Életet menthet, de nem mindenható!
- Hiába utazott biztonsági gyermekülésben a kisfiú, nem tudták megmenteni az életét.
- Számos esetben keltenek hamis biztonságérzetet a rosszul rögzített gyermekülések.
- Az biztonsági öv és a gyermekülés használata mellett is körültekintően kell vezetni!
Sallai Nóra színésznő Alsónémediben balra nagy ívben kanyarodott éppen a főútra, amikor az autójába rohant egy nagy sebességgel érkező BMW. Szemtanúk szerint a BMW legalább a megengedett sebesség duplájával közlekedett.
Egy épp ott elhaladó autó fedélzeti kamerája rögzítette a balesetet. Azt is, ahogy az ütközéstől a művésznő autója felborult. Sallai Nóra és a hátsó ülésen biztonsági gyerekülésbe bekötve utazó öt éves kisfia is súlyosan megsérültek.
Mindkettőjüket az épp arra járók szabadították ki a ronccsá tört autóból, a kisfiút már a helyszínen újra kellett éleszteni, majd mindkettőjüket kórházba szállították. Végül a gyermek napokkal később, a kórházban meghalt.
A BMW sofőrje és utasa, egy 18 és egy 21 éves fiatalember súlyos végtagsérüléseket szenvedtek.
A kereszteződés, ahol a színésznő autójába belerohantak, a helyiek szerint nagyon veszélyes. „Nagyon ki kell tolnia ahhoz az autója orrát, aki balra akar kanyarodni, hogy beláthassa a főutat, ahol rendszeres a gyorshajtás. Emiatt már több baleset is történt.”
Nem ez volt azonban az egyetlen tragédia az elmúlt hetekben, ami biztonsági ülésben utazó gyermekeket ért. Volt olyan eset, ahol az ütközés hatására a biztonsági gyerekülés kiszakadt a helyéről és az apróság azzal együtt kirepült az autóból, majd a szétszóródó roncsok közé szorult.
Korábban olyan balesetnél is intézkedtek azonban a rendőrök, ahol nem lehetett eldönteni, hogy nem vagy „csak” rosszul rögzítették a gyermeket a gyermekbiztonsági rendszerben, ezért nem tartotta az meg őt az autóban. De olyan esettel is találkoztak még a sokat látott baleseti helyszínelők, amikor az autóról, amiből a gyermekülés kiszakadt, már a helyszínen egyértelműen megállapítható volt, hogy azzal nem lett volna szabad kihajtani az útra. Az elkorrodált elemek közé fújt purhab tartotta csak össze a járművet. Már amennyire.
Bármit is rögzítettek volna a szétesés határára rozsdásodott karosszéria-elemekhez, azok egy komolyabb (de az ütközéskor fellépő erőhatásoknál gyengébb) nyomás vagy feszítés hatására is megadták volna magukat.
Sokan éppen az ilyen esetekre hivatkozva bizonygatják, hogy teljesen felesleges a biztonsági övet bekötni, és a gyermekülés is csak kidobott pénz. Nagy sebességgel bekövetkező ütközések következményeitől azok sem védik meg az utasokat.
[Ki mivel magyarázta, hogy nem kötötte be magát – az indokaikat a rendőrség nem fogadta el.]
Magyarországon 1976. január elseje óta kötelező a biztonság öv használata, és azóta számtalan balesetben kiderült, övhasználat nélkül a sofőr nem élte volna túl a balesetet. Nem egy eset cáfolja azokat az állításokat is, hogy jobb kirepülni, mint a balesetben ronccsá tört autóban rekedni.
Nem nehéz belátni, ha egy 80-90 kg-os, átlagosnak mondható férfi, vagy ennél kisebb súlyú hölgy akár csak 50-60 km/h sebességgel autózik és a kocsi egy ütközés miatt egyik pillanatról a másikra megáll, esélyük sincs kézzel vagy lábbal kitámasztani és benntartani magukat. Márpedig, ha kirepülnek, a túlélésre semmi esélyük, ha a testük betonoszlopnak, fának vagy akár csak az aszfaltra csapódik.
A biztonsági öv szabályos használata, mint azt a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet felmérése is mutatja, jelentősen növelheti a túlélés esélyét és csökkentheti a sérülések súlyosságát.
[Egy traumatológus véleménye a biztonsági öv használatáról, annak mellőzéséről, itt olvasható.]
Ugyanez elmondható a biztonsági gyerekülésekről is. Ahogy a biztonsági öv, a gyermekbiztonsági rendszerek sem képesek minden ütközés következményeit elhárítani, azonban széles határok között életet menthetnek, és mérsékelhetik egy-egy baleset következményeit. Szabályosan rögzített, jó minőségű gyerekülésben is szenvedhet el súlyos, akár halálos balesetet is a gyermek.
Persze, ha több mint százzal belerohan egy másik autó abba, amiben szállították, a következmények kiszámíthatatlanok.
Az sem mindegy, milyen biztonsági gyerekülést vásárolnak a szülők. A kínálat nagy, azonban olykor még a gyártók egyes modelljei között is jelentős minőségi különbség tapasztalható.
Magyarországon mások mellett a Tudatos Vásárlók Egyesülete teszteli időről időre a gyermeküléseket is, négy fő szempont (biztonság frontális vagy oldalirányú ütközésnél, mennyire könnyen használhatók, milyen kényelmesek, tartalmaznak-e egészségre káros vegyi anyagot) szerint. Ezeken túl még több mint három tucat paraméter és technikai szempont alapján rangsorolják a hazai piacon könnyen elérhető másfélszáz gyermekülés-típust.
Bármilyen gyermekülést választunk is nem szabad megfeledkezni arról, hogy sem az öv, sem a gyermekbiztonsági rendszer nem nyújthat tökéletes védelmet baleset esetén, nem képesek bármekkora ütközésnél garantálni a túlélést. Ahogy a fogyókúrázóknak ajánlott táplálékkiegészítők sem váltják ki az egészséges étrendet és a testmozgást, a biztonsági öv és a gyermekülés használata esetén sem mellőzhető az körültekintő vezetés. És mint azt Sallai Nóra tragédiája mutatja, még ekkor is történhetnek végzetes balesetek.
F.Gy.A.