Kifér Ön a saját kocsija ablakán?

  • Túl lehet élni, ha az ember autóstól egy tóba vagy folyóba zuhan
  • Felejtse el, amit a filmekben látott, a valóságban semmi sem úgy történik
  • Annál rosszabb nem történhet, mint ami akkor lesz, ha nem tesz semmit

Forrás: automotor.hu

Amennyiben a címben feltett kérdésre a válasz nemleges, kezdjen el fogyózni, és legyen nagyon óvatos a folyók, tavak közelében, mert ha a kocsijával együtt véletlenül vízbe kerülne, az ablakon át vezet a legbiztosabb menekülési út.

Nemrég egy apa és gyermek halt meg egy autóban, ami ma még tisztázatlan körülmények között tóba csúszott. Évente átlagosan tucatnyi hasonló közlekedési baleset történik Magyarországon. Az esetek jelentős hányadában a kocsiban ülők nem élik túl az autójuk elsüllyedését, de nem minden eset végződik tragédiával.

Önnel persze ilyen nem történhet. Ön, nyilván mindig behúzza a kéziféket, és miután leállította a motort hátramenetbe teszi a sebességváltót mialatt a kompra vár. A horgásztúrán pedig sosem parkol olyan helyen, ahonnan az autója a tóba csúszhatnak. És persze a hidakon is betartja a sebességkorlátozásra, ezért aztán onnan sem zuhanhat a folyóba, soha.

Előfordulhat azonban, hogy mások nem ennyire szabálykövetők és körültekintők, s Ön egy közúti baleset vétlen érintettjeként csúszik, zuhan vagy éppen repül egy tóba, netán egy folyóba. Mit tehet ilyenkor önmaga és az önnel utazók túlélése érdekében?

Nem keveset. De a túlélés esélyeit, mint a közlekedési baleseteknél általában, nagymértékben befolyásolják az előzmények. Például, hogy mekkora sebességgel hajtott a baleset előtt és be voltak-e kötve az autóban utazók? Nem elhanyagolható körülmény, hogy mekkora sebességgel csapódik az autó a vízbe, és milyen szögben. Minél meredekebb a becsapódás szöge és minél nagyobb a becsapódási sebesség (azaz minél magasabbról zuhan vagy minél nagyobb sebességgel repül egy autó a folyóba, tóba) annál kisebb az autóban ülők túlélési esélye.

Sokak hiedelmével ellentétben azonban nem törvényszerűen kell halálos áldozatokat követelnie annak, ha egy autó az utasaival együtt folyóba, tóba zuhan. Sokaknak sikerül kimenekülniük a vízbe merült autójukból, a szerencsésebbeknek még az előtt, hogy a kocsijukat elnyelte volna a mély.

Forrás: hatkanyhirek.hu

Az sem igaz, hogy ha egy autó a vízbe, majd a víz alá kerül, a benne ülők megfulladnak. A megtörtént esetek azt mutatják, hogy azoknak az eseteknek, amikor egy autó véletlen vagy baleset folytán víz alá kerül, közel azonos számban okozza a halált vízbefulladás, mint az ütközés során keletkező sérülések. Azaz, sok esetben az autó utasai még az előtt meghalnak, hogy a víz elárasztotta volna az autójuk utasterét.

Azok az esetek, amikor vízbefulladást állapítanak meg a halál okaként, többnyire alacsonyabb sebesség mellett következnek be, például egy meredek rakpartról mely vízbe zuhan egy autó. Ide sorolhatók továbbá azok az esetek is, amikor éjszaka egy tó partján leparkolt és rosszul rögzített autó alvó utasaival együtt a vízbe csúszik. Elég, ha nem fog rendesen a kézifék, vagy a vizes füvön csúszni kezd az autó.

Szinte minden évben van legalább egy-két olyan eset, amikor az autó éjnek évadján egyszer csak megindul és a vízbe csúszik, és  elmerül, a benne alvók pedig vízbe fulladnak, mert mire felébredtek már nem tudták kinyitni az ajtókat, pánikba esek, amivel csak tovább rontják a túlélési esélyeiket.

De mit tehetünk és mit tegyünk, ha akár egy közlekedési baleset, akár saját figyelmetlenségünk folytán autóstól vízbe, tóba, folyóba kötünk ki autóstól? Mindenekelőtt amennyire csak lehetséges őrizzük meg nyugalmunkat (mély lélegzetvétel, kéz ökölbe, majd kienged, majd újra kienged, és így tovább), és amíg a telefonunk a víztől működésképtelenné nem válik, hívjunk segítséget! Aztán kezdjük el menteni magunkat!

Fontos tudni: olyan csak a filmekben van, hogy egy autó hosszabb-rövidebb repülés után szinte tökéletesen vízszintesen zuhan egy vízfelületre, és jó ideig ott is marad, mielőtt lassan süllyedni kezd. A vízbe esett autók a valóságban szinte azonnal süllyedni kezdenek, amint a vízbe csapódnak. Az orrmotoros kocsinak az eleje, a farmotorosoknak a hátsó része fog gyorsabban süllyedni. És ha az egyik oldalon többen ülnek, mint a másikon, már a hossztengelye körül is elfordulhat.

Maga a vízbecsapódás autóval, össze sem hasonlítható azzal, amikor a strandon fejest ugrunk a vízbe. De még egy rosszul sikerül hasassal sem. Minél nagyobb szögben s minél nagyobb sebességgel csapódik a tó vagy a folyó vizébe a kocsi, annál nagyobb ütés érheti az autót, és közvetve a bennülőket. Vízbe csapódni egy autóval semmivel sem kellemesebb, mint karambolozni egy másik autóval. A különbség talán csak annyit, hogy a vízbe zuhanó autó karosszériája jellemzően kevésbé török ripityára, mint amikor két autó ütközik össze vagy valamilyen műtárgynak csapódik.

Forrás: ma7.sk

Aki nem veszíti el az eszméletét azonnal kezdje meg önmaga mentését. Mindenekelőtt kapcsolja ki a biztonsági övet. Ha a becsapódáskor az autó fejtetőre állt, először támassza meg magát a tetőkárpiton, és csak utána kösse ki magát, mert különben fejre fog esni, amikor az öv már nem tartja az ülésben.

Az, hogy a becsapódás után mennyi idő alatt merül le a folyó, tó fenekére az autó, azaz mennyi időnk van a menekülésre, számos körülménytől függ. Az autó súlyától, a becsapódás szögétől, de legfőképpen, hogy milyen gyorsan telik meg vízzel. A régi autókba gyorsabban áramlik be a víz, mert rosszabb a szigetelésük. De akkor is gyors lesz az elmerülés, ha a vízbeeséskor le voltak engedve az autó ablakai.

Szakemberek szerint szerencsés esetében akár egy-két percbe is beletelhet, amíg az utastér teljesen megtelik vízzel. Ennyi időnk van tehát a menekülésre, és a rászorulók (gyerekek, idősek) mentésére.

Szerencsés esetben a vízbeesés után egy rövid ideig még ki lehet nyitni az ajtókat, de csak néhány másodpercig, mert utána a víznyomás ezt lehetetlenné teszi.  Ha lehet, ki kell nyitni és azon át azonnal el kell hagyni az autót. Ez esetben persze azzal is számolni kell, hogy felgyorsul az autó süllyedése, mivel gyorsabban és több víz tud az utastérbe áramlani. Ez pedig megnehezítheti a többi utas menekülését. Főleg azokát, akiknek nem sikerült kinyitni a mellettük lévő ajtót.

Vannak, akik éppen ezért azt javasolják, hogy az autóban ülők várják meg, amíg a tó vagy folyó mélyére süllyed a jármű, addig ne csináljanak semmit, hogy ne fogyjon a levegő feleslegesen.

Az általunk megkérdezett szakértők – ipari búvárok, kaszkadőrök – ezt nem javasolják. Azért nem, mert azt sosem lehet tudni, hogy az adott helyen milyen mély a víz, amibe belezuhantak. Nem lehet kiszámolni mennyi idő alatt telik meg vízzel egy átlagos szigetelésű autó, ahogy azt sem, hogy az utasainak mennyi ideig lesz elég a kaszniban rekedt levegő. A stressz nagyságrendekkel képes megnövelni az ember levegőfogyasztását.

Forrás: PecsMa

Azért sem érdemes megvárni, amíg az autó a víz fenekére ér, mert azt nem lehet tudni, hogy milyen körülmények várják a bajba jutottakat odalent. Megeshet, hogy egy kő vagy valamilyen hordalék miatt ott sem lehet kinyitni az ajtót, vagy az autót süllyedés közben az áramlat vagy az utasok mozgása az oldalára fordítja, és ezzel lezárul egy menekülési útvonal.

Miközben az autót elnyeli a mély, az utasainak fel kell készülni arra, hogy az az autó ablakán keresztül kell majd kimenekülniük. Aki nem fér ki, az próbálkozhat a csomagtartón keresztül is, de ha arra sem talál utat magának, akkor nem marad más választása: ki kell nyitni az ajtót, különben esélye sem marad a menekülésre.

Egy ilyen baleset esetén nem sok idő van mérlegelni a lehetőségeket, ezért aki olyan túrára indul vagy olyan utakon autózik, ahol fennáll a lehetősége, hogy autóstól a vízbe, a víz alá kerülhet, jól teszi, ha előre végiggondolja, mit kell tennie majd baj esetén. A fontosabbak:

  • Amint és amíg tud, hívjon segítséget mobiltelefonon!
  • Kapcsolja ki az övét. A baleset vagy a vízbecsapódás közben az öv foglalata sérülhet, ezért nem árt, ha van a kocsiban kézközelben egy kés, amivel szükség esetén elvághatja az övet.
  • Szabaduljon meg azoktól a ruháitól, amelyek akadályozhatják a menekülésben. Cipő, kabát nem kell. A víz így is, úgy is pokoli hideg lesz, legalábbis annak fogja érezni, de a kabát és a cipő akadályozni fogja a menekülésben.
  • Húzza le az ablakot. Elvileg két-három percig még a víz alatt is működnie kell az autók elektronikájának, tehát az elektromos ablakoknak is. Mindenesetre nem árt, ha van kézközelben egy ablaktörő kalapács is, olyan, amilyen a metrón és a buszokon is látható, arra az esetre, „ha az Ön autója nem ismerné azt a szabályt”.
  • Ablaklehúzás, -törés előtt egy mély lélegzet, aztán ablaktörés és indulás. Azután, hogy megnyitotta a menekülés útját, azaz lehúzta vagy belülről kitörte a kocsi ablakát, a víznek is szabad utat nyitott a kocsi belsejébe. Ettől kezdve már nincs megállás!

Ahány vízbeesés, annyi féle menekülési stratégia létezhet. Nem véletlenül nem vállalkozott senki, hogy tuti receptet adjon a menekülésre az efféle helyzetekből. Nincs ugyanis egységes szabály, mindig az adott helyzetben kell rögtönözni. Azzal azonban mindenkinek tisztában kell lennie: a víz alatt egy autóba zárva mindenki csak önmagára és a vele együtt bajba kerültekre számíthat. És azzal is, hogy ott és akkor annál rosszabb már biztosan nem történhet vele, mint ami akkor fog, ha nem tesz semmit.

F.Gy.A.