Van, ahol lecsukják a gyorshajtókat és van, ahol elveszik a kocsijukat
- 40 km/h-s sebességtúllépésért 18 nap börtön, a kisebb mértékű gyorshajtásért két hétre a helyszínen elveszi a rendőr a jogosítványt.
- 130 helyett 236-tal hajtott egy szír férfi a dán autópályán – azonnal elvették a vadonatúj Lamborghinijét, és még csak ezután jön majd a büntetés.
- Szlovénia évekkel ezelőtt svéd-norvég mintára szigorította a közlekedési szabályszegők szankcióit, Ausztria nemrég duplázta meg a bírságtételeket.
- Komolyan gondolhatja bárki is, hogy nálunk még sokáig megúszható a gyorshajtás maximum 300 ezer forint büntetéssel?
Amiért nálunk maximum 300 ezer forint közigazgatási bírságot szabhatnak ki a hatóságok (egy forinttal se többet), ugyanolyan mértékű gyorshajtásért máshol simán lecsukják a sofőrt. Norvégián kívül talán nincs is még egy olyan ország, ahol szabadságvesztéssel is büntethetik a gyorshajtókat.
Természetesen a skandináv országban sem kerül automatikusan rács mögé mindenki, aki túllépi a megengedett maximális sebességet. Az esztelen száguldozók, például, akik a megengedett 110 helyett 150-nel (!) hajtanak a norvég autópályákon, 18 napra börtönbe küldik.
A már egész kisgyermekkortól megkezdett magas szintű biztonságos közlekedésre nevelés, az autóforgalom drasztikus visszaszorítása és a közösségi közlekedés, valamint a kerékpározás és a gyaloglás népszerűsítése és ösztönzése mellett épp ez, a veszélyesen közlekedők és ezzel másokat is veszélyeztetők következetes, már-már drákói büntetése együtt tette Norvégiát Európa közlekedési szempontból talán legbiztonságosabb országává.
Norvégiában az egymillió lakosra jutó baleseti halottak száma 18, az Európai Unió átlaga 42, Magyarországon 46 balesetben elhunyt jut egymillió lakosra. 1970 óta Norvégia 560-ról 101-re csökkentette a halálos közlekedési balesetek számát. Nálunk a részben a pandémiának is köszönhetően sikerült tavaly megismételni az 1956-os eredményeket.
Hogy mit jelent a gyakorlatban, hogy Norvégia Európa közlekedésbiztonsági bezzeg országa? Emlékezzünk csak! Lapunk is beszámolt a norvég sajtó nyomán arról, hogy Oslóban meghalt egy ember közlekedési balesetben. Csak a rend kedvéért: a közel 700 ezres norvég fővárosban egész évben egyetlen egy ember halt meg közlekedési balesetben.
Azóta megtudtuk, hogy az oslói tragédia valójában egy egyautós baleset volt. Az áldozat kerítésnek hajtott az autójával, úgy lelte halálát. Maga a baleset még a norvég baleseti krónikákba sem igen kerülhetett volna be, ha az illető túléli. Így viszont, hogy meghalt, ő lett az év közlekedési baleseti halottja Oslóban.
A norvég igazságszolgáltatás azonban nemcsak börtönnel fenyegeti a gyorshajtókat. Nem kell bírósági, sem más hatósági külön határozat például a jogosítvány bevonásához. 14 napra az intézkedő rendőr a helyszínen elveheti a vezetői engedélyt attól, aki jelentősen túllépte a megengedett sebességet. (Csak emlékeztetőül: 40 km/h sebességtúllépés esetén már rács mögé kerül a száguldozó, a 14 napos jogosítvány-bevonásra okot adó „jelentős” sebességtúllépés tehát ez alatt értendő!)
És ezzel még nincs vége. A kocsit ugyanis a rendőri intézkedés után a sofőr már nem viheti tovább, hiszen nincs érvényes vezetői engedélye. Ha nincs jogosítvánnyal rendelkező családtag, ismerős, akkor vagy sofőrsegélyt hív, vagy ott marad az autója, ahol a rendőrség megállította, amíg vissza nem kaphatja a jogosítványát.
Norvégia úgy lett Európa közlekedésbiztonsági bezzeg országa, az egyik – ha nem „a” – közlekedési szempontból legbiztonságosabb, hogy nincs nulla tolerancia, mint nálunk, azaz a sofőrök akár ihatnak egy kis sört vagy mást, mielőtt volánhoz ülnek. Norvégiában 0,2 ezrelék véralkoholszintig nem büntetik a sofőröket. Ám, ha valaki túllépi ezt az értékhatárt, annak 5783 eurónál kezdődik a büntetés, és ha a véralkohol-szintje nem haladja meg a 0,5 ezreléket, akkor csak fél évre vonják be a jogosítványát. A 0,5 ezrelék feletti véralkoholszint után a határ a csillagos ég, mind a pénzbüntetés, mint az eltiltás tekintetében.
Nemcsak a norvégoknál tapasztalhatnak drákói szigort, akik nem tartják be a közlekedési szabályokat. Dániában – mint azt az AP News cikke nyomán a vezess.hu megírta – vadonatúj Lamborghinijét bukta egy Németországból norvégiai otthonába tartó iraki állampolgárságú férfi. A dán Nordjyske című lap számolt be az esetről, miszerint a férfi 236-tal hajtott az autópályán, ahol csak 130-cal tehette volna. Örökre búcsút mondhat a kocsijának és még egy vélhetően jelentős összegű bírság is kinéz neki a száguldásáért. Az autót néhány órával korábban vásárolta és már el is köszönhetett tőle.
Régóta köztudott, hogy a skandináv országok nem ismernek tréfát, ha a közlekedésbiztonságról van szó. Azonban az utóbbi időkben máshol is kezdenek bekeményíteni az országutak garázdáival szemben. Nemrég írtuk meg, hogy Ausztriában jelentősen felemelték a közlekedési szabálysértési bíróságokat. Még korábban pedig a szlovén gyakorlatról írtunk. Ott is elkobozhatják a súlyos szabálysértők autóit a rendőrök, és meg is teszik.
Nálunk még senkit nem fenyeget az a veszély, hogy egy-két durva szabálysértés után egyszerűen kiveszik az autóját a feneke alól. Arra is volt példa, hogy egy autós több tucat gyorshajtási bíróságot egyszerűen nem fizetett be, mégse kellett börtönbe vonulnia.
Csakhogy Magyarország is elkötelezte magát azon EU célkitűzés mellett, hogy 2050-re az Európai Unióban senki ne halljon meg közlekedési balesetben. Bár a tavalyi statisztikai adatok rendkívül biztatók voltak, az ideiek már korántsem azok. Főleg nem a halálos balesetek tekintetében.
Már csak a fentiek miatt sem reménykedhetnek a száguldozók abban, hogy nálunk soha nem fog megváltozni a hatóságok gyakorlata. Mivel nem lehet csak rendőrségi problémaként kezelni a közlekedésbiztonság ügyét, előbb-utóbb szigorítások lesznek nálunk is minden téren. Drágulni fog a gyorshajtás, esetleg az autója is rámehet majd annak, aki rendszeresen és súlyosan megsérti a közlekedési szabályokat.
Már, ha időközben nem teszünk önként valamit azért, hogy nálunk is megdöbbentő hír legyen, ha balesetben meghal egy ember Budapesten, mármint, hogy csak egy ember hal meg.
F.Gy.A.