Életet menthet, de nem mindenható!

  • Hiába utazott biztonsági gyermekülésben a kisfiú, nem tudták megmenteni az életét.
  • Számos esetben keltenek hamis biztonságérzetet a rosszul rögzített gyermekülések.
  • Az biztonsági öv és a gyermekülés használata mellett is körültekintően kell vezetni!

Sallai Nóra színésznő Alsónémediben balra nagy ívben kanyarodott éppen a főútra, amikor az autójába rohant egy nagy sebességgel érkező BMW. Szemtanúk szerint a BMW legalább a megengedett sebesség duplájával közlekedett.

Egy épp ott elhaladó autó fedélzeti kamerája rögzítette a balesetet. Azt is, ahogy az ütközéstől a művésznő autója felborult. Sallai Nóra és a hátsó ülésen biztonsági gyerekülésbe bekötve utazó öt éves kisfia is súlyosan megsérültek.

Mindkettőjüket az épp arra járók szabadították ki a ronccsá tört autóból, a kisfiút már a helyszínen újra kellett éleszteni, majd mindkettőjüket kórházba szállították. Végül a gyermek napokkal később, a kórházban meghalt.

A BMW sofőrje és utasa, egy 18 és egy 21 éves fiatalember súlyos végtagsérüléseket szenvedtek.

A kereszteződés, ahol a színésznő autójába belerohantak, a helyiek szerint nagyon veszélyes. „Nagyon ki kell tolnia ahhoz az autója orrát, aki balra akar kanyarodni, hogy beláthassa a főutat, ahol rendszeres a gyorshajtás. Emiatt már több baleset is történt.”

Nem ez volt azonban az egyetlen tragédia az elmúlt hetekben, ami biztonsági ülésben utazó gyermekeket ért. Volt olyan eset, ahol az ütközés hatására a biztonsági gyerekülés kiszakadt a helyéről és az apróság azzal együtt kirepült az autóból, majd a szétszóródó roncsok közé szorult.

Ezért is ellenőrzi a rendőrség kiemelten az biztonsági öv és a gyermekbiztonsági rendszerek szabályos használatát. Bizonyított tény, hogy jóval nagyobb a túlélési esélye annak, aki az autóban marad, mint annak, akit az ütközés ereje kirepít onnan.

Nemrég Somogy vármegyében kilenc járőrkocsi és két bekamerázott civil rendőrautó mellett két drón is vadászott az övhasználatot mellőző és a gyermekeiket védtelenül utaztató autósokra. Utóbbiak nem kis meglepetést okoztak a szabálysértésen kapott tucatnyi gépjárművezetők körében.

Korábban olyan balesetnél is intézkedtek azonban a rendőrök, ahol nem lehetett eldönteni, hogy nem vagy „csak” rosszul rögzítették a gyermeket a gyermekbiztonsági rendszerben, ezért nem tartotta az meg őt az autóban. De olyan esettel is találkoztak még a sokat látott baleseti helyszínelők, amikor az autóról, amiből a gyermekülés kiszakadt, már a helyszínen egyértelműen megállapítható volt, hogy azzal nem lett volna szabad kihajtani az útra. Az elkorrodált elemek közé fújt purhab tartotta csak össze a járművet. Már amennyire.

Bármit is rögzítettek volna a szétesés határára rozsdásodott karosszéria-elemekhez, azok egy komolyabb (de az ütközéskor fellépő erőhatásoknál gyengébb) nyomás vagy feszítés hatására is megadták volna magukat.

Sokan éppen az ilyen esetekre hivatkozva bizonygatják, hogy teljesen felesleges a biztonsági övet bekötni, és a gyermekülés is csak kidobott pénz. Nagy sebességgel bekövetkező ütközések következményeitől azok sem védik meg az utasokat.

[Tudják, de nem csinálják, viszont előszeretettel magyarázzák meg – egy övhasználatról készült felmérés tanulságairól itt olvashatnak.]

[Ki mivel magyarázta, hogy nem kötötte be magát – az indokaikat a rendőrség nem fogadta el.]

Magyarországon 1976. január elseje óta kötelező a biztonság öv használata, és azóta számtalan balesetben kiderült, övhasználat nélkül a sofőr nem élte volna túl a balesetet. Nem egy eset cáfolja azokat az állításokat is, hogy jobb kirepülni, mint a balesetben ronccsá tört autóban rekedni.

Nem nehéz belátni, ha egy 80-90 kg-os, átlagosnak mondható férfi, vagy ennél kisebb súlyú hölgy akár csak 50-60 km/h sebességgel autózik és a kocsi egy ütközés miatt egyik pillanatról a másikra megáll, esélyük sincs kézzel vagy lábbal kitámasztani és benntartani magukat. Márpedig, ha kirepülnek, a túlélésre semmi esélyük, ha a testük betonoszlopnak, fának vagy akár csak az aszfaltra csapódik.

A biztonsági öv szabályos használata, mint azt a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet felmérése is mutatja, jelentősen növelheti a túlélés esélyét és csökkentheti a sérülések súlyosságát.

[Egy traumatológus véleménye a biztonsági öv használatáról, annak mellőzéséről, itt olvasható.]

Ugyanez elmondható a biztonsági gyerekülésekről is. Ahogy a biztonsági öv, a gyermekbiztonsági rendszerek sem képesek minden ütközés következményeit elhárítani, azonban széles határok között életet menthetnek, és mérsékelhetik egy-egy baleset következményeit. Szabályosan rögzített, jó minőségű gyerekülésben is szenvedhet el súlyos, akár halálos balesetet is a gyermek.

Persze, ha több mint százzal belerohan egy másik autó abba, amiben szállították, a következmények kiszámíthatatlanok.

Az sem mindegy, milyen biztonsági gyerekülést vásárolnak a szülők. A kínálat nagy, azonban olykor még a gyártók egyes modelljei között is jelentős minőségi különbség tapasztalható.

Magyarországon mások mellett a Tudatos Vásárlók Egyesülete teszteli időről időre a gyermeküléseket is, négy fő szempont (biztonság frontális vagy oldalirányú ütközésnél, mennyire könnyen használhatók, milyen kényelmesek, tartalmaznak-e egészségre káros vegyi anyagot) szerint. Ezeken túl még több mint három tucat paraméter és technikai szempont alapján rangsorolják a hazai piacon könnyen elérhető másfélszáz gyermekülés-típust.

[Korábban részletes cikket írtunk arról, hogy milyen a jó biztonsági gyermekülés, mit kell és mit érdemes figyelni, amikor gyermekbiztonsági rendszert választunk és, hogy a döntésbe engedjünk-e beleszólni a gyermeknek. A cikk itt érhető el.]

Bármilyen gyermekülést választunk is nem szabad megfeledkezni arról, hogy sem az öv, sem a gyermekbiztonsági rendszer nem nyújthat tökéletes védelmet baleset esetén, nem képesek bármekkora ütközésnél garantálni a túlélést. Ahogy a fogyókúrázóknak ajánlott táplálékkiegészítők sem váltják ki az egészséges étrendet és a testmozgást, a biztonsági öv és a gyermekülés használata esetén sem mellőzhető az körültekintő vezetés. És mint azt Sallai Nóra tragédiája mutatja, még ekkor is történhetnek végzetes balesetek.

F.Gy.A.