Megálljt parancsolnának a fat bike-oknak

  • A kerékpáros országként emlegetett Hollandiában megelégelték a fat bike-sok száguldozásait.
  • Sebességfokozóval kvázi segédmotoros kerékpárokká alakították a fiatalok kedvelt e-bike-ját.
  • A magyar utakon még kevés e-bike fut, a pedelec veszélyeit azonban már felmérték nálunk is.

Több mint 40 önkormányzat követelésének engedve a holland kormány megtiltja az elektromos kerékpárokhoz gyártott sebességfokozó eszközök használatát, sőt, azok birtoklását is – számolt be egymástól független forrásra hivatkozva a holland RTL. A szigor a leginkább a holland fiatalok körében népszerű fat bike-okat érinti, amelyekkel – sebességfokozó használatával – akár a 60 km/h-s tempó elérése sem lehetetlen, és még csak meg sem kell magát erőltetni annak, aki hajtja.

A sebességfokozó eszközzel kvázi segédmotorrá alakítható fat bike-ok egyre nagyobb veszélyt jelentenek az utakon Hollandiában. Nemcsak azért, mert robosztus méretük és nagy sebességük sokakban félelmet kelt. A fő problémát az okozza, hogy jogilag kerékpárnak minősülnek, így sem jogosítvány nem kell hozzá, sem kellő érettség, hogy a fat bike használója képes legyen felmérni száguldásának lehetséges következményeit.

Épp emiatt írt még tavaly novemberben levelet 43 önkormányzat a holland kormánynak, hogy tiltsák be a sebességfokozók használatát, egyszersmind vezessenek be alsó korhatárt az elektromos kerékpárok használatára.

Hollandia az egyik leginkább kerékpárosbarát ország, nem kis részben a biciklizéshez kedvező domborzati viszonyai miatt. Ezért sem számít ott meglepőnek, ha valaki kerékpárral jár dolgozni az otthonától 30-40 km-re lévő munkahelyére. Különösen azóta nem, hogy rohamos növekedésnek indult az elektromos kerékpárok használata.

Helyi források szerint 2022-ben eladott több mint 850 ezer kerékpárból több mint 480 ezer elektromos volt, és az e-bike típusok iránti kereslet akkor sem csökkent, amikor a hagyományos kerékpárok eladása Európa-szerte visszaesett.

Az elektromos kerékpárok megjelenése új kihívásokat és veszélyeket teremtett az utakon.

Az elektromos rásegítés veszélyeiről korábban közölt cikkünk itt érhető el.

Még az elektromos kerékpárral közlekedők között is önálló kasztot képeznek azonban a fat bike használók. Ezt a rendkívül vastag gumikkal szerelt robosztus típust eredetileg havas, sáros utakra, terepre tervezték. Bár a nevük mást sejtet, rendkívül gyorsak. Felépítésük és a sebesség fokozását szolgáló kiegészítőknek köszönhetően 50-60 km/h-s tempót szinte erőfeszítés nélkül el lehet vele érni.

A fat bike kiváló közlekedési eszköz lenne idősebbek és a fizikai állapotuk miatt nehezebben mozgók számára nagy távolságok megtételére. Csakhogy a holland utakon sokkal inkább a fiatalok használják ezeket az eszközöket, sokan közülük öncélú száguldozásra.

„Ránézésre olyan, mint ami mindenen átmegy, és nem is tévedsz sokat, ha irreálisnak tűnő elvárásokat támasztasz vele szemben”. Így hirdeti fat bike-jait egy magyar webshop. És borsos áruk dacára sokan épp azért vásárolják ezeket a gépeket, hogy mindenen is áthajtsanak.

Ezek a tulajdonságai tették Hollandiában is népszerűvé a fat bike-ot a fiatalok körében. Csakhogy a sebességfokozó rendszernek köszönhetően az elektromos bicikli az ottani hatóságok szerint de facto segédmotoros kerékpárrá alakult, miközben a használatához sem képzés és vizsga nem szükséges, sem minimális korhatárt nem állapítottak meg, amely alatt ez a jármű nem vezethető az utakon.

A hagyományos és a szabályosan használt elektromos kerékpárok, illetve a fat bike-ok közti jelentős sebességkülönbség miatt a „felturbózott” elektromos kerékpárok egyre nagyobb veszélyt jelentenek a közlekedésbiztonságra Hollandiában, ahol igen gyakran már a városi kerékpárutakon olyan dugók alakulnak ki, mint nálunk a gépjárműforgalomban.

Csak fokozza a probléma súlyosságát, hogy a 60 km/h-s tempóra is képes e-bike-kal közlekedőnek sem szükséges speciális védőfelszerelést (sisakot, protektort) viselnie. Mindeközben az elektromos kerékpárok aránya a kerékpáros közúti halálesetek között 34 százalék volt.

A Közlekedéstudományi Intézet 2019-ben Elektromos rásegítésű kerékpárok hatása a közlekedésbiztonságra címmel publikálta a hazai e-bike felhasználásról és annak jövőjéről készült kutatásának főbb megállapításait, amit lapunk is közölt.

Kutatási jelentésükben egyebek között rámutattak, hogy a pedelec kerékpárok jelentősen megkönnyíthetik a mindennapi mobilitást, a kerékpározást, a munkába (vagy iskolába) járást, azok gyorsabb, a kerékpározáshoz képest nagyobb hatótávolságú és könnyebb hajtású kivitele révén.

Az elektromos rásegítés támogatást nyújt a fizikai korlátokkal élők, így a csökkent cselekvőképességű, idős felhasználók számára.

Erősíti, könnyíti a hivatásforgalmat és innoválja a közlekedési piacot.

Lazább jogi szabályozás által könnyebben hozzáférhetőek, mint a motorizált közlekedés egyéb járművei. (Ez ugyanakkor veszélyeket és szabályozási igényeket is támaszt, írták, és akkor még a fentebb tárgyalt holland Hollandiában sem volt probléma.)

Infrastruktúra igénye kisebb, mint a motorizált közlekedés egyéb járműveinek. Alacsony töltöttségi szintnél tiszta izomerővel is használható az eszköz. Nagy mozgási szabadságot ad. Nincs évszakhoz kötve. Nem okoz parkolási nehézségeket és költségeket.

Fenntartható, tiszta közlekedési mód. Egészségmegóvó hatású, az aktív testmozgás által, az egészségügyi kiadásokat mérsékli. Megfelelő körültekintés mellet nagymértékben növelheti a közlekedésbiztonságot. Kisebb teret foglalnak el az utakon.

Csökkenti a közösségi közlekedés túlterheltségét. Kiterjeszti a közösségi közlekedéssel kombinált kerékpározás lehetőségét.

A KTI kutatói ugyanakkor – megint csak évekkel megelőzve a holland problémát – arra is felhívták a figyelmet, hogy kellő odafigyelés és társadalmi felkészültség hiányában ezek a közlekedési eszközök közlekedésbiztonsági kockázatot is jelenthetnek. A hagyományos kerékpárokhoz képest nagyobb a sebességük és hosszabb a fékútjuk, a közlekedés többi résztvevői ugyanakkor csak egy kerékpárt látnak és annak megfelelően is viselkednek a forgalomban, ami téves megítéléshez vezethet.

F.Gy.A.