Zebra-akcióba kezdett a BRFK

A gyalogosbalesetek felét maguk a gyalogosok okozzák a fővárosban. Országosan tízből négyet. Az ő esetükben a legfőbb baleseti ok a figyelmetlenség.

2019-ben (május 12-ig) 35 gyalogos halt meg Magyarországon. Évente átlagosan 2500 gyalogost szenved közlekedési balesetet országszerte, Budapesten 800-900 esetet regisztrálnak. Mivel a gyalogosok a közlekedés legvédtelenebb résztvevői, az őket ért balesetek többsége – Budapesten és vidéken egyaránt – gyakran végződik személyi sérüléssel, amelyek jellemzően súlyos vagy halálos kimenetelűek.

A rendőrségi eljárások megállapításain alapuló statisztikák szerint a gyalogosbalesetek 40 százalékát maguk a gyalogosok okozzák. Budapesten ennél rosszabb a helyzet: a fővárosban a gyalogosbalesetek feléért a gyalogosok okolhatók.

Lapunk is foglalkozott a zombiként közlekedő fiatalokkal, akik olyan hangosan hallgatják a zenét gyaloglás közben, hogy még a vészjelzést leadó HÉV és a vonat sem képes kizökkenteni őket a virtuális világukból.

Ez azonban ma már nem csak a fiatalokra jellemző magatartás az utakon. Gyakran látni öltönyös-diplomatatáskás urakat, kosztümös hölgyeket is, akik annyira belefeledkeznek az e-mailjeikbe, üzeneteikbe, hogy körültekintés nélkül lépnek le a járdáról a kereszteződésekben, hiszen „nekik a zebrán elsőbbségük van”.

Szécsi Tibor alezredes, a BRFK baleset-megelőzési és közlekedési osztályvezetője szerint a legtöbb gondot az okozza, hogy a gyalogosok gyakran megfeledkeznek arról, hogy a KRESZ előírásai rájuk is vonatkoznak, azokat nekik is be kell tartaniuk.

Országosan évente mintegy 400 személyi sérüléses közlekedési baleset történik azért, mert a gyalogosok figyelmetlenül léptek le a járdáról és mintegy 200 azért, mert a lámpa tilos jelzése ellenére megpróbáltak átkelni az út túloldalára.

Sok kritika éri a rendőrséget – kell-e mondani, az autósok részéről –, hogy a gyalogosokkal szemben elnézőbbek, ellenük nem indítanak akciókat, őket nem bírságolják például, amikor figyelmen kívül hagyják a lámpa piros jelzését. Szécsi Tibor szerint azonban a gyalogosok esetében hatékonyabb a figyelmeztetés.

Ennek ellenére a kirívóan súlyos szabálysértések esetén őket is meg lehet bírságolni, fel lehet jelenteni és szabálysértési eljárást lehet indítani velük szemben. A bírság akár 50 ezer forint is lehet.

A BRFK azonban a Zebra-akcióval elsősorban a megelőzésre és a meggyőzésre kívánja helyezni a hangsúlyt. Plüss zebrákat rendeltek, azokat ajándékozzák a szabályosan közlekedőknek. Szécsi Tibor alezredes azt mondta, sem az akció ideje alatt, sem az után nem fognak vadászni a szabályszegő gyalogosokra. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nem kaphat bírságcsekket az, akit a rendőrök többször is rajtakapnak valamilyen súlyos szabályszegésen.

Az egyhetes Zebra-akció nyilván nem szünteti meg a gyalogosgázolásokat. A BRFK célja sem ez volt vele.  Reményeik szerint azonban a fokozott rendőri odafigyeléssel sikerül felhívni a figyelmet arra, hogy a gyalogátkelőhelyeken a gyalogosoknak van elsőbbségük, de csak akkor, ha a lámpa szabad utat enged nekik.

F.GY.A.