Vigyázat! Itt a vakáció!

  • A szünidő első hetei a legveszélyesebbek a közlekedésben.
  • Bárhol, bármikor, a semmiből is előkerülhet egy csapat gyerek.
  • A féktelenség és „zombi üzemmód” egyszerre lesz jelen az utcákon.

Forrás: 123rf.com

Júniusban több mint másfél millió diák számára kicsengetnek az általános és középiskolákban, valamint a szakképző intézetekben. Kezdődik a vakáció, ami évről évre jelentős hatással van a közlekedésbiztonságra.

A közlekedők szeptembertől júniusig megszokhatták, hogy reggel és délután az iskolák környékén hirtelen megnő a gyermekforgalom. Épp ezért ezekben az időszakokban mind több településen már rendőrök, polgárőrök ellenőrzik a tanintézetek környéki utakat. Nagyobb eséllyel állíthatják meg, és ha kell bírságolhatják meg ott a szabályszegőket gyorshajtásért, ha nem adnak elsőbbséget a gyalogos-átkelőhelyeken átkelni szándékozóknak, és hasonlókért, mint máshol. Különösen a tanév első heteiben.

Júniustól szeptemberig azonban már nem ennyire könnyen kiszámítható a helyzet. Több helyen kell túlságosan is felszabadult gyerekek felbukkanására számítani.

Sok helyen az iskolák is szerveznek nyári programokat, ez esetben ott is, emellett a

  • bevásárlóközpontok,
  • strandok,
  • játszóterek,
  • parkok,
  • tó- és folyópartok,
  • sportlétesítmények,
  • mozik,
  • és a legkülönbözőbb szórakozóhelyek környékén is tanácsos fokozottan figyelni!

Aki nem ismerős egy településen, bölcsen teszi, ha figyeli a többi közlekedőt. Oka lehet annak, ha bizonyos utcában lassabban haladnak, mint máshol, ha egyes kereszteződések előtt még azok is lépésre lassítják a járművüket, akik máshol nem ennyire körültekintők. Akik így közlekednek, nyilván helyiek, akik pontosan tudják, hol vannak a veszélyes, nyáron a „gyerekveszélyes” szakaszok.

Minden évben elmondják a pedagógusok, hogy a tanév végén, amikor a gyerekek „kiszabadulnak” az iskola falai és kötöttségei közül, sokkal szertelenebbek, figyelmetlenebbek és sajnos óvatlanabbak is, mint máskor. Gyakran még azok sem néznek körül, amikor lelépnek a járdáról, akik tudják, hogy azt kellene tenniük és általában meg is teszik.

A legtöbb gyerek azt is tudja, hogy busz, nagy méretű autó, újságos vagy fagylaltos bódé és hasonlók  mögül, ami eltakarhatja őket az úton közlekedők elől, veszélyes az úttestre lépni! Mégis gyakran megteszik, nyaranta még talán többször is, mint máskor.

Van egy mondás, amit különösen ilyenkor tanácsos minden autósnak észben tartani!

Ha egy labda pattog az úttesten, lépjen a fékre, mert másodperceken belül követő őt egy gyermek is, aki csak a labdájára figyel, a közeledő járművekre nem igazán.

Parkok, sportlétesítmények környékén akkor is célszerű akár még az ott megengedett – mind gyakrabban már 30 km/h-ban maximált sebesség mellett is – fokozottan figyelni az út jobb oldalát, ha nincs nagy mozgás a környéken, elvileg tehát gyermekek váratlan felbukkanása sem valószínű!

Ma már azonban nemcsak fékevesztetten rohanó, labdát kergető gyerekek felbukkanására kell számítaniuk az utakon közlekedőknek! A szünidőben még több kis- és nagydiák pattan kerékpárra, próbálja ki a jó bizonyítványért kapott elektromos egy- vagy többkerekűjét, a hagyományos rollert, görkorcsolyát, gördeszkát.

Még a lábbal hajtott rollerrel, gördeszkával is akár kétszer-háromszor gyorsabban lehet közlekedni, mint gyalog vagy futva, sőt, ha van egy kis lendületet adó lejtő, még akár gyorsabban is. Bár görkorcsolyával és gördeszkával, de mással sem szabad körültekintés nélkül áthajtani az úton, tanácsos az úton haladóknak is figyelniük az új veszélyekre.

Ebben az összefüggésben a kerékpárút is út! A tapasztalatok azt mutatják, a gyermekek a kerékpárutakon közlekedőkre sincsenek jobban tekintettel, mint az utakon haladó autókra és egyebekre. Pedig akár súlyos sérülést is okozhat, de komoly fájdalmat mindenképpen, ha valakit elgázol egy nagy sebességgel közlekedő biciklis. És persze az is tönkreteheti a gyermek és családja nyarát, ha valaki nagy sebességgel haladva elesik, fának, falnak, oszlopnak, egy másik járműnek ütközik.

Jó tudni, hogy:

  • kerékpárral lakott területen belül legfeljebb 40 km/h sebességgel szabad közlekedni.
  • lakott területen kívül sisakban 50 km/h a megengedett legnagyobb sebesség, de csak ha utast nem szállítunk, sisak nélkül pedig 40 km/h.
  • kerékpárúton 30 km/h, gyalog- és kerékpárúton 20 km/h a megengedett maximális sebesség. (Minden, amit a kerékpáros közlekedésről tudni kell és a kerékpárosokra vonatkozó KRESZ szabályok egy helyen megtalálhatók a Magyar Kerékpárosklub oldalán!) Nemcsak a gyerekeknek érdemes ott körülnézni!

A közlekedésbiztonsági szakemberek ezért is hangsúlyozzák: akár kerékpárral, akár más ma divatos eszközzel indul útnak otthonról a gyermek, legyen rajta védőfelszerelés. A kerékpáros sisak minden más eszközre is jó, emellett hasznosak a különféle térd- és könyökvédők, valamint a célszerű kesztyűt is viselni a biztonság kedvéért.

A tinédzserek nyáron is jellemzően kisebb-nagyobb csoportokba verődve „bandáznak”. Fontos tudni, hogy:

  • a csoportosan (“falkában”) közlekedő fiatalok nem feltétlen a zebrán kelnek át az úttesten, de ha mégis ott, akkor sem mindig néznek körül, hanem egyszer csak elindulnak!
  • abból nem következik semmi, ha a gyalogos-átkelőhely előtt egy csapat gyerek beszélget. Ne találgassa, hogy mire készülnek! Lassítson, esetleg egy rövid dudaszóval jelezze, hogy közeledik. Erre általában a srácok is reagálnak; vagy átrohannak még előtte az úton vagy mosolyogva továbbállnak („Mi nem is akartunk átmenni a túloldalra.”)
  • a gyermekeknek legtöbbször elismételt közlekedési szabályokat – „Soha ne lépj az úttestre körültekintés nélkül!”, illetve „Álló jármű takarásából soha nem fuss ki az útra!” – a gyerekek általában nem tartják be. (Nem mentség számukra, ám tény, hogy az első szabályt sok felnőtt sem tekinti magára nézve kötelezőnek!)
  • két szórakozóhely között a legrövidebb út az egyenes! Ez azonban nem azt jelenti, hogy az úttesten is a legrövidebb szakaszán (merőlegesen) kelnek át a gyalogosok! Sokkal inkább azt, hogy toronyirányt vesznek, és a légvonalban legrövidebb útvonalat követik!
  • nemcsak nyári probléma és már nemcsak a gyerekekre jellemző, hogy „zombi üzemmódban” közlekednek, úton járdán, hosszában, keresztben, miközben fül- vagy fejhallgatón hangos zenét hallgatnak. Nem egy tragédia történt, amikor vészfékezve, hangos vészjelzéssel közeledő vonatot vagy HÉV-et sem vették észre és elébük gyalogoltak.
  • a nagyvárosokban, különösen Budapesten a gyalogosok már kénytelenek voltak megszokni, hogy a járdákon rajtuk kívül még sokan közlekednek. Olyanok is, akiknek a hatályos KRESZ szerint ott semmi keresnivalójuk. Nyáron még gyakrabban előfordulhat, hogy a gyalogosok között egymással versengő biciklis, rolleres, görkorcsolyás vagy éppen különféle mikromobilitási eszközökkel közlekedők száguldoznak.
  • nyaranta gyakrabban találkozhatunk a járdákon egészen kis gyerekekkel, akiket a szüleik kísérnek kerékpárral. A KRESZ ezt megengedi. A hatályos szabályozás szerint 12 év alatti gyermeket kísérő szülő ugyanis szintén közlekedhet a járdán.

A KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet adatai szerint évente mintegy 600 hétévesnél fiatalabb gyermeket ér valamilyen közlekedési baleset Magyarországon. Ezek jó része megelőzhető lenne kis körültekintéssel, előzékenységgel. Ha senki nem felejtené el, hogy nemcsak a gyerekeknek van ilyenkor már nyári hangulata. Szüleik és az ő szüleik is alig várják már a szabadságot, a közös családi nyaralást.

A KTI tavaly is összeállította a legfontosabb közlekedésbiztonsági tanácsait. Ezeket itt olvashatják el.

A legfontosabb talán mégis az, hogy bár nyáron általában kisebb, vagy legalábbis kisebbnek tűnik a forgalom az utakon, ennek ellenére érdemes számolni az esetleges nyári torlódásokkal, dugókkal már az indulás előtt. A Nyaralási stresszről és annak megelőzéséről itt olvashatnak!

F.Gy.A.