Egy hét alatt meglett a kétharmad

Hadd lássa a főnököd, hogy tekersz! Járj bringával munkába!

Az ideig Bringázz a munkába! kampány első hetében 4 ezren regisztráltak a programba a Bike Citizens applikáción keresztül. Kétharmad annyian, mint tavaly egy egész hónap alatt. Pedig az égiek nem voltak kegyesek a résztvevőkhöz. Egy hete, az ország 40 pontján bringás reggelivel indított program első napján szinte mindenütt szakadt az eső. Aztán néhány napig inkább télies volt az időjárás, mint tavaszi.

Ezzel együtt Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub szóvivője optimista. Úgy véli, jó esély van rá, hogy az idén még többen csatlakoznak a programhoz, így még több üzemanyagot és pénzt sikerül megspórolni, és jelentősen csökkenni fog a levegőbe kerülő széndioxid mennyisége is. Azt, hogy ki hány kilométert tekert, s ez által mennyi kalóriát égetett, vagy éppen hány liter benzin árát spórolta meg, a résztvevők által letöltött és használt applikáció rögzíti és számolja.

Tavaly, egy hónap alatt országosan négyezren regisztráltak és jártak rendszeresen kerékpárral munkába. Ők – csak munkába a járás közben – annyit tekertek, mintha tizenötször megkerülték volna a Földet, vagy 2877-szer a Balatont. Együtt 42 ezer átlagos nagyságú pizza kalóriáját égették el, s összesen 85 millió forintot nem költöttek el benzinre. Nem mellesleg 94 tonnával kevesebb széndioxid került a levegőbe ahhoz képest, mintha ők is autóval, motorral jártak volna dolgozni.

Bár a Bringázz a munkába! program elsősorban a magánembereket szólítja meg, akik 2-4 fős csapatokban regisztrálhatnak, Halász elmondása szerint hat a vállalatokra is. Sok – és egyre több – olyan cégről tudnak, amelyek a belső vállalati levelezésükben külön is felhívták dolgozóik figyelmét a programra. Ily módon összesen 1600 cég neve jelent meg a Bringázz a munkába! program támogatói között.

Fotó: kerekparosklub.hu

Halász Áron tájékoztatása szerint az idei program első hetén a résztvevők 15 millió forint benzinpénzt spóroltak meg – az applikáció egy középkategóriás VW Golf fogyasztásához viszonyítja a bringások „futásteljesítményét”. Ennek köszönhetően 16.500 kiló széndioxid nem került a levegőbe.

A legtöbben a fővárosban pattannak nyeregbe és tekernek a munkába, legalábbis a program keretében. Őket követik a szegediek, a debreceniek, a győriek és a székesfehérváriak. Persze a statisztika ezen a ponton valószínűleg nem tükrözi híven a valóságot. Hiszen vidéken, főleg a kistelepüléseken még ma is a kerékpár az első számú közlekedési eszköz – munkába járásra is. Az viszont nem valószínű, hogy azok is regisztráltak a programba, akik a falujukban kisgyerekkoruk óta biciklivel járnak mindenhova.

Persze a nagyvárosokban bringával munkába járók is jóval kevesebben vannak, mint ahányan megtehetnék, hogy – legalább jó időben – két keréken menjenek dolgozni. Sokan egyetértenek azzal, hogy a munkába járás ezen módja egészségesebb és olcsóbb még a tömegközlekedésnél is, de…. és itt jönnek a valós és mondva csinált kifogások garmadával.

Sokan azért nem járnak biciklivel a munkába, mert „ha tekerés közben megizzadnak, nincs hol lezuhanyozniuk”. Mások, akiket a munkájuk öltönyviselésre kötelez, ugyanígy érvelnek, ők ráadásul még azért is ódzkodnak a kerékpáros munkába járástól, mert nemcsak, hogy átöltözni nem tudnak hol, a ruháikat sem tudnák hol tárolni. Öltönyben-nyakkendőben, kiskosztümben pedig csak kevesen hajlandók bringára pattanni.

Halász szerint az új irodaházak ezeket a problémákat lassan kifogássá teszik. A legtöbb helyen van zuhanyzó, öltöző vagy legalább egy szekrény. De ha nincs is: felmérések szerint átlagosan négy-öt kilométert kerekeznek azok, akik biciklivel járnak munkába. Ekkora távolság megtétele alatt senki nem izzad meg olyan nagyon, állítják a gyakorlott kerekezők.

A regisztrált bringás munkába járó között, mint korábban, az idén is értékes ajándékokat sorsolnak ki. Azonban az érintettek számára, mint az a kampánynyitón is elhangzott, nem a jutalom, sokkal inkább az egészség és a bringázás öröme a fontos, valamint a tudat, hogy tesznek valamit környezetükért.

Ezzel együtt Magyarországon is vannak ma már olyan cégek, amelyek cég autót nem tartanak, céges bringát viszont igen. Így a dolgozóiknak nincs más választásuk, ha hivatali ügyben kell kimozdulniuk a munkahelyükről, mint nyeregbe szállnak, vagy békávéznak.

A program kapcsán a Magyar Kerékpárosklub ismét felhívta a figyelmet a közlekedésbiztonság fontosságára, s arra, hogy mennyire fontos, hogy az autósok és a két keréken közlekedők kölcsönösen figyeljenek egymásra.

F.GY.A.