Balra nézett, jobbra tartott
- Hogy nem vette észre a sofőr, hogy jobbra sodródik a sztrádán, miközben sávváltásra készült?
- Kettős tragédia, ami bizonyítja, milyen gyorsan bajba kerülhet az óvatlan utazó a leállósávban.
- Ha a sztrádán leáll az autó, az utasok szálljanak ki, és mielőbb menjenek a szalagkorláton túlra!
Fogházba küldené a Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség azt a sofőrt, aki tavaly januárban halálos balesetet okozott az M0-ás autópályán. A Fővárosi Főügyészség tájékoztatása szerint a baleset előtt épp sávváltásra készülő sofőr „elmélyültem figyelte a baloldali visszapillantó tükrét”, eközben nem vette észre, hogy járműve folyamatosan jobbra húzódik és már a leállósávban halad. Amikor észlelte a defekt miatt ott álló autót, már túl késő volt. Nem tudta elkerülni az ütközést.
A baleset még 2023. január 8-án, vasárnap történt. Egy család Budapestről tartott hazafelé, amikor az M0-on autójuk defektet kapott. A gépkocsit vezető férfi annak rendje-módja szerint kisorolt a leállósávba és megállt. Baloldali kerekei valamivel több mint fél méterre jobbra álltak a záróvonaltól. A férfi az autóban maradt, 52 éves nő utasa és 13 éves unokája azonban kiszállt, a defektes kerék mellé guggolva nézte azt.
Ekkor ért oda a tragédiát okozó furgon. A 30 éves sofőr elmondása szerint sávváltásra készült, ezért – ahogy az ügyészség fogalmazott az eset kapcsán – „hosszan, elmélyülten figyelt a baloldali visszapillantó tükörbe”. Az elmélyült figyelem a vádirat szerint elfogadhatatlanul és megmagyarázhatatlanul hosszú ideig tartott.
Mindeközben a sofőr nem vette észre, hogy járműve folyamatosan jobbra sodródott és már átlépte a jobboldali haladó és a leállósávot elválasztó záróvonalat is. A vádirat szerint kilenc másodpercig haladt a leálló sávban, miközben a sofőr még mindig a baloldali tükröt nézte, várta az alkalmas pillanatot a sávváltásra.
Túl későn vette észre a leállósávban álló defektes autót és a mellette-mögötte guggoló két embert. A helyszíni szemle adatai szerint már csak hozzávetőlegesen 45 méterre volt tőlük, amikor kitérő manőverbe kezdett. Már késő volt. Az autó elejének jobb oldala elütötte a nagymamát és a 13 éves fiút.
Az asszony a helyszínen meghalt. Unokáját még sikerült újraéleszteni, ám röviddel a kórházba szállítása után ő is elhunyt.
A balesetet okozó sofőr elismerte felelősségét. Az ügyészség halálos közúti baleset gondatlan okozásáért emelt vádat ellene és letöltendő fogházbüntetést, valamint határozott ideig tartó gépjárművezetéstől eltiltás kiszabására tett indítványt a vádiratában.
A büntető törvénykönyv szerint, aki a közúti közlekedés szabályainak megszegésével másnak vagy másoknak gondatlanságból súlyos testi sértést okoz, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel rendeli büntetni. Azonban büntetés akár öt évig terjedő szabadságvesztés is lehet, amennyiben a baleset kettőnél több ember halálát okozza.
Az nem derült ki: mit és miért nézett folyamatosan a tükörben a sofőr olyan elmélyülten, hogy észre sem vette, hogy elhagyta a sávját? A történet ettől függetlenül is ezer sebből vérzik. Durva vezetéstechnikai hibát vétett, vagy elaludt, csak nem merte bevallani? Talán majd a bíróságon kiderül.
Van azonban egy másik eseménysor, ami a tragédiához vezetett! És egy másik kérdés, amire már soha nem kapunk választ. Miért guggoltak az autópályán lerobbant autó mögé az áldozatok, amikor az autó vezetője a kocsiban maradt – és ő, ennek köszönhetően túlélte a balesetet?
Noha a közútkezelők, a rendőrség és a sajtó is rendszeresen felhívja a közlekedők figyelmét, hogy az autópályák, gyorsforgalmi utak leállósávjában tartózkodni (élet)veszélyes, még mindig sokan vannak, akik nem veszik komolyan a veszélyt. Olykor egyes autósok, olykor több autónyi utazó alkalmi parkolóhelynek tekintik a leállósávot. Intézkedtek már a rendőrök az egyik sztrádán a leállósávban kempingasztalt állítva uzsonnázó családdal szemben is. „Már nagyon éhesek voltunk, mondták, és nem tudtuk milyen messze van a következő pihenőhely.”
A KRESZ kimondja: az „Autópálya és autóút úttestjén – a forgalmi okból szükséges megállást kivéve – megállni tilos. Tilos a leállósávon megállni vagy várakozni, kivéve ha: műszaki meghibásodás miatt a jármű továbbhaladásra képtelen; ha a jármű a forgalmat ellenőrzi; útfenntartást, úttisztítást végez; továbbhaladásra képtelen jármű elszállítását vagy a műszaki meghibásodásának elhárítását végzi; vagy ha megkülönböztető jelzést adó berendezését működtetik.
Nem véletlen a szigor!
Közel 20 éve az akkori Állami Autópálya-kezelő készített egy házi statisztikákat arról, mennyi időn belül éri baleset a leállósávban tartózkodókat azután, hogy megálltak ott. Nekik akkoriban átlagosan 20 perc jött ki. „Húsz perc a túlélési idő az autópályák leállósávjában”, írták és mondták akkoriban minden lehetséges fórumon.
Két éve, Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs vezetője a helyzet romlásáról számolt be lapunknak. Az egykori 20 perc egy uniós felmérés szerint valójában már csak nyolc. És ez sajnos nálunk sincs másképp. [Korábbi cikkünk itt érhető el.]
Ez a legfőbb oka, hogy a közútkezelők és a rendőrség azonnal a szalagkorlát mögé küldi a bajba jutott járművek utasait. „Ha bármilyen okból megállásra kényszerül egy gépjármű a sztrádán, a legfontosabb, hogy az utasok haladéktalanul vegyék magukra a láthatósági mellényüket, majd a legrövidebb úton haladva húzódjanak a szalagkorlát mögé. Mert csak ott vannak biztonságban.
…és mert mindenkit hazavárnak!
F.Gy.A.