Az autóklub elnöke elkoboztatná a száguldozók autóját!

  • Hatala József szerint, azok az autóvezetők, akik illegális versenyeken vesznek részt, csikkzsebből kifizetik a pár százezer forintos bírságot. De kérdés – ha az autójuk lenne a tét?
  • A közlekedésbiztonság nem függhet a közlekedési módtól, autósnak, motorosnak, kerékpárosnak, gyalogosnak egyaránt joga van a biztonsághoz.
  • A fő felelős az, aki szándékos és durva szabályszegésével balesetet okozott, de vizsgálni kell mások felelősségét is a történtekkel összefüggésben.

Nyilatkozott lapunknak az Árpád-hídon történt kerékpáros-gázolásról Hatala József, a Magyar Autóklub elnöke, nyugalmazott országos rendőrfőkapitány, aki pályája kezdetén baleseti helyszínelőként számtalan tragédiát látott, s többször megtapasztalta, milyen érzés felkeresni egy családot és közölni velük, hogy a hozzátartozójuk több nem tér haza.

„A legádázabb ellenségemnek sem kívánom azt az érzést, amit ilyenkor egy rendőr átél”, mondta Hatala. „Számtalan összeomlást, családi drámát láttam testközelből, miután ilyen híreket kellett közölnünk. A tragédia híre semmihez nem fogható csapás az érintett család számára, függetlenül, hogy milyen szerepe volt az elhunytnak a balesetben, és mivel közlekedett. „Finoman szólva sem tartom elegánsnak az ő tragédiájukat a felelősség-elhárításra, vagy bárminemű politikai célra fel- avagy kihasználni”, fogalmazott.

Hatala leszögezte: Álláspontja szerint a biztonságos közlekedés igénye közlekedési módtól független. Mindenkinek biztonságban kell éreznie magát az utakon, függetlenül attól, hogy mivel közlekedik, autóval, kerékpárral, motorkerékpárral, gyalog, vagy mikromobilitási eszközzel. Ebben meg van a maga felelőssége mindenkinek: a közlekedőknek éppúgy, mint a közlekedési szabályok betartásáért felelős hatóságoknak, valamint a közútkezelőknek és fenntartóknak is.

„Azokat, akik nem tudják vagy nem hajlandóak elfogadni az írott és íratlan közlekedési szabályokat, azokkal szemben a lehető leghatározottabban fel kell lépni, különösen, ha a szabályokat szándékosan és rendkívül súlyosan megsértve veszélyeztetnek másokat”, fogalmazott a Magyar Autóklub elnöke, hozzátéve, szerinte ideje volna újra felülvizsgálni a vonatkozó szabály és szankciórendszereket.

„Nem vagyok szankciópárti – fogalmazott a volt országos rendőrfőkapitány –, azonban azt sem hiszem, hogy aki egy sok-tízmilliós autóval illegális versenyeken vesz részt, azt visszatartja majd az országúti száguldozástól a pár tízezer, vagy akár egy-két-, maximum 300 ezer forintos bírság.” Úgy vélte, amikor a szankciók felülvizsgálatára kerül a sor, nemcsak azok mértékét kell újra gondolni. Véleménye szerint merőben új, akár drasztikus szabályok bevezetése is indokolt lehet.

Ma már a közösségi média felhasználásával percek alatt meg tudnak szervezni egy illegális versenyt, szinte bárhol és bármikor. A rendőrség, még ha értesül is róluk, márpedig egyre gyakrabban értesül és be is avatkozik, ahol csak tud; nem mindig képes megelőzni a veszélyes utcai versenyeket, pláne nem elfogni azok résztvevőit.

„Egyes országokban elkobozzák az autót azoktól, akik illegális versenyeken vesznek részt az utakon! Egy 50-70 milliós vagy még drágább autó elvesztése azonban már lehetséges, hogy elgondolkodtatja a száguldozókat”, fogalmazott az autóklub elnöke.

[Korábban Szlovákiában is felvetődött egy öt halálos áldozatot követelő baleset után, hogy bizonyos közlekedési bűncselekmények elkövetőitől kobozzák el az autójukat – írásunk itt érhető el –. Máshol lecsukják a gyorshajtókat vagy már évek óta elkobzás vár a száguldozók autóira – erről szóló cikkünk itt található.]

Hatala József ugyanakkor azt is felvetette, hogy a szankciók szigorításával párhuzamosan növelni kellene azoknak a helyszíneknek a számát, és hasznos lenne népszerűsíteni azokat, ahol a száguldás szerelmesei – mert vannak ilyenek és lesznek is – biztonságos körülmények között, azaz a vétlen arra járók életének veszélyeztetése nélkül tehetik próbára saját és autójuk képességeit.

„Nem egy pálya létezik, ahol két nagy verseny között hónapokig nem történik semmi. Vannak bezárt repülőterek, amelyekről repülőgép már jó ideje nem száll fel, arra talán már nem is alkalmasak, de a betonjuk meg van és még megfelel az efféle versenyeknek.

Az Árpád-hídon történt kerékpáros-gázolás kapcsán Hatala nem kívánt állást foglalni, hogy szerinte, vagy a Magyar Autóklub szerint kinek a felelőssége, hogy ez megtörténhetett. Azt mondta, politikai hátterű és tartalmú vitákba az autóklub nem száll be, azoktól eddig is következetesen távol tartotta magát.

„Az egymásra mutogatás biztosan nem szül jó megoldást”, szögezte le az autóklub elnöke.  Úgy fogalmazott, szakmai szempontból nézve a történteket az első számú felelőse az, aki magatartásával a balesetet okozta.

„A hatóságok és a jogalkotás felelősségéről már szóltam – tette hozzá. – Ezeken túlmenően nem kerülhető meg a közút kezelőjének a felelőssége sem. Megfelelő és kellően biztonságos volt-e az ott kialakított forgalmi rend? Alkalmazták az ismert és az adott helyen azokat a már létező és kipróbált eszközöket, amelyekkel csillapítható a sebesség, megelőzhetőek a szombatihoz fogható tragédiák?

Hatala úgy véli, a konkrét esetben, de általában a közlekedésbiztonság javítása terén is kizárólag a társadalmi összefogás és az együttműködés vezethet sikerre.

„Ténykérdés, hogy előbb vagy utóbb – és a jelek arra utalnak, hogy inkább előbb, mint utóbb – a kerékpározás életformává válik Magyarországon is, ahogy a különböző mikromobilitási eszközök alkalmazása is. Nem a kerékpárosokra kell haragudni, meg az e-rolleresekre, hanem újra kell gondolni és szervezni a közlekedés teljes rendszerét.

Hatala azt mondta, nemcsak új KRESZ-t kell alkotni, felül kell vizsgálni a gépjárművek műszaki vizsgáztatásának rendszerét és költségeit, az utak tervezésének, építésének és fenntartásának szabályozását. „Jobb egy nem tökéletes szabályozás, mint a szabályozatlanság”, mondta, s emlékeztetett rá, hogy Budapest úthálózata – bár ez a legtöbb magyar városra is igaz – nem ekkora forgalomra lett méretezve. Ezért is indokolt alapjaiban újragondolni és újratervezni szinte mindent. Nem egyik vagy a másik közlekedési mód kiszorítására, vagy éppen favorizálására kellene a hangsúlyt fektetni, hanem arra, hogy a közlekedésre rendelkezésre álló teret miképpen használhatják a lehető legbiztonságosabban a lehető legtöbben.

F.Gy.A.