Két tragédiával kezdődött a motoros szezon!

  • TikTok-videót akart készíteni arról, ahogy 180-nal száguld a motorjával.
  • A tavaszi rajzás előtt alaposan át kell nézni a télen nem használt gépeket!
  • Még a leggyakorlottabb motorosokra is ráfér egy kis tavaszi „bemelegítés”.

Forrás: bpiautosok.hu

Tíz halálos kimenetelű közlekedési balesetben tízen vesztették életüket három nap alatt a március 24-26-i hétvégén. Köztük két motoros. A tragédiák még a hétfői hidegfront betörése és az azt kísérő országos esőzés miatt csúszóssá vált utak előtt történtek.

Szombat délután Egerben halt meg egy 41 éves motoros, miután közel 180 km/h sebességgel szalagkorlátnak hajtott. Több szemtanúja is volt a tragédiának, egyikük azonnal a balesetet szenvedett férfi segítségére sietett, azt mondta, remélte, hogy megmentheti az életét, de minden erőfeszítése ellenére már nem tudott segíteni rajta. A helyszínre érkező mentők is már csak a motoros halálának a tényét állapíthatták meg.

A férfi egy éve szerzett jogosítványt nagy motorra. A TV2-nek nyilatkozó ismerősei őszinte, megfontolt, óvatos emberként ismerték. Már csak emiatt is értetlenül állnak a történtek előtt. Azt mondták, elképzelni sem tudják mi történhetett, és félnek, hogy már soha nem kapnak választ a miértjeikre.

Tanuk elmondása szerint az áldozat szombat délután egy TikTok-videót akart készíteni arról, ahogy a motorjával száguld. Egyik barátját szerette volna felkérni, hogy készítse el a felvételt, ám ő visszautasította, mert nem akart kamerázni száguldás közben. Végül maga próbálta meg rögzíteni.

Alig egy órával a tragédia előtt még készített egy fotót a motorjáról, majd elindult. Akkor még senki nem sejtette, hogy a halálba.

Mintegy 180-as tempóval száguldott egy kanyar felé, majd fékezett, de már túl későn. Közel 100 méteres féknyomot hagyott maga után, megállni azonban már nem tudott. Még csak annyira sem sikerült lelassítania a gépét, amennyire a kanyar biztonságos bevételéhez szükséges lett volna.

Hatalmas sebességgel csapódott a szalagkorlátnak. Esélye sem volt túlélni a balesetet.

Másnap motoros tragédia történt a Komárom-Esztergom megyei Bajna közelében is, ahol egy motoros autóba rohant. Az ütközés ereje akkora volt, hogy megpördítette és egy közelben lévő ház kerítésének csapta a gépkocsit, amiben hárman utaztak. Ők nem sérültek meg.

A motoros teste azonban az ütközés helyétől méterekre csapódott a földre. Már nem lehetett megmenteni az életét.

Ez utóbbi eset a hírhedt 1119-es úton történt, amit a Komárom-Esztergom vármegyei rendőrök a motorosok helyi halálútjaként tartanak nyilván. Magyarország legveszélyesebb motoros útjainak egyike. Olyan, mint a Mátrát átszelő 24-es, vagy az Egert a Bükkön át Miskolccal összekötő 2505-ös – hogy csak néhányat említsünk a sok közül.

Alapjában véve a súlyos sérüléssel járó, vagy halálos áldozatot követelő balesetek száma szerint minősítenek a motorosok „motoros szempontból veszélyesnek” utakat. Vannak azonban más ismérvek is, amelyek óvatosságra kell(ene), hogy intsék a rajtuk közlekedőket, főleg, ha először járnak arra.

A motorozás szerelmesei szerint egy út – motoros szempontból – akkor jó, vonzó, akkor élvezetes rajta a motorozás, ha sok a kanyar és szép a kilátás, lehetőleg nemcsak néhány rövidke szakaszon, és jó minőségű az útburkolat.

Veszélyes utaknak ebből következően azokat tartják, ahol sok a beláthatatlan és „becsapós ívű” kanyar, kátyús, vagy más okból rossz minőségű az aszfalt, és persze ezek vagy más okok miatt gyakoriak a (motoros) balesetek.  Növeli egy út veszélyességét továbbá, ha az erdőgazdálkodással összefüggő munkálatok miatt olykor (gyakran) farönkök, kisebb-nagyobb ágak, elszóródott háncs és forgács hosszabb-rövidebb szakaszokon egyik pillanatról a másikra csúszóssá teszik az útburkolatot.

A motoros szempontból veszélyes utak közé tartoznak azok is, ahol túl nagy a szemből jövő forgalom s emiatt nincs hely a korrekcióra, ha a motoros elvéti az ideális ívet, esetleg úthiba vagy más körülmények miatt hirtelen kitérő manőverre kényszerülne. Ezért is javasolják a versengő típusú motorosoknak, hogy senki ne kezdjen száguldozni olyan úton, amit nem ismer és ahol nem mérte fel személyesen a rá leselkedő veszélyeket. Ne csak azért, mert tilos, hanem mert az út vonalvezetésének, minőségének, a lehetséges akadályoknak a nem ismerete az életébe kerülhet. Ebben a „műfajban” mások elbeszélése alapján vezetni öngyilkos vállalkozás lehet.

Még a motorosok sem vezetnek pontos nyilvántartást az ország „motoros szempontból” veszélyes útjairól. Korábban, a vármegyei rendőr-főkapitányságok közlekedésrendészeteit és azok munkáját bemutató sorozatunkból azonban kiderült, hogy nemcsak a hegyvidéken, a Mátrában, a Bükkben vagy a Mecsekben vannak motoros szempontból egyszerre vonzó és veszélyes utak.

[Írásaink itt és itt érhetők el.]

Ki gondolta volna, hogy vonzó kilátást nem igen kívánó Komárom-Esztergom vármegyei Bajna közelében „magasló” Őr-hegy környéke, az 1119-es út is a motorosok körében népszerű, ám veszélyes utak közé tartozik?

A közlekedésrendészet és a motorosok egyetértenek abban, hogy általában a hegyvidéki és az azokhoz vezető utak vonzzák a motorosokat. A fővárosban azért számít motoros-veszélyesnek a Bécsi és a Szentendrei út – sőt, még az Árpád-híd is, amelyről a Bécsi és a Szentendrei út is elérhető –, mert ezeken lehet eljutni a motorosok által kedvelt Buda környéki utakra: Pilisszentlászlóra, Csobánkára, Dobogókőre vagy éppen Visegrádra.

A motoros tragédiák többségét – ahogy az autós balesetek többségét is – a sebesség helytelen megválasztása okozza. Jellemzően a nem kellően gyakorlott és megfelelő helyismerettel sem rendelkező motorosok egy-egy be nem látható vagy úgymond „becsapós ívű” kanyarban az eltúlzott sebességük miatt lesodródnak az úttestről és fának vagy az út menti szalagkorlátnak csapódnak. Számos alkalommal épp a súlyos kimenetelű balesetek megelőzésére épített szalagkorlát okozza a motorosok halálát. A motort elhagyva a motoros teste a szalagkorlát lábazatának csapódik, ami az élettel összeegyeztethetetlen sérüléseket okozhat.

Az elmúlt években a motoros tragédiák számának csökkentése érdekében több olyan úton is motorosbarátra cserélték a hagyományos szalagkorlátot, ahol korábban a szalagkorlátnak csapódva haltak meg motorosok. [A témával foglalkozó korábbi írásunkat lásd itt.]

Kezdődik az idei motoros szezon. Sajnos, máris két motoros tragédiával. Mind a motorosok, mind a közlekedésbiztonsági szakértők arra figyelmeztetnek, hogy aki a télen nem használta a gépét, mielőtt útnak indulna, végezze el a tavaszi felkészítéskor ajánlott teendőket.

  • Ellenőrizze a gumikat! Távolítsa el a bordázatba szorult kavicsokat és hasonlókat. Ha sérült a gumi vagy a kerék maga, cserélje le!
  • Ellenőrizze a keréknyomást!
  • Ha a téli felkészítés idején gumiápolót használt, távolítsa el a nyomában hátramaradt, fényes felületet a megcsúszás veszélyének csökkentése érdekben!
  • Ellenőrizze a fékeket, a fékfolyadék szintjét és, hogy nem jött-e el már az idő a cseréjére!
  • Ellenőrizze az olajszintet és a motor hűtőfolyadékjának a szintjét!
  • Vizsgálja meg a bowdenek állapotát és rögzítését! A szőrösödő bowdent cserélje ki!
  • Karbantartás közben figyeljen a rendellenességre utaló szokatlan zajokra! Ha kattogást, egymásnak feszülő fémek hangjára lesz figyelmes, járjon utána, hogy mi lehet az oka, vagy forduljon szakemberhez!
  • Ellenőrizze a láncok megfelelően feszesek-e! Egyszersmind vizsgálja meg a lánckerekek fogazatának állapotát is!
  • A lengéscsillapítók milyensége a motoroknál még talán fontosabb, mint a négykerekűeknél, ellenőrizze azokat is!
  • Vizsgálja meg, megfelelő-e a mozgó alkatrészek kenése!
  • Kezdő motorosok hajlamosak nem tudomásul venni, hogy 3-5 évente vagy 25-30 ezer kilométerenként esedékes a teleszkópolaj cseréje is.
  • Ha az önindító akadozva működik, érdemes górcső alá venni az akkumulátort is.

És még valami! Aki ősszel téli pihenőre leállította a gépét, gondoljon rá, hogy nemcsak a motornak van szüksége a tavaszi felkészítésre. Még egy gyakorlott motorosra is ráfér néhány hónapos kihagyás után egy hosszabb-rövidebb gyakorlás, még mielőtt kimegy a forgalomba. Akár egy tréningpályán, akár csak egy nagyobb parkolóban vagy egy gyér forgalmú úton, érdemes egy kicsit szlalomozni, fékpróbát tartani, manőverezni, hogy a forgalomban minden rendben menjen.

Mert mindenkit hazavárnak…!

F.Gy.A.