Kirepülni vagy életben maradni? Ez itt a kérdés!

  • Lesújtó eredménnyel végződött az egyhetes biztonsági övhasználatot ellenőrző akció.
  • Az utóbbi három évben mind többen és többen nem kapcsolják be a biztonsági övet.
  • A segédmotorosok nyerték a „kik motoroznak többen bukósisak nélkül” versenyt.
  • Bár a használata 45 éve kötelező, az övhasználat még elmarad a kívánatos szinttől.

Hiába kötelező már 45 éve a biztonsági öv használta Magyarországon, a március 8. és 14. között az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata (ROADPOL) passzív védelmi eszközök használatának ellenőrzését célzó közúti akciójának eredményei aggasztó képet festenek a hazai állapotokról. A rendőrség a biztonsági öv mellett a gyermek biztonsági ülés, illetve a motorosoknál a bukósisak használatát ellenőrizte.

Az egyhetes akcióban 4531 sofőrt és 983 utast kaptak rajta, hogy nem kötötte be magát. 112 gyermeket nem a számukra kötelező gyermek biztonsági ülésben utaztattak a szüleik, és 14 motorost (négy motorkerékpárost és tíz segédmotorost) állítottak meg, amiért nem volt rajtuk bukósisak.

Önmagában már ezek a számok sem festenek túl jól jó képet a hazai közlekedési morálról és az  autóval, autóban utazók szabálykövetéséről. Még lehangolóbb azonban a kép, ha a korábbi hasonló akciók eredményeivel vetjük össze a számokat.

2020-ban 3893 sofőrre és 847 utasra vetettek ki közigazgatási bírságot az övhasználat elmulasztásáért. Tavaly azonban csak 74 esetben bírságoltak a rendőrök azért, mert az autóban a 150 centisnél alacsonyabb gyermeküket nem biztonsági gyermekülésben utaztatták, és összesen csak tíz motorost találtak, akik bukósisak nélkül motoroztak.

Egy évvel korábban még kevesebb intézkedésük volt. A 2019-es célzott ellenőrzés alatt 3511 sofőrt és 755 utast bírságoltak meg övhasználat elmulasztásáért, 79 esetben amiért a gyermeket nem biztonsági gyermekülésbe ültették és 18 bukósisak nélkül közlekedő motorost találtak.

Magyarországon az 1999. évi mélyponthoz képest folyamatosan nőtt a biztonsági öv használat aránya az első és hátsó üléseken egyaránt. 2018-ban a biztonsági öv viselésének átlagos aránya 88,5 százalékos volt. Az autópályákon az átlagnál többen, lakot területeken belül viszont átlag alatti arányban használják a sofőrök és az utasok is a biztonsági övet.

A 2018-as átfogó felmérésből az is kiderült, hogy az első üléseken utazók lényegesen nagyobb arányban használják az övet, hozzávetőlegesen tízből kilencen, míg a hátsó üléseken utazó felnőttek közül csak alig több, mint minden második (53,3 százalékuk). Ezt akkor hatalmas előrelépésként érzékelték, mivel 2015-ben még csak a hátul utazók alig több, mint a harmada (38,5 százaléka) használta az övet, bár ez is kedvezőnek számított az 1999-es 6,6 százalékhoz képest.

Annak ellenére, hogy a biztonsági övet viselők és a biztonsági gyermekülést használók aránya  a felmérések szerint folyamatosan nőtt, a szakemberek még további javulást tartanak szükségesnek. A legfejlettebb közúti biztonsággal büszkélkedő európai országokban ugyanis 98-99 százalékos az övet mindig használók aránya.

Nem árt tudni, hogy a biztonsági öv használatának elmulasztását a rendőr

  • lakott területen belül 10.000
  • lakott területen kívül 15.000
  • autópályán és autóúton 20.000 forint

közigazgatási bírsággal bünteti. Bár a jelek szerint a bírságnak nincs túl komoly visszatartó eredje, azért azt is fontos tudni, hogy a közigazgatási annyi, amennyi. Nem érdemes alkudozni, különböző kifogásokkal a rendőr megértésére apellálni. Már csak azért sem, mert bármennyire is kreatívak az autósok az ilyen helyzetekben, nem könnyű ebben a műfajban (sem) újat mondani a közlekedési rendőröknek.

Tavaly nyáron a Hajdú-Bihar megyei rendőrök összegyűjtötték az övhasználat elmulasztóktól leggyakrabban hallott magyarázatokat. Ezekkel nem érdemes próbálkozni. (Az egyes autós bölcsességek mellé írtuk, hogy azon túl, hogy a KRESZ szerint kötelező az övhasználat, miért nem állnak meg a fenti érvek.) Íme:

„Szorít az öv, kényelmetlen” (A járművekben ma már szinte kizárólag automata biztonsági öveket használnak, azok pedig nem simulnak olyan erősen a használójukra, hogy az valóban szorító érzést váltson ki. De, ha kissé kellemetlen érzéssel jár is a biztonsági öv szabályos használata, még mindig kevésbé kellemetlen, mint meghalni egy karambolban, súlyos sérülésekkel kórházba kerülni!).

„Ütközéskor jobb, ha nincs becsatolva a biztonsági öv, mert inkább kirepülök az autóból, mint hogy az összetört járműbe beszoruljak” (Tévedés. Jobbak a túlélési esélyek a karosszériában – kivéve az extrém sebességgel falnak, fának, szembejövő autóknak rohanó jármű utasterében. A gépkocsiból ütközéskor kirepülni olyan, mint több emelet magasból az úttestre zuhanni. Jó eséllyel már a szélvédő kifejelése is azonnali halált okozhat, de ami utána történik a többnyire akkor már eszméletlenül repülő utassal, az szinte kiszámíthatatlan. A túlélési esélyeit – már, ha a kaszniból sikerült élve kirepülnie – alapvetően az határozza meg, hogy minek csapódik. A tapasztalatok szerint szinte soha sem egy laza szénakazal vagy légpárna állítja meg az autóból kirepülő testeket.)

Erős vagyok, ütközéskor a karjaimmal képes vagyok megtartani, megtámasztani magam” (Bátor kijelentés, de nem, nagyon nem! 30 km/órás ütközési sebesség esetén olyan terhelés éri az emberi szervezetet, mintha a saját testtömegének a 20-30 szorosát kellene egy pillanat alatt megtartania vagy a saját gépkocsiját akarná felemelni a karjaival. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy a legtöbb karambol nem 30 km/óra sebesség mellett történik.)

„Nekem ne szabja meg senki, hogy becsatolom-e magam, az én életem, az én egészségem (Igaz, hogy mindenki felelős a saját életéért és testi épségéért. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a közlekedésünk során szándékosan, felesleges veszélynek tehetjük ki magunkat.)

„Csak ide megyek a boltba, óvodába, iskolába stb.” (Jó, jó, de mi a garancia arra, hogy azon a rövid úton nem érheti baleset. Annyi száguldozó járja az utakat!)

„Elfelejtettem, amúgy mindig használom” (Na! Ezt ne! Kezdjük elölről! A rendőrök pontosan tudják, hogy akik valóban rendszeresen használják az övet, azok reflexszerűen bekötik magukat, amikor beülnek az autójukba. Ez még az oviban is gyenge magyarázat lenne!)

„Van a gépkocsimban légzsák, az úgyis megvéd” (Megvédi, és jól beveri az orrát, hogy a plasztikai sebész is túlórázni fog rajta! A légzsák csak a becsatolt biztonsági övvel együtt fejti ki azt a hatását, amit elvárnak, elvárunk tőle. Úgy van beállítva! A balesetkor kinyíló légzsák, a biztonsági öv nélkül előre lendülő testet nem abban a helyzetben éri, mintha a gépkocsiban ülő be lett volna csatolva, így messze nem azt a hatást váltja ki, mint az övvel együtt. Önmagában a légzsák nem alkalmas a test megtartására. Szóval, öv nélkül a légzsák nagyon fog fájni!

„És ha a balesetben kigyullad az autóm, a becsatolt biztonsági öv miatt pedig nem tudok kimenekülni” (Ha nem köti be magát és az ütközés hatására le- vagy kifejeli a szélvédőt, jó eséllyel azonnal elveszti az eszméletét és akkor félő, gyorsabban jut ki az autóból, mint szeretett volna.

És, amiről anno a rendőrök valamiért nem tettek említést az oldalukon, noha a járőrök ezzel is gyakran találkoznak:

„Drága biztos úr, nézzen rám (az övhasználat mellőzésén ért hölgy legyező mozdulatot tesz kezeivel a mellei előtt), tudja milyen kínszenvedés nekem bekötve utazni? (Világos. De vajon milyen kínszenvedés lesz gipszágyban feküdni?)

És végül sok évvel ezelőtt egy rendőr főtiszt magyarázata (mert a rendőrök sem mindig szentek), akit két újságíró látott meg a kocsijában – persze nem volt bekötve.

„Uraim, igazuk van, de sajnos ezek a rendőr egyenruhák nem kompatibilisek a biztonsági övvel!” (No comment.)

 F.Gy.A.