Korszakalkotó találmányok árnyoldalai

Az emberiség korszakalkotó felfedezései a legtöbb esetben legalábbis kétélűek. Elég, ha csak a 20. század nagy találmányára, az atombombára gondolunk. Szilárd Leó vagy Teller Ede nyilvánvalóan nem azért merült el a maghasadás tanulmányozásában, hogy olyan rettegett fegyvert hozzon létre, amelynek romboló hatását az Egyesült Államok rögtön próbára is tette Hirosimában és Nagaszakiban. Zseniális tudósaink olyan energiahordozót találtak fel, amely az egész világot felforgatta, és annak békés célú felhasználásával valóban megváltoztatták a világ energiatermelését. Más kérdés, hogy a világuralomra törő hatalmak azt is meglátták benne, hogy miként lehet ezzel sakkban tartani a kevésbé fejlett technológiával rendelkező országokat. Hiba lenne tehát a feltalálókat hibáztatni csupán azért, mert a világ hatalmi játszmáiban résztvevők – a békés célok mellett – a saját pozíciójuk megerősítése érdekében is felhasználják az atomenergiát.
Ezen a közlekedésbiztonsággal foglalkozó oldalon nyilván nem szándékozok pálcát törni sem egyik, sem másik fél fölött (honnan is venném a bátorságot, illetve a pro és kontra érvanyagot ehhez), csupán kiindulópontnak szántam egy másik nagy találmány elemzéséhez, amely a közlekedési szakemberek szerint több ember halálát okozza majd, mint az atombomba. (Már persze, ha addig nem megy el teljesen az esze valamely atomhatalom vezetőjének.) Igen, a 70-es évek elején feltalált, de a kereskedelmi forgalomban csak 1983-tól kapható mobiltelefonról beszélek. Tagadhatatlan, hogy ismét csak egy korszakalkotó, zseniális találmányról van szó, amely alapjaiban változtatta meg az emberek közötti kommunikációt. A fejlesztők szeme előtt vélhetően nem az lebegett, hogy ez az eszköz lesz az, amelynek használatával emberek százezreit lehet majd a halálba küldeni. Jószándékú emberek lévén aligha gondolhattak azokra a féleszűekre, akik majd a 21. század derekán autózás közben használják sms-ezésre, csetelésre, e-mailezésre, videózásra és élő közvetítésre a telefonjukat. Persze csak csendben jegyzem meg, hogy a mobiltelefon már kezdetleges formájában is kockázatokat jelentett a közlekedésben, hiszen a korabeli, ma már primitívnek nevezhető változatai is csak úgy voltak használhatók, ha a sofőr egyik kezével elengedte a kormányt, ráadásul balesetveszélyes helyzetben is felvette a telefont. A nagy telefongyártók azonban idejében kapcsoltak és megalkották a kihangosítót. Ennek magyarországi használatáról is írhatnék egy külön fejezetet, hiszen még napjainkban is súlyos problémát jelent a kézből való telefonálás, sajnos még több tízmilliós autók gazdái is elspórolják ezt az „extrát”. De nagyon úgy néz ki, hogy kijelenthetjük: ha csak ez lenne a legnagyobb probléma. Lehet azon vitatkozni, hogy egy telefonbeszélgetés a kocsiban mennyivel veszélyesebb, mint az utastársunkkal folytatott eszmecsere, de szerintem nem érdemes. Nyugodtan maradhatunk abban, hogy az előbbi veszélyesebb, hiszen jelentősen elvonja a figyelmet a vezetésről, kell hozzá egy szabad kéz, és nem mindig a legjobb pillanatban jön a hívás sem. Tény – és erre éppen a közelmúlt egyik súlyos tragédiája a példa -, hogy az autóban menetközben lezajló családi vita figyelemelvonó ereje is felér a kézből való telefonálással, de a kocsiban való veszekedéshez mindenkinek joga van. Csak éppen nem ajánlatos élni vele.
Nem lebecsülve a vázolt kockázatot, de a legnagyobb problémát ma már nem a kézből való telefonálás jelenti. Az okostelefonok a korábbiaknál is tágabb teret adtak a kommunikációnak, és kapcsolatuk az internettel fantasztikus világot nyitott ki az okostelefont használó okos embereknek. A hülyéknek viszont a menet közbeni csetelés, videózás, élő közvetítés lehetőségét hozta el. És ami ennél is nagyobb gond, hogy mindezekből divat lett, százával találni a neten hátborzongató felvételeket, amelyeken jól látható, hogy a szándékos elkövetők és a vétlen sofőrök, illetve ártatlan utasaik élete csak egy hajszálon múlik, vagy már azon sem.
A 2000-es – simán csak telefonálós – évek mára már megszépülni látszanak. Most kellene a hatóságok legszigorúbb fellépése, hiszen a tendencia jól látható. Talán még nem késő gátat emelni a közutak Hirosimája elé.
S.G.