Újabb veszélyforrás a láthatáron
Európa országainak közlekedési szakembereit és jogalkotóit is újabb kihívás elé állítja egy mind inkább elterjedőben lévő eszköz, az elektromos roller. A szaksajtóban nem véletlenül jelennek meg egyre másra különböző hírek arról, hogy egy-egy országban milyen módon próbálják szabályozni a több szempontból is veszélyes közlekedési eszköz használatát, amelyről tudni kell, hogy már Budapest utcáin is fel-feltűnik. Abban mindenhol egyetértenek a jogalkotók, hogy az apró kerekű „járművek” sebességét – nagyjából 20 km/óra környékére – korlátozni kell, ám abban már kevésbé, hogy milyen felszereltséggel lehet azokat használni, illetve a közutakon és a kerékpárutakon kívül a járda igénybevétele is megengedhető-e.
Kissé borúlátóan mondhatnám azt is, hogy nekünk már csak ez hiányzott. De tényleg. Eddig csak a szabályokra egyre inkább fittyet hányó autósokkal, a gyalogátkelőhelyeken, járdákon kerekező biciklisekkel, a sorok között cikázó motorosokkal és robogósokkal kellett számolniuk az egyébként egyre szabálytalanabbul közlekedő, figyelmetlen gyalogosoknak. Ezt az össznépi közlekedési káoszt nyilván nem segíti majd az elektromos roller nagyobb mértékű elterjedése.
Higgyék el, nem vagyok semmi jónak az elrontója. Az elektromos roller nyilván jó buli, ráadásul nem szennyezi a környezetet, könnyen elhelyezhető akár egy autó csomagtartójában is, de a közlekedés biztonságát aligha fogja javítani. Ha meglenne a kijelölt helye ennek az eszköznek a városban, és azt mindenki tiszteletben is tartaná, egy szavam sem lenne. Ám a mifelénk tapasztalt közlekedési kultúra jelét sem mutatja annak, hogy az esetlegesen hozzá kötött feltételeket bárki is kötelezőnek gondolná magára nézve. Ráadásul a roller önmagában sem veszélytelen eszköz, hiszen apró kerekei a legkisebb úthibán is megbicsaklanak, elég egy óvatlan pillanat ahhoz, hogy gazdája a földön fetrengve találja magát. Nem éppen tegnap volt, amikor gyerekként golyóscsapágyakra szerelt deszkán száguldoztam az utcán, mégis emlékszem, hogy azzal is lehetett jó nagyot esni, annak ellenére, hogy ott a láb mindig kéznél volt. Egy mechanikus hajtást nem igénylő, de 20 km/óra sebesség felett is haladni képes instabil eszköz azonban már egészen más kategória. Azt már csak félve merem mondani, hogy elektromos rollerezni vélhetően némi alkoholos ital fogyasztása után sem lesz tiltott, hiszen nem minősül járműnek. Görkorcsolyázni is lehet részegen, már aki legalább józanul is képes rá.
Azért kíváncsian várom, mi történik majd a járdákon, amikor az idősebb emberek, a gyerekkocsit toló anyukák találkozni fognak a rollerezőkkel és kerékpárosokkal. Lehet, hogy nem érdemes megvárni ezt a pillanatot. Már csak azért sem, mert 20 km/óra sebesség a járdán, gyalogosok között elképesztően nagy, a közúton viszont kevés ahhoz, hogy valaki biztonságosan haladjon, mondjuk egy autóbusz mellett.
A híradások szerint a – nálunk lényegesen toleránsabban közlekedő – párizsiaknak elegük lett az elektromos rollerekből, amelyekből igen rövid időn belül nagyjából 20 ezer került az utcákra. Ezekből jó pár darab – nem tudni pontosan, hogy az új eszközt megelégelők vagy a jóérzésű ittas fiatalok szórakozása miatt – már a Szajnában keresendő.
Szívesen mondanám, hogy okos járművet okosan kell használni, és akkor nincs semmi baj. Ám sajnos a tapasztalatok nem azt mutatják, hogy egyre nő a fegyelmezettség a közútjainkon.
S.G.