Kétszer annyi e-rolleres okozója baleseteknek, mint ahány vétlen áldozata!

  • A BM helyettes államtitkára megrázó adatokkal támasztotta alá, miért volt jó a Biztonság Hete témaválasztása.
  • Az ORFK-OBB ügyvezető elnöke azt mondta: már a személyi sérüléses balesetek három százalékát az e-rolleresek okozzák.
  • A MABISZ szerint a lakás és az autó mellett önmagunkat is célszerű lenne biztosítani balesetek esetére.

A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) és az Országos Rendőr-Főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottsága (ORFK-OBB) közös szervezésében – mint 2017 óta minden évben – az idén is megrendezik a Biztonság Hete programsorozatot szeptember 16-22 között.

A Nemzeti Közszolgálati Egyetemen az eseménysorozatot beharangozó sajtótájékoztatón elhangzott: az elmúlt években az eseményekre és az eseményekről készült kisfilmeket mintegy 4,5 millióan tekintették meg a YouTube videómegosztón és több, mint 95 ezer magyarországi diák vett részt személyesen a Biztonság Hete programjain. Lambert Gábornak, a MABISZ kommunikációs vezetőjének nem voltak kétségei a programsorozatot beharangozó sajtótájékoztatón, hogy az idén már jelentősen meghaladja majd a látogatók összlétszáma a 100 ezret.

A szakértők több tucat helyszínen látványos bemutatók és érdekes előadások segítségével hívták fel (nemcsak) a gyermekek figyelmét a közlekedés mindennapi kockázataira, veszélyeire, azok helyes kezelésére, a balesetek megelőzésének fontosságára és módjára, továbbá a biztonság legkülönbözőbb aspektusaira. A programok aktív résztvevői a rendőrség, a katasztrófavédelem, a vöröskereszt és számos egyéb közreműködő szervezet szakdolgozói, valamint biztosítási szakemberek.

Nem véletlen a témaválasztás, miszerint az idén a Biztonság Hetén a gyalogos, kerékpáros és mikromobilitási eszközök használóinak a biztonsága lesz a rendezvénysorozat központi témája.

Molnár Karolina, a Belügyminisztérium stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkára a nyitórendezvényen örömét fejezte ki amiatt, hogy a szervezők, a MABISZ és az ORFK-OBB ezt a témát helyezték a rendezvénysorozat fókuszába. Kamaszgyermek édesanyjaként, akinek a gyermeke most kezd érdeklődni az e-roller és más hasonló közlekedési eszközök iránt, elmondása szerint már el-elfogja az anyai aggódás.

Úgy tűnik van is oka egy kicsit aggódni. A helyettes államtitkár által ismertetett statisztikák szerint az összes közlekedési baleset csaknem felét gyalogosok, kerékpárosok, valamint az újfajta eszközök használói szenvedik el. Minden ötödik közlekedési baleset áldozata például kerékpáros.

A helyzetet tovább bonyolítja, jegyezte meg Molnár Karolina, hogy az e-roller és a hozzá hasonló eszközök a nagyvárosokban egyre népszerűbbek. Használóik száma ráadásul folyamatosan nő.

Ahogy az e-rolleresek által okozott balesetek száma is. Több mint a kétszerese például azokénak, mint akik e-rollerhasználat közben szenvedtek balesetet!

„Jellemzően olyan közlekedőkről van szó, akik még nem rendelkeznek megfelelő közlekedési ismeretekkel, nincs jogosítványuk, nem tettek tanúbizonyságot a KRESZ-tudásukról, ráadásul életkoruknál fogva figyelmetlenebbek. Ezek miatt pedig fokozottan veszélyben vannak és veszélyt jelentenek másokra az utakon”, fogalmazott Molnár Karolina.

A helyettes államtitkár tájékoztatása szerint Budapesten a legsúlyosabb a helyzet. A fővárosban ötször annyi e-rolleres baleset történt az elmúlt időszakban, mint például Pest vármegyében. Emellett Budapesten 2,5-ször annyi e-rolleres okozott kárt másoknak, mint ahányuk kárt szenvedett.

„Ezek a tények arra kell, hogy ösztönözzenek minket, hogy fokozott figyelmet fordítsunk a közlekedési szabályok és a közlekedési kultúra fejlesztésére. Az új járművekre is tekintettel alkotott új jogszabályok, a képzés, a tájékoztatás és a folyamatos figyelemfelhívás külön-külön egy-egy lépest jelent a közlekedésbiztonság javítása felé”, mondta a BM helyettes államtitkára.

Óberling József ezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője, az ORFK-OBB ügyvezető elnöke elmondta, miután a rendőrség a KSH-val szorosan együttműködve az idén már külön is gyűjti a statisztikai adatokat a mikromobilitási eszközök használóit ért és az általuk okozott balesetekről, ma már sokkal pontosabb képük van a helyzetről, mint korábban volt.

„Az év első hat hónapjában már 320 olyan személyi sérüléses baleset történt országszerte, amelyekben valamilyen formában mikromobilitási eszközök is érintettek voltak”, közölte az ezredes.

„A számok olyan tendenciát jeleznek, fogalmazott Óberling József, amihez foghatót semmilyen más közlekedési mód vagy eszköz vizsgálatakor nem tapasztaltunk még”. „Hónapról hónapra nő azoknak a baleseteknek a száma, amelyekben e-rollerek és más mikromobilitási eszközök is érintettek. És ma már ott tartunk, hogy az összes sérüléses baleset három százalékát ilyen eszközökkel okozzák” közölte az ezredes.

„Hangsúlyozom, mondta Óberling József, nem elszenvedőik, hanem ők okozzák azokat!”

Az ORFK-OBB ügyvezető elnöke szerint ez olyan súlyú problémát jelent ma már, hogy ha nem sikerül rá rövid időn belül hatékony megoldást találni, nem fognak teljesülni a 2030-ig szóló célkitűzések, nevezetesen, hogy 2019-hez képest 2030-ig a felére csökkenjen a közúti balesetek halálos áldozatainak a száma.

A jelenségnek nyilván több oka is van. Óberling József szerint egyebek között az, hogy jelentősen nőtt és folyamatosan tovább emelkedik az ilyen eszközök használóinak a száma. Köztük pedig sokan vannak, akiknek nemcsak a közlekedési ismeretük hagy kívánni valót maga után, hanem a közlekedésre használt eszközök menetdinamikáját sem igen ismerik.

„Ezekkel az eszközökkel könnyen el lehet érni akár 60-70 km/h sebességet is, azonban kanyarodáskor, megálláskor vagy akár csak lassításkor igen gyakran nem úgy reagálnak, mint egy kerékpár vagy segédmotor, még kevésbé úgy, ahogy azt a használójuk adott esetben remélte volna” mondta Óberling József.

Mindemellett a mikromobilitási eszközöket használók jelentős hányada semmiféle védőfelszerelést nem használ, ütközéskor vagy ha elesnek rollerjükkel, semmi nem védi meg őket. Márpedig nem kell ahhoz túl nagy sebességgel haladni, hogy egy úthiba vagy egy elhibázott manőver után elessenek a rollerjükkel és súlyosan megsérüljenek.

Pedig a hazai utakon bekövetkező balesetek többsége megelőzhető lenne kellő óvatossággal, a szabályok betartásával és megfelelő védőeszközök használatával. Erről már Holló Bence, a MABISZ elnökhelyettese beszélt – a biztosítók világszerte ezért is támogatják az efféle, a balesetmegelőzést, a közlekedők, főleg a fiatalok edukációját segítő rendezvényeket.

„A technológia fejlődése az élet minden területén, így a közlekedésben is folyamatosan újabb és újabb kihívások elé állít mindannyiunkat. A biztonságos közlekedés feltételeinek a megteremtése is”, fogalmazott a MABISZ elnökhelyettese, aki szerint a figyelemfelhívás, a képzés és a veszélyekre figyelmeztetés mellett fontos lenne, ha többeknek lenne élet- és balesetbiztosításuk. Mint fogalmazott, az emberek készek jelentős összegeket áldozni a lakásuk, az autójuk, a különböző vagyontárgyak biztosítására, az életük és testi épségük biztosítására azonban jóval kevesebben gondolnak.

F.Gy.A.