Két gyerek meghalt, mert nem hallották, hogy jön a vonat

  • „Ha a hétvégén át akarod ölelni a kedvesedet, éld túl a hetet! Ne élő halottként járj az utakon!”
  • A hangos zenehallgatás, veszekedést követő rohanás okozhatta két tini halálát az útátjárókban.
  • Figyelmeztet a MÁV: Már többen haltak meg a vasúti átjárókban idén, mint tavaly egész évben.

Két gyermeket gázolt halálra a vonat Gyálon, illetve Székesfehérvárott a tanév kezdetén.

Bár a vizsgálatok még nem zárultak le, szemtanúk elmondása szerint mindkét áldozat fülhallgatóval közlekedett és feltehetőleg hangos zenét hallgatott, ezért nem vette észre egyikük sem az útátjáró felé közeledő vonatokat. Amikor a mozdonyvezetők észlelték a sínekre lépő gyalogosokat, már nem tehettek semmit a tragédia elkerüléséért.

A 14 éves Viktóriát a nyári szünet utolsó péntekén érte halálos baleset Székesfehérvárott. Bár róla is az a hír terjedt el, hogy fülhallgatón hangos zenét hallgatott miközben az útátjáró felé gyalogolt. A Tv2 Tények információja szerint viszont barátaival szórakozni indult, út közben azonban összeveszett a barátjával. Ezután barátnőjével megpróbált futva átérni a közeledő vonat előtt, de megbotlott. A barátai szeme láttára gázolta el a szerelvény.

Virág 16 éves volt. A tanév első napján kora reggel az iskolába sietett. Gyálon a vasúti átjáró túloldalán szállt volna fel a buszra. Akik látták a tragédiát több lapnak is elmondták, a lány mintha fülhallgatóval gyalogolt volna és még a telefonját is nyomkodta, amikor a sínekhez ért. Állítólag az utolsó pillanatban még felpillantott, de akkor már késő volt.

Nemcsak a fiatalok feledkeznek bele túlságosan is a telefonjukba az utcán!

Aznap Nagykanizsán is gázolt a vonat. Valaki a fénysorompó piros jelzése ellenére a Déli-pályaudvarra tartó Tópart InterCity elé lépett egy vasúti átjáróban. A férfi meghalt.

A MÁV-csoport augusztus 11-én még 47 útátjárós balesetről számolt be a honlapján, melyek összesen 10 emberéletet követeltek. Azóta a halálos áldozatok száma tovább nőtt.

Viktória és Virág esete sajnos tipikusnak mondható. Mindkettőjük halálát a figyelmetlenség okozta. Utóbb már majd’ mindegy miért nem néztek körül az útátjáróban, miért nem vették észre a fénysorompó tilos jelzését és a már szinte karnyújtásnyira lévő vonatot. Bármi is volt az oka, a válasz már nem adja vissza az életüket. Ők többé már nem hallgathatnak zenét, se halkan, se hangosan, se fül-, se fejhallgatóval. Sehogy.

Tudta, hogy a legtöbb futóklub kifejezetten tiltja, hogy az edzéseken a sportolói mindkét fülükben fülhallgatót használjanak? A mértékadó versenyeken is csak az egyik fülben lehet fülhallgató, hogy a versenyző érzékelhesse a veszélyt jelző hangokat, társai segítségkérését!

A fül- és fejhallgatók rendkívül nagy veszélyt jelenthetnek a közlekedésben, és nemcsak a viselőikre. Akár vétlen közlekedők is áldozattá válhatnak, ha egy sofőr a hangos zenét hallgatva zombiként elé lépő gyalogos miatt félrerántja a kormányt.

Emlékezzünk annak a Békés vármegyei mentősofőrnek az esetére, akit elítéltek, miután a zebrán elgázolt egy fiatal kerékpárost. A biciklis, egy tizenéves lány nem szállt le a zebra előtt a kerékpárjáról, és ő is fejhallgatón hangos zenét hallgatott. Ha túléli a balesetet, ezek miatt nyilván felelősségre vonták volna. Ő azonban hibáiért, felelőtlenségéért a legnagyobb büntetést kapta a sorstól. Nem hallgathat már soha többé zenét.

Fiataloktól, de már nemcsak tőlük, gyakran hallani: Felteszem a fejhallgatót (vagy beteszem a fülest, és nem zavar mások beszélgetése, a forgalom zaja. Nyelviskolák hirdetik tananyagaikat, amelyek vezetés, sportolás vagy akár séta közben is hallgathatók – iskolába menet és onnan hazafelé tartva vagy a dugóban rostokolva megtanulhat angolul, hirdetik. Nem teszik hozzá, hogy „feltéve, ha túlélik az angoltanulással egybekötött utazást”!

A közlekedési tragédiákról rendszeresen beszámoló médiumok egy része is fennen hirdeti (persze nem a baleseti tudósítások között), hogy podcastjait akár sportolás és vezetés közben is hallgathatják az érdeklődők. Nem teszik hozzá, hogy „de, ha jót akarnak maguknak, csak fél füllel tegyék, nehogy balesetet szenvedjenek a hallgatásuk közben”!

Nemcsak a gépjárművezetők figyelmét vonja el a közlekedéstől a mobiltelefon, a zenehallgatás!

A gépjárművezetők körében számos kutatás igazolta már, hogy a mobiltelefon és más, nem a volán mögé való tevékenységek milyen nagy mértékben növelik a reakcióidőt és ezzel a balesetveszélyt. [Erről korábban egyebek között itt, itt, itt és itt írtunk írtunk.]

Mindezek a gyalogosokra is igazak. Ha telefonálnak, sms-eket írnak, videókat néznek gyaloglás közben az utcán, ha kedvenc zeneszámaikba merülnek az utcán, ők is az életükkel játszanak. Nem egy fiatal sétált már a csendesen haladónak aligha nevezhető HÉV-ek és vonatszerelvények elé lépve a halálba fül- vagy fejhallgatóval zenét hallgatva.

„Nem hiszem el, hogy nem lehet észrevenni, ha jön egy vonat!”, csattant fel a legutóbbi esetek egyikét hallva ismerősöm, aki szerint tiltani és büntetni kellene az utcán zombikként közlekedőket, akár telefonálnak, akár zenét hallgatnak ahelyett, hogy figyelnének a forgalomra, magukra és másokra. Akik hitelt érdemlően tanúsíthatnák, hogy a mai fül- és fejhallgatók mennyire kizárják a külvilágot, sajnos már nem élnek.

Az idén már tucatnyi emberéletet követelt a figyelmetlenség vagy éppen a túlzott magabiztosság, a szabályok be nem tartása az útátjárókban.

„Messze van még a vonat, simán átérek előtte!”

„Még nem is látni a vonatot, nem fogok itt rostokolni órákig!”

„Ops, leeresztik a sorompót/piros a lámpa, na húzzunk bele!”

Ilyen és hasonló magyarázatokkal lépnek fék helyett a gázra az autóvezetők az útátjárók előtt. S ha már megtörtént a baj és túlélték azt, jellemzően azzal magyarázzák a megmagyarázhatatlant -– tudniillik, hogy miért hajtottak a vonat elé –, hogy „szembe sütött a nap, nem láttam a jelzést”, „szerintem nem működött a fénysorompó”, „rátűzött a nap, nem lehetett látni rendesen…”

A gyalogosoknak is megvannak a maguk magyarázatai, hogy miért volt olyan fontos nem megvárni, hogy a fénysorompó szabad utat adjon. Miért nem néztek körül, mielőtt a sínekre léptek?

Ők általában abban bíznak, hogy nekik csak pár lépést kell megtenniük… Vagy, bár ezt kevesen ismerik be, annyira belefeledkeztek, a gondolataikba, hogy azt sem tudták hol vannak éppen…, aztán jött a vonat.

2022-ben 211 balesetben 79-en haltak meg. A tragédiák hatására a MÁV addig példátlan balesetmegelőzési kampányba, a rendőrség pedig célzott ellenőrzésekbe kezdett. Ezek hatására 2023-ban ezek együttes hatására 61-re csökkent a balesetek, 9-re azok halálos áldozatainak száma. Az idén a helyzet ismét romlásnak indult.

Kezdődik minden elölről?

A MÁV megint a közúton közlekedők figyelmét és körültekintő közlekedését kéri.

De mit mondhat egy szülő a gyermekének, hogy önhibájukból ne kövessék Viktória és Virág példáját? Mit mondhat akkor, amikor a közösségi médiában megannyi felvétel kering a vonatok előtt éppen csak átcsoszogó, átbicikliző, a sínek között bukdácsoló felnőttekről, idősekről is?

„Az utca nem koncertterem és nem is stadion”.

„Ha már zombit játszol, legalább akkor nézz körül, amikor átmész az úton!”

„Ha a hétvégén is át akarod ölelni a kedvesedet, próbáld meg túlélni a hetet, és ne élő halottként járj az úton!”

Ön mit mond a gyermekének, ha azt látja, már megint a fülében van a hallgatója és nem hall, nem lát?

F.Gy.A.