Hogy körültekintőbben közlekedjenek…
- Hogy ne legyenek önhibájukból sem áldozatok a gyalogosok!
- Virtuális veszélyhelyzetben valóságos halálfélelem az arcokon.
- Mindannyiunk felelőssége, hogy figyeljünk egymásra az utakon.
Évente közel 15 ezer személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset történik Magyarországon. Ezen belül évtizedeken keresztül 2500 körül mozgott az évenkénti gyalogosbalesetek, gyalogosgázolások száma és valamivel 150 felett a halálos áldozatoké.
Bár az utóbbi években a balesetek számában 20, a halálos áldozatokéban 30%-os csökkenést láthatunk, évente még több, mint kétezer gyalogos szenved közúti balesetet és száz felett van a halálos áldozatok száma.
A gyalogosbalesetek közel felében maguk a gyalogosok a balesetek okozói. A tiloson kelnek át az úttesten, körültekintés nélkül lépnek le a járdáról, nem ismerik a közlekedési szabályokat, vagy ha ismerik is, nem tartják be azokat, a „figyeljenek az autósok, különben őket büntetik meg” elvet követve mennek az orruk után.
Gyakori baleseti ok, hogy fülhallgatón/fejhallgatón hangos zenét hallgatva mennek úti céljuk felé a gyalogosok (de sokszor a kerékpárosok is). Emiatt nem hallják a forgalom zaját és nem érzékelik a közlekedő járművek közeledését, olykor még a csendesnek éppen nem mondható HÉV-ek és vonatok zaját, kürtjét sem.
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. a biztonságos, biztonságtudatos közlekedésre kívánja felhívni a figyelmet legújabb kampányával. A körültekintőbb közlekedés fontosságára, különösen a gyalogátkelőhelyeken és azok környékén.
A reklámfilmjük alkotói egy képes esettanulmányon keresztül, kissé talán sokkoló, de reményeik szerint hatásos módon mutatják be, a gyalogosoknak miért (lenne) érdemes szüneteltetni a zenehallgatást mialatt átkelnek az úttesten. És arra, hogy a gyalogos-átkelőhelyen is kizárólag akkor szabad elindulni, ha zöldre váltott a jelzőlámpa a gyalogosok számára.
A HUMDA kampányával arra kívánta, kívánja felhívni a gyalogosok figyelmét, hogy miként kerülhetők el a gyalogátkelőhelyeken bekövetkezett balesetek a jövőben.
Például, hogy minden esetben be kell tartani a körültekintésre vonatkozó írott és íratlan szabályokat, akkor is, ha van külön közlekedési jelzőlámpa a gyalogosoknak és akkor is, ha nincs.
[A Közlekedésbiztonság gyalogosok közlekedésbiztonságával foglalkozó cikkeit itt, itt és itt olvashatják el!]
A videók kritikus helyzeteket mutatnak be. A gyalogosok (rolleresek) a fülhallgatójukon zenét hallgatnak, az okostelefonjukat nézve sétálnak át a gyalogátkelőn. Ekkor felharsan egy kürtszó, egy éles hang, mintha egy autó vészfékezne a közelben.
Az úttesten átkelők abban a pillanatban hirtelen visszazuhannak a valóságba. Ott és akkor döbbennek csak rá, hogy az előző másodpercekben, vagy ki tudja mennyi időben maguk sem tudják hol jártak a gondolataik, mire figyeltek – a forgalomra, saját biztonságukra nem, az nyilvánvaló.
Az arcok önmagukért beszélnek. A felvételeken a kétségbeesett gyalogosok halálfélelmet sugárzó tekintete és ijedt viselkedése mindent elárul arról, miért kell a közlekedés minden résztvevőjének – így a gyalogosoknak is – körültekintően, a szabályokat betartva viselkednie.
A filmeken hangszóróból harsan fel a kürt- és a dudaszó, a fékezés semmivel össze nem téveszthető hangja. Az úton átkelők nem voltak veszélyben. Csakhogy ezt – az arcok erről árulkodnak – ők nem tudták. Ahogy azt sem, hogy hol, mi történik körülöttük.
– A HUMDA már több sikeres, nemzetközi elismerést kivívott közlekedésbiztonsági kampányt szervezett és bonyolított le megalapítása óta – emlékeztetett Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. igazgatóságának elnöke.
Az ügynökség alapvető küldetése a közlekedésbiztonság színvonalának javítása.
Kampányaikban igyekeznek a közlekedők szemléletét is formálni. Felhívják a figyelmet arra, hogy empátiával és együttműködéssel csökkenthető lenne a közúti balesetek száma. A közlekedési kultúra javítása érdekében kisgyermekeknek is készítettek animációs kisfilmeket a szabályokról – végül is a biztonságtudatos közlekedésre nem lehet elég korán elkezdeni felkészíteni a gyerekeket.
Tapasztalataik szerint a sokkoló és meghökkentő reklámok rendkívül hatásosak, ezért is választották ezúttal is a figyelemfelkeltésnek ezt a formáját. A gyalogosok mellett természetesen a közlekedés többi résztvevőjének, az autósoknak, a motorosoknak, a rollerrel vagy kerékpárral közlekedőknek is figyelniük minden esetben saját közlekedési magatartásukra és mások mozgására egyaránt.
– Bízunk abban, hogy az újabb kampány hatására még többen elgondolkodnak majd a látottakon, és így biztonságosabbá tudjuk tenni hazánk gyalogátkelőhelyeit. Mindannyiunk felelőssége, hogy odafigyeljünk egymásra az utakon, hiszen minden pillanat számít – emelte ki Weingartner Balázs.
A HUMDA legújabb szemléletformáló kampányával a különböző közösségimédia-felületeken és videómegosztó oldalakon, YouTube-on, Facebookon, Instagramon és TikTok-on lehet találkozni. Így érhető el, hogy minél több médiafogyasztóhoz és szinte minden korosztályhoz elérjenek az üzenetek. Az Ügynökség saját felületein is megtekinthető a videó.
F.Gy.A.