Vezetés közben a telód nem a barátod

A vezetés közbeni mobilozás a XXI. század ittas vezetése. Sőt, talán még annál is rosszabb.

„A kocsiban a telód nem a haverod – ne vegye át a vezetést” – ezzel a szlogennel indította útnak közös baleset-megelőzési célú edukációs kampányát az ORFK – Országos Baleset-megelőzési Bizottság és az Aegon Biztosító. Nem véletlenül. Egyes felmérések szerint már szinte egész Európában a vezetés közbeni mobilozás a legfőbb szabályszegés és nem hivatalos – részben csak becsült – adatok szerint több baleset okozója, mint az ittas vezetés.

Empirikus vizsgálatok szerint Magyarországon is a leggyakoribb közlekedési szabályszegés a vezetés közbeni telefonhasználat. Telefonhasználat alatt azonban már nemcsak, sőt, egyre kevésbé a telefonálás értendő. Egyre gyakrabban látni az utakon vezetés közben chat-elő, filmet (jobb esetben csak rövid videó üzeneteket néző vagy éppen szelfiző sofőröket és persze olyanokat is, akik üzeneteket, Facebook-posztokat vagy Twitter-üzeneteket írnak menet közben. Voltak, akik a saját és utastársaik halálát (halálos balesetét) élőben közvetítették a közösségi médiában; nem egy ilyen film járta be a világhálót az utóbbi időben.

Nincsenek pontos felmérésen alapuló adatok arról, hogy Magyarországon a sofőrök hány százaléka használja a mobilját vezetés közben, veszélyeztetve ezzel maga és mások életét, biztonságát. Óberling József ezredes, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályvezetője az Aegon Biztosítóval tartott közös sajtótájékoztatón azt mondta: a hatályos jogszabályok nem írják elő a rendőrségnek az ilyen adatgyűjtést. Persze, tette hozzá, akkor sem lennénk beljebb, ha előírnák. Igen nehéz ugyanis azt bebizonyítani, hogy a baleset előtti a sofőr kézben tartva használta a telefonját.

Óberling elmondta, hogy a mobilozáson rajtakapott sofőrök, még általában bűnbánóan elismerik, hogy kézükben tartva használták a telefonjukat, de később egy részük aztán már visszakozik. Akik pedig (nagy valószínűséggel, avagy minden jel szerint) azért szenvednek balesetet, mert vezetés közben üzenetet írtak, chat-eltek vagy éppen videót néztek, szégyellik beismerni, hogy fontosabb volt nekik azonnal elolvasni és megválaszolni egy üzenetet, mint a biztonságuk.

Az Aegon 500 fős reprezentatív mintán végzett online, önbevalláson alapuló felmérése lesújtó képet fest a hazai vezetés közbeni mobilozási szokásokról. Tízből négyen elismerték, hogy rendszeresen használják a mobiljukat vezetés közben. És tízből nyolcan ismertek olyan sofőrt, akiről biztosan tudja, hogy rendszeresen mobilozik, miközben vezet.

A férfiak fele, a nők harmada használja valamilyen célra a mobilját vezetés közben. A jelenség elsősorban Budapesten és a nagyvárosokban dívik. A volán mögött ülve mobilozók zöme (az önbevallás szerint) csak telefonál, vagy a navigációs rendszert használja.  A 18-39 évesek jellemzően üzeneteket küldenek és a közösségi médiát olvassák, vagy oda posztolnak is vezetés közben, a vezetés közbeni e-mailezés elsősorban a 30-39 éves vidéki városokban élőkre jellemző az Aegon kutatása szerint.

Az Aegon felméréséből az is kiderült, hogy a magyarok többségének fogalma sincs arról, hogy a jogszabályok mit engednek meg és mit tiltanak kategorikusan a vezetés közbeni mobilhasználattal kapcsolatban. A megkérdezettek fele vélte úgy, hogy csak telefonálni tilos kézben tartott mobillal.

Mindezekkel együtt, a válaszadók kétharmada egyértelműen veszélyesnek tartja a mobilhasználatot vezetés közben, további 24 százalékuk vélte úgy, hogy a vezetés közbeni mobilozás veszélyessége helyzettől függő. Mindösszesen a megkérdezettek 7 százaléka jelentette ki, hogy szerinte nem veszélyes okostelefont használni vezetés közben. Viszont az összes válaszadó 90 százalékának – saját bevallása szerint – lelkiismeret-furdalást okoz a mobilozás vezetés közben, ez persze nem tartja vissza őket attól, hogy csinálják.

Óberling József az ORFK-OBBB – Aegon közös kampányindító sajtótájékoztatóján újra megismételte: nemcsak nálunk, egész Európában jogellenes cselekmény kézben tartott mobiltelefont használni vezetés közben. Mindenütt a legveszélyesebb kihágások között tartják számon.

Szombat Tamás, az Aegon Magyarország Általános Biztosító Zrt. vezérigazgató-helyettese leszögezte, mint mindenkinek, a biztosítónak is az az érdeke, hogy mindenki épségben hazaérjen. Az emberek döntő többsége elítéli az ittasan vezetőket. Az ORFK-OBB-vel közös kampányuk célja, hogy rövid idő beül hasonlóképe vélekedjen a közvélemény a vezetés közben mobilozókról is.

– Az okostelefon hasznos segítőtárs, de ha rosszkor, rossz helyen használják halálos veszély forrása is lehet – figyelmeztetett Szombat, emlékeztetve, hogy 130-as tempó mellett 36, 50 kilométer/ órás sebesség esetén 14 métert tesz meg egy jármű másodpercenként. – Ennyi ideig vezetünk, már ha ezt vezetésnek lehet nevezni, vakon. Ilyenkor bármi történik, nem tudunk időben reagálni rá, mert a szemünket és a figyelmünket a mobilunk képernyőjére szegeztük.

Egy elgondolkodtató esettel példázta Óberling József, hogy mennyire veszélyes lehet a vezetés közbeni telefonálás.

– Az ORFK-n szembe jött velem a folyosón egy kollégám, és közben telefonált – mondta. – El sem tudtam képzelni hová siethetett, mert már két ajtóval elhagyta az ő irodáját, de mivel telefonált, nem szóltam rá, csak furcsállottam a dolgot. Letette a telefont, döbbenten megállt egy pillanatra, majd sietve megfordult és elindult a saját munkahelye felé. Nyilvánvaló volt, hogy annyira lekötötte a figyelmét a beszélgetés, észre sem vette, hogy már rég elhaladt az irodája előtt. Vajon milyen következményei lennének ekkora figyelemkihagyásnak egy autópályán, vagy akár csak egy átlagos városi forgalomban is? – tette fel a kérdést Óberling József.

Bár a vezetés közbeni mobilozás nemcsak a fiatalok sajátja, ők a legaktívabbak ezen a téren. Számukra rutin művelet egy rövid üzenetet bepötyögni a telefonjukba. És pont ez a rutin az, ami egyfajta téves biztonságérzetet adhat nekik – mondta R.Csekeő Borbála pszichológus, a Kék-Vonal Alapítvány szakmai vezetője. Lehetséges, hogy könnyebben megírnak meg egy üzenetet a telójukon, de ők sem tudják jobban megosztani a figyelmüket az idősebbeknél. A 130-cal száguldó autó velük is 36 métert tesz meg másodpercenként.

Az ORFK-OBB és az Aegon közös kampányában a fiatalok által kedvelt és a közösségi médiában is népszerű rövid videofilmekkel próbálják felhívni a figyelmet a kézben tartott mobiltelefonhasználat veszélyeire. Két ismert humorista, Kovács András Péter és Janklovics Péter jelenetei, mint elhangzott, sajnos, egyáltalán nem életidegenek. Arról szólnak, hogy mennyire zavaró lehet, és hogy akár bele is lehet halni, ha valaki nem bírja ki hazáig, vagy legalább a legközelebbi parkolóig, hogy elolvasson egy Facebook-posztot vagy egy üzenetet.

A közös kampány részeként induló roadshow alatt bárki kipróbálhatja egy VR készülék segítségével, hogy mi történhet akkor, ha valaki akár csak egyetlen másodpercre is a telefonjára koncentrál vezetés közben. A speciális virtuális valóságban persze a baleset túlélhető. A való világban nem mindig.

F.Gy.A.