Valóban veszélyesek az idős sofőrök?

  • Vitray Tamás balesete után új lendületet vett az idősek ellenes kampány a világhálón.
  • Igen sok kattintást és lájkot hoz a portáloknak a 65 év feletti sofőrök megbélyegzése.
  • Vajon miért nem hirdetnek szavazást a büntetőfékezők és az ittas vezetők büntetéséről?

Nem először lángol fel a vita a világhálón arról, hány éves korban kellene elvenni az idősektől a jogosítványt és mi mindent kellene még tenni velük annak érdekében, hogy még véletlenül se okozhassanak közlekedési balesetet. Mert az öregek veszélyesek!

Legutóbb Vitray Tamás (88) balesete miatt kerültek újra a támadások kereszttüzében az idősek. A televíziós legenda ugyanis közlekedési balesetet okozott Budapesten az Andrássy út és a Szív utca kereszteződésében. Bár az ügyben még tart a szabálysértési eljárás, Vitray saját felelősségét elismerő nyilatkozatai és KRESZ-táblák nem hagynak kétséget a felelőssége felől.

Vitray egyenesen akart tovább hajtani a Szív utcából keresztül az Andrássy úton, noha a Szív utca sarkán kötelező haladási irányt jelző tábla egyértelmű. Nem mellesleg a kétszer-kétsávos Andrássy út közepén még záróvonal is jelzi, hogy ott nincs átjárás, se balra kanyarodás, se forgolódás.

Önmagában a baleset nem sok szót érdemel, ha csak nem azt akarja bizonyítani valaki, hogy  lám-lám, egy autót már 58 éve vezető ismert ember is hibázhat. Ő is okozhat balesetet.

Akár még örülhetnénk is, hogy sem ő, sem a másik autó vétlen sofőrje nem sérült meg súlyosan. Az internet népének jókora hányada azonban nekiment Vitraynak, majd pillanatok alatt újrakezdődött az „El kell venni az öregektől a jogosítványt” vita. Ami ezután a közösségi média egyes felületen és egyes internetes portálokon történt, több, mint elgondolkodtató. Ne vezethessenek az idősek, mert

„rosszak a reflexeik”,

„nem tudnak tájékozódni”,

„rengeteg balesetet okoznak”

„nem képesek tartani a tempót a forgalommal” írogatták az önjelölt ítészek.

Voltak, akik megelégedtek volna azzal is, ha az öregeknek gyakrabban kell orvosi vizsgálatra menniük, vagy ha valamilyen módon rendszeresen megvizsgálnák őket, alkalmasak-e még az autóvezetésre.

A statisztikák fényében érthetetlen az idősellenesség. Az idősek okozta balesetek kicsit olyanok, mint a légikatasztrófák: sokkal kevesebb történik, mint ahány közúti, vasúti vagy akár hajóbaleset, kevesebben is halnak meg repülőgép-szerencsétlenségben, mint ahányan az utakon, ám ha lezuhan egy repülőgép, az a világon mindenütt a címlapokra kerül.

Valójában a közlekedési balesetek alig tizedéért felelősek a 65 év felettiek. Jellemzően nem az ő korosztályukból kikerülnek ki az ittasan, drogosan vezetők, a diszkóból haza felé tartva vagánykodók, de még a büntetőfékezők sem.

Ha egy idős úr vagy hölgy a forgalommal szembe hajt fel az autópályára az akkor is hír, ha nem történik baleset. Még inkább az, ha az eset tragédiával végződik. Olyankor még az „Ön elvenné az idősek jogosítvány?” típusú szavazásokat hirdető portálok is megfeledkeznek például arról a kamionosról, aki nemrégiben Budapest határában tette meg ugyanezt. Nem volt idős. Hivatásos sofőr volt, aki látott már autópálya-felhajtót, és mégis elnézett valamit. Szerencséjére késő este történt az eset, amikor már nem volt túl nagy a forgalom.

Vegyék el a kamionosok jogosítványát? Így általában, mint az idősek esetében javasolták?

Két éve egy anya a gyermekével a forgalommal szemben hajtott fel az M5-re. Ők ketten és egy vétlen közlekedő meghaltak a balesetben, még hárman súlyosan megsebesültek. Mégsem tette fel a kérdést egyik portál sem az olvasóinak, hogy Ön elvenné az anyák jogosítványát?

Nem véletlen. Az idősek védtelenebbek a közösségi médiában, sokan nincsenek is jelen ott, vagy ha mégis, nem feltétlenül azokon az oldalakon, ahol az efféle szavazásokkal hirdetési bevételt termelő kattintásokat és lájkokat generálnak maguknak egyes szerkesztőségek.

Hála néhány lájkvadász celebritásnak, a „vegyük el az öregek jogosítványát” felvetés mindig élénk érdeklődést és nagy visszhangot vált ki. Annak ellenére is, hogy legalább ugyanilyen létjogosultsága lenne – sőt, ha a statisztikákat nézzük jóval nagyobb is – a „Vegyük el a jogosítványt a notórius gyorshajtóktól„, „Soha többé ne vezethessenek az ittasan gázolók” és hasonló szavazásoknak. De ilyen kampányokat sem a celebritások, sem az idősek elleni hangulatkeltésben élen járó portálok nem hirdettek még.

Ha őszinték lennének magukhoz legalább az efféle szavazások kezdeményezői, és a magukat véleményvezérnek tartó hangulatkeltők, akik időről időre verbális lincshangulatot  keltenek az idősek ellen, beláthatnák: a közlekedési szabálytalanság nem korfüggő. Sem az, amikor valaki – egy közkeletű kifejezéssel élve – benéz egy forgalmi szituációt, mert még úgy látja, hogy még be tudja venni a balkanyart a szembe jövő előtt…., mert még befejezhetőnek látja az előzést…, mert még úgy érzi, „ezzel a sebességgel” be lehet venni azt a kanyar.

Persze, ha így gondolkodnának, saját látogatottságuk és végső soron hirdetési bevételeik ellen fordulnának.

Ezzel együtt nem vitatható az idősek felelőssége a balesetekben. Tisztában kell lenniük saját képességeikkel, adottságaikkal, egészségi állapotukkal, hogy egy adott napon, napszakban képesek-e biztonságosan elvezetni az autójukat A pontból B-be.

A közlekedési szabályok egyértelműek abban a tekintetben, hogy a sofőrnek vezetésre alkalmas állapotban kell a volánhoz ülnie. És ez nemcsak azt jelenti, hogy nem lehet ittas vagy bedrogozott! Már csak ezért is mindenkinek magának kell végiggondolnia és eldönteni, hány éves koráig vezet. Vagy azt, hogy mikor vezet. Van, aki fiatalon sem szeret éjszaka vezetni, van, aki, ha tehetné, időskorában csak olyankor vezetne, ha már nincs nagy forgalom.

Vitray Tamás a történtek után azt mondta, gondolkodik, hogy vezessen-e még ezután. Ezt bárki más is megteheti. Akkor is, ha nem okozott balesetet, ha nem törte totálkárosra az autóját.

Nehéz jogilag és morálisan is elfogadható egységes szabályt hozni az idősekre. És nem is lenne igazságos. Sem emberséges. Aligha lennének biztonságosabbak az utak attól, ha elveszik a 65 felettiek vezetői engedélyét, főleg akkor, ha megtarthatják azok a 65 év alattiak, akiknek talán nem is lett volna szabad jogosítványt adni. A büntetőfékezőkre, az autójukat fegyverként használó ámokfutókra, a lakott területen jóval száz feletti tempó mellett szelfizőkre gondolok – többek között.

De arról sem hirdetett még szavazást egyetlen idősek ellen kampányoló portál és celeb sem, hogy „Vegyük el tőlük a jogosítványt örökre…”

 F.Gy.A.

A szerző 56 éves, 38 éve vezet, közvetlenül még nem érintett a témában – a szerk.