Sokba kerülhet sorsukra hagyni a járműveket
- Balesetveszélyt idéznek elő, akadályozzák az úton végzendő munkákat.
- Elvitethetik, el is árvereztethetik majd a közúton veszteglő járműveket!
- A kiemelten veszélyes utakról azonnal elszállítják a veszteglő járműveket.
Rendszeresen látni az utak szélén, az útpadkákon, de olykor a gyorsforgalmi utak leállósávjában is „ottfelejtett” járműveket. Sokszor olyan helyeken, útszakaszokon is találkozni veszteglő gépjárművekkel, ahol a várakozás, sőt a megállás is tilos.
Némelyikről messziről látszik, hogy baleset részese volt, és ezért feltételezhető róla, hogy mozgásképtelen. Vannak, amelyeknek a hátsó ablaka mögött ott virít az elakadásjelző háromszög, hogy senkinek ne legyen kétsége: műszaki hiba miatt állnak ott vagy legalábbis az üzembentartójuk ezt a látszatot szeretné kelteni.
Azonban nem kevés, sőt, a közútkezelők szerint túlságosan is sok autót találni az utak, olykor a gyorsforgalmi utak mentén is, amelyek csak úgy ott vannak. Amelyekről a rendszeresen arra közlekedőkön kívül senki nem tudja, hogy olykor már hetek, ha nem hónapok óta „parkolnak” ott.
Ám az utak mentén, az autópályák leállósávjában várakozó gépjárművek nemcsak esztétikai problémát jelentenek. Sőt, a leginkább nem az velük a fő probléma, hogy rontják a tájképet. Sokkal inkább az, hogy egy részük közvetlen balesetveszélyt jelent, és szinte valamennyi megnehezíti vagy éppen akadályozza az utakon a szükséges munkavégzést, kezdve az út menti rézsű kaszálásától, a szalagkorlátok javításán, cseréjén át, egészen az útburkolatok karbantartásáig, felújításáig.
Augusztus elsején zárult le a társadalmi vitája annak az ÉKM rendelet tervezetnek, amely felhatalmazza a közútkezelőket, hogy amennyiben veszteglő járművet találnak a kezelésükben lévő utakon, azokat ők vagy a rendeletben meghatározott feltételeknek megfelelő megbízottjaik szállítsák el.
Azt, hogy mikor (az észleléstől számítva mennyi időn belül) szállíthatják el a veszteglő járművet a közútról aszerint határozza majd meg a rendelet, hogy veszélyt jelent-e a veszteglő jármű a közlekedésbiztonságra, milyen mértékben akadályozza az úton végzendő munkákat, ellenőrzéseket.
Eszerint azonnal el kell szállítani a veszteglő járműveket, amennyiben azok a gyorsforgalmi út bármelyik sávjában, csomópontjában, pihenőhelyének forgalmi sávjában állnak, ideértve lakott területen kívül a 2×2 sávos utakat is, azok bármelyik sávjában veszteglőket is.
A leállósávból akkor is elszállíthatják majd az ott bármilyen okból veszteglő járműveket, ha a leállósávot valamilyen okból két órán belül (a veszteglő jármű észleléséhez képest) meg kívánják nyitni a forgalom előtt.
A veszteglő jármű észlelését, bejelentését követő 24 órán belül jogosult elszállítani vagy elszállíttatni a közút kezelője azokat a járműveket is, amelyek például egy gyorsforgalmi út melletti műszaki öbölben állnak, vagy lakott területen kívül a főút útpadkáján, egy mellékút bármely forgalmi sávjában vagy azt részben elfoglalva. 72 órával az észlelés után pedig már azokat is, amelyek ugyan nem a fentebb felsorolt helyeken vesztegelnek, de akadályozzák a közúti ellenőrzéseket. Ez esetben az ellenőrzés kezdetétől számított egy órán belül intézkedhet a közút kezelője a jármű eltávolításáról.
A rendelet lényegében az országos közutakon a megállási tilalom hatálya alatt a közúti forgalom biztonságát veszélyeztető vagy a közútkezelői feladatok végzését akadályozó, a közúti ellenőrzéseket akadályozó módon várakozó, továbbá a közút területén hátrahagyott járművek közútkezelő általi elszállítására vonatkozik. Emellett a rendelet szabályozza az elszállított járművek tárolását, és meghatározza azt is, mikor, milyen feltételek bekövetkezése esetén értékesíthetők az elszállított és tárolt járművek.
A rendelet, amelynek a normaszövegének tervezete itt érhető el, részletesen szabályozza majd, hogyan kell a közútkezelőnek dokumentálni az elszállít(tat)ás előtt a jármű helyzetét, lényegében az elszállítás indokát, az elszállítandó jármű állapotát. Előírja majd, hogy amennyiben a jármű tulajdonosa a helyszínen tartózkodik, minden tekintetben köteles együttműködni a közútkezelővel.
Amennyiben a jármű mozgásképes, és a mozgása nem okoz súlyos környezetkárosítást és a közlekedésbiztonságra sem jelent veszélyt, köteles elhajtani vele. Ha ezt valamiért nem tudja megtenni, köteles lehetővé tenni a járműve elszállítását. Amennyiben akadályozni próbálja a jármű elszállítását, a közútkezelő és/vagy megbízottja jogosult lesz rendőri segítséget igénybe venni a forgalmat, a forgalom ellenőrzését, vagy éppen az úton végzendő munkákat akadályozó jármű elszállításához.
Gyakran megesik, hogy egy jármű azért vesztegel huzamosabb ideig az út mentén, mert például kifogyott belőle az üzemanyag. Vagy a sofőr valamiért megállni kényszerült, és ezután az akkumulátor hibája miatt már nem tudta újra beindítani a motort. Az ilyen esetekben kérhetik valamely autómentő-szolgáltató segítségét. Ez esetben a jármű elszállítását fel kell függeszteni.
A veszteglő jármű elszállításáról értesítik annak tulajdonosát. Ha az üzembentartó kiléte nem ismert, a közútkezelő – személyének megállapítása céljából – a járművet ellenőrzi a közúti közlekedési nyilvántartásban.
Külföldi honosságú járművek esetén a közútkezelő a honlapján közzéteszi a jármű elszállításának a tényét, továbbá, hogy a tulajdonos hol jelentkezhet érte és mik a teendői, ha vissza akarja kapni a járművét.
Az elszállított járművét a tulajdonos, illetve üzembentartó a tárolási helyről a felmerült költségek megfizetése után veheti vissza. A rendelet részletesen taglalja majd az elszállítás és tárolás díjtételeit. Azokat a járműveket pedig, amelyekért 90 nap elteltével sem jelentkezik senki, a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény rendelkezései szerint árverésen értékesítik vagy a hulladékká vált autókra vonatkozó szabályok szerint kell majd eljárni.
F.Gy.A.