Több fényt!

  • Gyakorlati tesztek bizonyítják, hogy a LED-lámpák fényesebben világítanak.
  • A nagyobb fény nagyobb biztonságot jelent a közúton közlekedőknek.
  • A magyar kormány arra készül, hogy legálissá tegye az arra alkalmas közúti járművek számára, hogy a halogén izzót LED világítótesttel helyettesítsék.

A LED világítótestek az utóbbi években rendkívüli módon elterjedtek, hiszen a technológia nagyobb fénykibocsátást tesz lehetővé kisebb energia-felhasználás mellett. A fénykibocsátó diódák tehát könnyen helyettesíthetik a régebbi világítótesteket kül- és beltéren egyaránt, ráadásul a fenti előnyös tulajdonságaik mellett könnyen és olcsón gyárthatók, és nem állnak ellen a miniatürizálásnak sem. A járművekben való felhasználás szempontjából különösen fontos, hogy a LED nem érzékeny a rázkódásra.

Az újonnan gyártott személygépkocsik többségében már alapáron ledes világítást használnak. De mi a helyzet a forgalomban lévő, korábban gyártott gépkocsikkal? Az ipar gyorsan megadta a választ: olyan ledes alkatrészeket kínálnak, amelyek csereszabatosak a korábbi technológiájú izzókkal és foglalatokkal.

Az ADAC már korábban végzett egy tanulmányt a LED cserelámpák használatáról, amelyek a halogén- vagy izzólámpák helyett használhatók az autókban. Az eredmény egyértelmű volt: fehérebb, nappali fényre emlékeztető fényüknek köszönhetően jobban világítanak és biztosítják a kontrasztok jobb érzékelését. További előnyük, hogy hosszabb ideig tartanak, ezért ritkábban hibásodnak meg.

Bár az olyan országokban, mint az USA és Ázsia, már korábban engedélyezték a LED-es fényforrások használatát, Európában néhány évvel ezelőtt a közúti közlekedés jogi helyzete miatt még nem voltak engedélyezettek. Ez 2020-ban változott meg Németországban, ekkor engedélyezték az első olyan LED-es fényforrást (H7-LED), amely kiválthatja a halogént. Az egyik nagy izzógyártó terméke általános típusjóváhagyást kapott, meghatározott felhasználási területtel. Ez azt jelentette, hogy csak olyan járművekbe szerelhető be, amelyek fényszórói megfelelnek az UN ECE Reg. 112 fényeloszlási követelményeinek, azaz nem vakítanak el másokat, és az utat megfelelő módon világítják meg. Az első terméket további gyártók ledes megoldásai követték. A gyártók szerint az új modellek több mint 200 százalékkal több fényt, és ötször hosszabb élettartamot biztosítanak. A TÜV-tanúsítvánnyal és hatósági engedéllyel rendelkező, utólag beépíthető LED-es lámpák azóta az Alfa Romeótól a VW-ig számos járműmodellhez elérhetővé váltak. Emellett furgonok és lakóautók is utólagosan felszerelhetők lettek LED-es fényszórókkal.

Az ADAC műszaki központjának mérnökei már 2020-ban közvetlen összehasonlításban tesztelték az új LED-es fényforrást. Két, szinte azonos, luxus kategóriájú autómodellt hasonlítottak össze, az egyiket halogén, a másikat ledes világítótesttel. A LED fénye egyértelműen fehérebbnek találtatott és jobban megvilágította az utat. Ezáltal könnyebben és kontrasztosabban lehetett felismerni az út szélén lévő tárgyakat és embereket.

Időközben hazánkban is elérhetővé váltak a kereskedelemben a hagyományos halogén izzókat és foglalatokat helyettesítő ledes egységek. A közösségi csatornák tanúsága szerint a magyar autósok kipróbálták és használják is ezeket a korszerű eszközöket, csak éppen illegálisan. A hazai szabályozás eddig nem tette lehetővé a hatóságilag elismert ledes modifikációt. Ez azonban hamarosan megváltozhat, ugyanis módosul a járművek világítására vonatkozó szabály, és ezzel lehetővé válhat a minősített LED-fényforrások használata a tompított és távolsági fényszórók esetében. A hírek szerint a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium benyújtott egy javaslatot, és a módosítással kapcsolatban már le is zárult a társadalmi egyeztetés. Az interneten fellelhető rendelettervezet a világításra vonatkozó változtatás mellett arról is intézkedik, hogy egyszerűbbé válhat az új típus jóváhagyási eljárás. Az új rendelet csökkentheti az adminisztratív terheket, és gyorsabbá válhat az új járművek forgalomba helyezése.

N.V.