Ilyen sem történik túl gyakran, pedig…

  • Súlyos balesetet okozott egy felelőtlenül manőverező bringás Budapesten.
  • A BKV busz vezetője csak satufékkel tudott megállni a bringás előtt, aki ennek köszönhetően nem került a kerek alá.
  • Egy fiatal nő arcát viszont egy életre elcsúfították a balesetben szerzett sérüléseinek a nyomai.
  • Elrendelték a körözését, de végül önként feladta magát a rendőrségen.

Fotó: a PoliceHungary videójából (youtube.com)

Közúti baleset gondatlan okozásáért körözést rendelt el a BRFK egy (a körözés elrendelésekor még ismeretlen) kerékpáros ellen, aki május 20-án okozott balesetet a XII. kerületi Maros utca – Ignotus utca sarkán. Hirtelen bevágott a Maros utcán közlekedő 39-es busz elé, majd azzal a lendülettel keresztbe továbbhajtott az Ignotus utcába.

A busz fedélzeti kamerájával készült felvétel alapján nagyon úgy fest, a biciklis futár későn jött rá, hogy neki ott balra kell kanyarodnia, és úgy kezdte meg a manővert, hogy láthatóan az a legkevésbé sem érdekelte, hogy a hirtelen irányváltásával akár balesetet is okozhat.

Őt nem is érte baleset. Miután a BKV sofőrje padlóig nyomta a fékpedált, sikerült elkerülni, hogy a kerékpáros (aki a felvétel alapján az egyik futárcég munkatársa lehetett) a busz kerekei alá kerüljön.

A busz egyik utasa, egy fiatal nő, aki a hátsó ülések egyikén utazott, azonban akkora erővel csapódott az előtte lévő üléseknek, hogy harántosan szétrepedt az orra és hosszan felszakadt a bőr a homlokán is.

„Csak arra emlékszem, hogy egyszer csak kirepültem az ülésből, majd már a busz padlóján fekszem és dől a vér az orromból és a homokomból is”, nyilatkozta a Borsnak a hölgy.

A buszsofőr mentőt hívott, akik a János Kórházba szállították. Nyolc öltéssel varrták össze a homlokát. A baleset nyomai egy életre elcsúfították arcát, a lány emiatt kártérítést kér a BKV-tól és a kerékpárostól is. Már megindították az ehhez szükséges eljárást.

A rendőrség közel egy hónappal az eseti után tette közzé a felhívást, amiben azok jelentkezését kérték, akik a felvételek alapján felismerni vélik a kerékpárost. Végül maga a bringás jelentkezett a rendőrségen.

Az ügy innentől folytatódik az eljárási szabályok szerint.

A balesetben megsérült hölgy, mint nyilatkozta, történetét azért hozta nyilvánosságra, mert szeretné, ha a közlekedők – bármilyen járművel, vagy más, járműnek nem minősülő eszközzel, de akár csak gyalog is közlekednek – jobban figyelnének egymásra.

Nem érdemes és nem is szabad általánosítani, hogy „minden biciklis ilyen” és hasonlók, mert ez ugyanúgy nem igaz, mint az a sokszor nézet, miszerint „a kerékpárosok fütyülnek a KRESZ szabályaira, azt hiszik, nekik mindent szabad”. Az autósok, a motorosok, a buszsofőrök, a teherautóvezetők, a kerékpárosok és a gyalogosok között egyaránt vannak (sajnos nem is kevesen), akik olykor nagy ívben tesznek a közlekedési szabályokra.

Nem a felvételen látható bringás az első és nem is ő az egyetlen, aki miatt egy másik jármű vészfékezésre kényszerült. Ő azonban azon ritka kivételek közé tartozik, akit feljelentettek, akinek a szabályszegéséről felvétel készült, és aki ellen – miután önként jelentkezett – eljárás indulhatott.

Nincs okunk arra, hogy ne feltételezzük róla: ő sem vágott volna át az úton a busz előtt, ha felvetődik benne, hogy ezzel egy fiatal nő arcát örökre elcsúfíthatja, körültekintőbb lett volna. De, mint oly sokan mások, ő sem gondolt arra, hogy a másik jármű vészfékezésre kényszerítése mivel járhat. Ezért gyanúsítják csak közúti baleset gondatlan okozásával.

Persze azért az eset nem példa nélküli. Lapunk is beszámolt már olyan balesetről, amit egy b  kerékpáros figyelmetlensége, felelőtlensége okozott. A 39-es buszon történtekkel ellentétben, ott a kerékpáros láthatta milyen következményei lettek a felelőtlenségének, még sem állt meg. Segítségnyújtás nélkül tovább kerekezett.

Azonban az esetek többségében nem győz az igazság. Nem is győzhet. Többnyire nem készül azonosításra is alkalmas videofelvétel azokról, akiknek a hibájából mások összetörik magukat vagy egymást. De, ha készül is, nem minden esetben adnak ki nyilvános körözést ellenük, és még ritkábban történik meg, hogy a vétkesek feladják magukat a rendőrségen, azaz vállalják tettük következményeit.

Az eset legfőbb tanulsága nem is az, hogy „ilyenek a kerékpárosok, mind”. Sokkal inkább, hogy a forgalomban a legkevésbé védett és a leginkább kiszolgáltatott kerékpárosok is előidézhetnek olyan szituációkat, amikor az ő hibájukból mások szenvednek súlyos, akár halálos sérüléseket.

 F.Gy.A.