Hiába figyelmeztetett a rendőrség és a sajtó
- Akár az aszfaltnak is mondhatták volna a rendőrök, hogy egyhetes országos ellenőrzés kezdődik…
- Hét nap alatt közel tízezer gyorshajtó bukott meg, a többség alighanem még nem is tud róla, hogy rajtakapták
- Hamarosan becsengetnek, előre szólunk: hamarosan újabb közlekedésbiztonsági akciók kezdődnek
Pedig a rendőrség jó előre bejelentette, hogy a TISPOL (European Traffic Police Network) együttműködés keretében augusztus 12-18 között országos közlekedésbiztonsági ellenőrzést tart. Az újságok is megírták, a tévék és a rádiók bemondták, az interneten boldog-boldogtalan megosztotta és kommentelte: Vigyázzanak az autósok, mert a hosszú hétvégébe nyúlóan akcióznak majd a rendőrök, sőt, még valószínűleg az után is, hiszen a négynapos pihenő az átlagosnál nagyobb forgalmat generál az utakon, a nagyobb forgalom pedig sajnos többnyire több balesetveszélyt is jelent, emiatt pedig a közlekedési rendőrök is nagyobb számban vonulnak ki az utakra, mint máskor.
Szóval a rendőrség szólt, a sajtó és a közösségi média sietve terjesztette a hírt. Sőt, a rendőrök még azt is elmondták és azt is közzétették, hogy az akcióban elsősorban a gyorshajtók „kiszűrésére” összpontosítanak. És mégis: mintha mi sem történt volna. Augusztus 12-18 között 9778 gyorshajtó ellen indítottak eljárást országosan. És még mielőtt bárki is azt hinné, hogy a rendőrök „új helyeket találtak, ahonnan még lesből fotózhatják az ott és akkor a megengedett sebességhatárt véletlenül kissé, na jó, talán jelentősebben túllépőket (akik pedig máskor és máshol természetesen soha nem tettek és nem is tennének ilyet), van egy rossz hírünk:
A rendőrség közlése szerint a gyorshajtók ellen indított eljárások háromnegyedét, a 9778-ból 7296-ot a VÉDA rendszer mérései alapján indították el. Ezek jelentős hányadát a dolog természetéből fakadóan a nap 24 órájában folyamatosan működő fix telepítésű VÉDA-kapuk adták. Azok a sebességmérő pontok, amelyek egy héttel korábban is ott álltak, ahol a TISPOL akció idején működtek, és két héttel és két évvel korábban is, amelyek ma is ott állnak, sőt, igen nagy valószínűséggel a következő TISPOL vagy más sebességmérő akció idején is. És amelyeket ma már minden valamire való GPS, traffipax-előrejelző és hasonló mobiltelefon-applikáció jó előre jelez. Legalábbis azoknak, aki használják ezek valamelyikét.
Elég lett volna csak egy kicsit odafigyelni! Elég lett volna, legalább a jól ismert helyeken álló szupertraffipaxok előtt lassítani egy kicsit.
A rendőrség hivatalos megfogalmazása szerint a gyorshajtók ellen indult eljárások háromnegyedét nem megállításos ellenőrzés előzte meg. Több, mint valószínű,hogy az érintettek többsége még nem is tud arról, hogy ő is a lebukott 9778 gyorshajtó közé tartozik, mert még nem kapta meg, vagy – mert mondjuk nyaralni volt – még nem vette át a bírságról szóló határozatot.
Mindösszesen 2482 olyan autós volt az egy hét alatt, akiket leintettek és igazoltattak is a rendőrök. Közülük 1332-en megúszták kisebb-nagyobb összegű helyszíni bírsággal. 35 autós azonban már olyan nagymértékben lépte túl az adott útszakaszon megengedett maximális sebességet, hogy azt helyszíni bírsággal már nem lehetett „elintézni”. Őket a rendőrök feljelentették.
A fentieken túl a rendőrség a TISPOL-akció alatt 1018 közigazgatási bírságot szabott ki különféle szabályszegésekért, és 87 esetben indított közigazgatási eljárást.
Kis túlzással kijelenthetjük: nem sok értelme volt az előzetes figyelmeztetésnek, sajtóhírverésnek. Az autósok egy része az előre bejelentette közlekedésbiztonsági ellenőrzések dacára csak nyomja a gázpedált és fütyül minden sebességkorlátozásra. Pedig az elmúlt hetek különösen veszélyesek voltak közlekedésbiztonsági szempontból. A nagy hőség és a hosszú hétvége miatt jelentősen megnövekedett forgalom külön-külön is erősen igénybe vette a sofőrök képességeit és idegeit, együtt viszont még a legrutinosabbakét is próbára tették. Mégis a TISPOL akció adatai szerint több ezer autós ennek ellenére ugyanúgy vezetett, mint bármikor: a megengedettnél gyorsabban.
Azon az augusztus 20-i hosszú hétvégén, melynek közepén a TISPOL akció véget ért, öt nap alatt tízen haltak meg az utakon, 247-en sérültek meg, közülük 76-an súlyosan. A statisztikák szerint a balesetek közel harmadát a sebesség helytelen megválasztása okozza, így nagy valószínűséggel az akkor elhunytak közül legalább három ember halálát is a gyorshajtás okozta, és legalább 25 is amiatt sérült meg súlyosan.
Pedig a rendőrség előre szólt. A sajtó közzétette. Több ezer embernek ennek ellenére sem sikerült – legalább az ellenőrzés idejére – betartani a legkönnyebben betartható közlekedési szabályt, a sebességkorlátozást. Annak ellenére sem, hogy ahogy őket, másokat is…, mindenkit haza vártak.
F.Gy.A.