak szóbeszéd szintjén. Másfelől, mert, akik hallottak már róla, többnyire elintézik a dolgot azzal, hogy „én nem vagyok frontérzékeny” vagy pedig azzal, hogy „a frontok ellen úgy se tehetünk semmit, ha fáj a fej, majd elmúlik”.

Csakhogy ennél jóval többről van szó, és emiatt érdemes figyelni, hogy mikor milyen frontok közelednek, mert a tudás életet menthet, és nemcsak a valamilyen krónikus betegségben szenvedők esetében! Lehetnek olyan sofőrök, akik egyik fronthatásra sem érzékenyek. De ha a többi közlekedő (vagy akár csak egy kis hányaduk is) érzékeny a hirtelen légköri változásokra, akkor már érdemes a többieknek is óvatosnak lenni. Mindjárt kiderül, hogy miért!

A frontok, azaz a hirtelen légköri változások gyakori jelenségnek számítanak nálunk, és valamilyen mértékben szinte mindenki érzékeny valamelyik frontra.  Van, aki csak a melegre, vagy csak a hidegfrontra, de nem kevesen vannak, akik mindkettőre. Ők a legveszélyeztetettebbek, bár a neurológusok szerint az elhúzódó kettős fronthatás még az egészséges szervezetet is erősen igénybe veszi.

Azonban a frontérzékenyek döntő többsége nem teljesen egészséges. Ugyanis a frontérzékenység már önmagában is valamilyen meglévő probléma következménye, jellemzően idegi, illetve szív- és érrendszeri eredetű bajoké.

Persze az igazán erős és tartós időjárási frontok még az egészséges emberek szervezetét is igénybe veszik. És nem igen létezik hatásos védelem ellenük, hacsak nem tekintjük annak az immunrendszer folyamatos karbantartását, azaz a megelőzést, amihez viszont az orvosok által unos-untalan hangoztatott egészséges életmódra váltásra lenne szükség; vitamindús és egészséges táplálkozásra,  rendszeres testmozgásra és, hogy minél többen tartózkodjunk a szabad levegőn.

A front miatti fejfájásra bevett Algopyrin csak tüneti kezelés és csak a front egyik lehetséges hatását kezeli a sok közül, bár azt is inkább csak elfedi. Mert miket is művelnek a szervezetünkkel a frontok?

Melegfrontról beszélünk, amikor hirtelen nagy mennyiségű meleg levegő áramlik a térségbe, amely kiszorítja az ott lévő hidegebb levegőt. Hatására egyebek között hirtelen és jelentősen csökken a légnyomás, miközben nő a hőmérséklet és a levegő páratartalma is.

Élettani hatásai azonban már órákkal az „időjárás-változás” előtt jelentkeznek. Ezek a vérnyomás, a vércukorszint és a gyorsuló anyagcsere mellett lehetnek még a(z)

  • ingerlékenység,
  • fáradékonyság,
  • koncentrációzavar,
  • szapora légzés,
  • vérnyomás és pulzusszám emelkedés,
  • reumás panaszok felerősödése,
  • asztmás rohamok,
  • keringési zavarok.

Mindezeken túl, ha ezek nem volnának elegendők, a melegfront hatására nő a szívinfarktus- és a gyulladás-hajlam.

A hidegfront (ami pont az ellentéte a melegfrontnak) csak az átvonulása alatt és az azt követő órákban fejti ki hatását az emberi szervezetre. Sokak a hidegfront alatt kevésbé idegesek és ingerlékenyek, mint előtte, amit elkönyvelhetnénk akár a front jótékony hatásaként is. Azonban sokakat a hidegfront robbanékonnyá tesz, ami viszont már egyáltalán nem jó, főleg, ha a járművezetéssel összefüggésben vizsgáljuk a frontok hatásait.

A hidegfront hatására,

  • tompulnak a reflexek,
  • nehézkessé válik a gondolkodás,
  • szédülés lesz úrrá a hidegfrontra érzékenyeken,
  • sokakat kínoz fejfájás,
  • lassul a szívverés, minek hatására csökken a vérnyomás,
  • erősödnek a reumás panaszok,
  • nő az epilepsziás rohamok valószínűsége,
  • nő az agyvérzés kockázata.

Mindkét front esetén igaz, hogy a levegő hirtelen megváltozó oxigéntartalma miatt nehézlégzést tapasztalhatnak az amúgy is légzési-, keringési panaszokkal küszködők, a pánikbetegek szorongása pedig hirtelen és drasztikusan megnő.

Ezek után már nem is olyan nehéz válaszolni a címben feltett kérdésre. Az időjárási frontok hol tompává, hol agresszívvé teszik a közlekedőket, hol úgymond „idegbeteggé” vagy épp ellenkezővé, totojázó álomkórossá.

Egyik sem túl jó ómen, ha valaki hosszabb útra indul és ő vezet. Főleg nem, ha ezt egy nyári hétvégén teszi, amikor mindenki a közeli nyaralóhelyre igyekszik, és emiatt órákat kell dugóban töltenie.

Ilyenkor különösen fontos lehet tudni, hogy mi van a levegőben!

Nemcsak azért, hogy várható-e szél, eső, vagy éppen tűző napon kell órákig araszolni, hanem azt is, hogy milyen front vagy frontok tombolnak felettünk, azok milyen erősségűek és várhatóan meddig terhelik a szervezetünket. Nyilván azzal is tisztában kell lenni, hogy ki milyen frontra érzékeny, vagy, hogy mindkét frontra érzékeny-e.

Érdemes nap közben mindenkinek megfigyelnie magát. Azonosítani, hogy az aktuális fejfájás, vérnyomás-ingadozás, fáradság, álmosság és a többi mivel magyarázható. Nem biztos, hogy a közeledő vagy éppen felettünk tomboló front az oka, de lehetséges. Érdemes utána járni, már akár fiatalon is. A frontérzékenység ugyanis korfüggetlen.

Idővel mindenki kitapasztalhatja, hogy melyik frontra érzékeny, ahogy azt is, hogy neki minden front rossz, vagy hogy egyik sem az.

De ez csak az éremnek az egyik oldala. Azért is hasznos lehet tisztában lenni az aktuális légköri viszonyokkal, hogy senki ne lepődjön meg, ha hirtelen – ahogy ezt az autósok, motorosok magukban mondani szokták – túl sok a hülye az utakon. Ha tudjuk, hogy melegfront van, és ismerjük annak élettani hatásait, talán kevésbé lepődünk meg, ha a többiek (és persze mi magunk is) ingerlékenyebbek a szokásosnál, vagy éppen lelassultak, figyelmetlenebbek.

Bármilyen front érkezik is, olyankor célszerűbb sokkal körültekintőbben vezetni, óvatosabban manőverezni az utakon. Normál légköri viszonyok mellett is sok, túlságosan is sok a személyi sérüléssel járó közlekedési baleset. Azonban, ha előre láthatók azok az okok, amik növelhetik a balesetek kockázatát, előzzük meg azokat. Erre jó megoldás lehet indulás előtt vetni egy pillantást az orvosmeteorológiai jelentésre.

Mert mindenkit hazavárnak!

 F.Gy.A.

Forrás: csaladinet.huhazipatika.com, beresmozgas.hu, police.hu