Veszélyesebbek az e-rollerek, mint gondoltuk?

  • Aggodalomra ad okot az e-rollerekkel súlyos balesetet szenvedők száma
  • Nyolcszor több fejsérülést szenvednek el, mint a kerékpárosok – jelentette ki a dán közlekedési miniszter
  • Az ETSC osztrák tagja szerint alábecsülhetik az e-rolleres baleseteket
  • Van olyan ország, ahol típusjóváhagyás kell az e-rollerekhez is

A Nemzetközi Közlekedési Fórum (ITF – International Transport Forum) „Corporate Partnership Board”-ja (Vállalati Partnerségi Tanács) az e-scooterek és más mikromobilitási eszközök biztonsági kérdéseit vizsgálja, és számos javaslatot tesz ezekre vonatkozóan.
Általánosságban azt javasolják, hogy az e-rollereket ugyanúgy kezeljék, mint a kerékpárokat: különválasztott infrastruktúrával, a járdán való közlekedésüket korlátozva (alacsonyabb sebesség előírásával) és nem alávetve az EU típus jóváhagyási szabályoknak.
Az ETSC aggódik az e-rollereket használók körében előforduló súlyos sérülések kerékpárosokéhoz viszonyított magasabb száma miatt és jobb adatgyűjtésre és elemzésre szólít fel a biztonságukra tett javaslatok megfogalmazása előtt. Egy nemrégiben készített Egyesült Államokbeli tanulmány szerint a fejsérülések kétszer olyan gyakoriak az e-rollerek használói körében, mint kerékpárosok közt.
A hónap elején Stockholmban tartott, a közúti közlekedésbiztonságról szóló harmadik globális miniszteri konferencián, Benny Engelbrecht, a dán közlekedési miniszter kijelentette, hogy az e-rollerek használóinak fejsérülései nyolcszor gyakoribbak, mint a kerékpárosoké.
Az ETSC osztrák tagja, a KfV arra figyelmeztet, hogy az e-rollerek baleseteit alulbecsülhetik, tavaly Ausztriában ezer e-rollert használónak volt szüksége kórházi kezelésre. A legújabb franciaországi adatok szerint 2019-ben 11 e-rollerrel közlekedő hunyt el balesetben.
Az ITF kutatói szerint a közlekedés biztonságosabbá válhat, ha az e-rollerek és a kerékpárok helyettesítik az autós vagy motorkerékpáros utakat. Bár néhány nemrégiben végzett kutatás szerint éppen az ellenkezője történne. A Dán Közlekedésbiztonsági Ügynökség azt találta, hogy az e-rolleres utak inkább a gyalogos, kerékpáros vagy közösségi közlekedéssel megtett utakat helyettesítik. A Brüsszel Mobilitás által végzett felmérés szerint az e-rolleres utak 75%-a a gyalogos vagy közösségi közlekedéssel végzett utakat helyettesítik. Így az e-rollerekre való közlekedési mód váltás inkább a teljes közlekedésbiztonsági kockázat növekedését okozhatja.
Az ITF beszámolója szerint a percenkénti számolási modell ugyancsak növeli a kockázatot, és helyette km-enként vagy utankénti számolási modellt kellene alkalmazni.
Bár a szerzők óvakodnak attól, hogy a típus jóváhagyást javasolják az e-rollerek esetében, mint ahogy az Hollandiában és Németországban elvárt, azt tanácsolják, hogy a gyártók fektessenek nagyobb hangsúlyt az ilyen eszközök stabilitására és úttartására. Szerintük biztonságosabb lehet a felfújható kerék, és a nagyobb kerékméret. A jelzőfényeket kötelezővé kéne tenni és a fékkábeleket jobban védeni a károsodástól.
Ugyancsak minimálisra kell csökkenteni a teherautók használatát az e-rollerek elhelyezésére vagy újratöltésére, mivel ez az ITF szerint további kockázatot jelent minden közlekedőre.
Hollandia nagyon óvatosan viszonyul az e-rollerekhez. Ezeknek a járműveknek az úton való használatát csak típus jóváhagyással engedélyezik. Bár egyelőre még egyetlen gyártó sem kérvényezett ilyen jóváhagyást, sok tulajdonos pedig nem törődik a szabályokkal.

https://etsc.eu/itf-report-recommends-action-on-safety-of-e-scooters/