Kicsik, gyorsak, ezért veszélyesek
- Hamarosan kezdődik a motoros szezon, kezdődhet a felkészülés!
- A feketébe öltözött motorosokat nehezebben észlelik az autósok!
- 5+1 szabály, amiket célszerű betartani a tavaszi felkészülés során.
- Az egész felsőtestet védő légzsák a motoros balesetek túléléséért.
Tavaly több mint 1100 nagymotorost és segédmotorost ért közlekedési baleset, a még nem végleges statisztikai adatok szerint valamivel nagyobb arányban részesként, mint okozóként. Náluk is az abszolút és a relatív gyorshajtás az első számú baleseti ok, majd az elsőbbségadás és a kanyarodás szabályainak megsértése után a nem megfelelő követési távolságtartás, mint az autósoknál.
Tipikus és gyakori motoros hiba még, hogy túlságosan hosszú ideig motoroznak az autók tükreinek holtterében. Ilyenkor a gépjárművezetők nem láthatják őket, amikor előzni vagy kanyarodni kezdenek. Az ilyen esetekben – ha az autós úgy kezdi meg a manővert, hogy közben valaki a tükrei holtterében motorozik – csak a motoros reflexein, tudásán és a szerencsén múlik, hogy sikerül-e elkerülnie a balesetet. Ha nem, úgy a statisztikák szerint az esetek 96-98 százalékában a motoros megsérül.
[A holttér veszélyeiről és csökkentésének módjairól korábban egyebek között itt, itt és itt írtunk.]
Egy gépkocsivezető szempontjából a motorosok amúgy is kicsik, kisebbek, mint az autók, viszont sokkal gyorsabban manővereznek, ezért roppant veszélyesek – az autósok szerint. Tavasszal, amikor a téli időszakhoz képest sokkal több kis- és nagymotoros jelenik meg az utakon, ezért fontos a fokozott figyelem.
Egy másik rendszeresen ismétlődő hiba, hogy a motorosok által kedvelt szerpentineken igen gyakran azok is versenyre kelnek az elemekkel, akiknek még nincs meg hozzá a kellő tudásuk, tapasztalatuk, és olykor még a motorjuk sem alkalmas rá. Márpedig a hegyi utakon a megcsúszás és az elesés könnyen akár végzetes is lehet a motorosok számára. Még akkor is, ha az adott út motoros szempontból legveszélyesebb szakaszain motorosbarát szalagkorlátot telepítettek.
[A motorosbarát szalagkorlátokról korábban itt írtunk.]
A motorosok a közlekedés egyik legveszélyeztetettebb résztvevőinek számítanak. Egy autó volánja mögül nézve kicsik, nehezen észrevehetők, főleg a motoros szezon kezdetén, amikor az autósoknak újra „hozzá kell szokniuk” a személy- és tehergépkocsiknál nagyobb, ám gyorsabban manőverező járművek jelenlétéhez az utakon. Ezért is fontos, hogy a két keréken közlekedők, a nagymotorosok és az utakon mind nagyobb számban megjelenő robogósok is tegyenek azért, hogy láthatók legyenek a többiek számára.
A statisztikák szerint egyre kevésbé jellemzők az olyan balesetek, amelyek azért történtek, mert az autósok, vagy bárki más leckéztetni próbálták a motorosokat. S bár a motorosokra nézve sokkal nagyobb veszélyt jelentenek az úthibák vagy az időjárási viszonyok hirtelen megváltozása, ezeknek a balesetekben alig van szerepük. Nem nagyobb a műszaki hibára visszavezethető balesetek száma, mint az autósoknál, két-három százalék körül ingadozik évek óta, az esetek 98 százaléka pedig „időjárás független”.
Nem számítanak műszaki hibára visszavezethető baleseteknek azonban, ha a motor nem megfelelő felkészítése miatt adódnak problémák, amik a motorost zavarják az úttartásban, a manőverezésben.
A 2024-es motoros szezon úgy kezdődik, hogy a 2023-as gyakorlatilag véget sem ért. Az időjárás ugyanis még a kevésbé bevállalós motorosokkal sem tetette téli pihenőre a motorjukat. Ennek ellenére a tavasz közeledtével indokolt lehet, ezért célszerű felkészíteni a motorokat a tavaszi időszakra, akkor is, ha a téli hónapokban is rendszeresen használták azokat.
Nem maradhat ki a tavaszi felkészítésből a motorozás legfontosabb „kelléke” sem, maga a motoros. Aki télen nem, vagy csak ritkán és akkor is csak egy-egy rövidebb útra használta a motorját, bölcsen teszi, ha gyakorol egy kevesebb egy biztonságos helyen, mielőtt kihajtana a forgalomba és nagyobb túrára indulna. A legjobb, ha befizet egy tréningpályára, ahol a pénzéért nemcsak biztonságos körülmények között szerezheti vissza a múlt szezon végi rutinját, hanem sokat tapasztalt instruktorok segítségével feszegetheti a határait.
Ha a közelben nincs tréningpálya, tanpálya vagy más kiépített gyakorlóhely, megteszi egy gyérforgalmú út vagy egy bevásárlóközpont üres parkolója is. A lényeg, hogy a motoros gyakorolhassa a közlekedés közben leggyakoribb manővereket, és a vészhelyzetekben leghatékonyabban alkalmazható fogásokat.
Minden motoros tudja, hogy számukra sokkal súlyosabb következményekkel jár minden egyes hiba, mint a négy keréken közlekedők számára – akár ők követik el, akár mások hibájának a következményeit kell viselniük. Már, ha nem sikerül korrigálniuk azt.
A statisztikák szerint az elmúlt években ugyan újra csökkenni látszik a motoros balesetek száma, azonban azok kimenetele egyre súlyosabb. Nőtt a motoros halálesetek száma. Már az idén is több motoros tragédiáról számolt be a rendőrség. Az okok sokfélék. Azonban a legtöbb baleset elsőszámú oka a gyorshajtás és a figyelmetlenség, s ezek kombinációja.
Ma már a segédmotorosokkal, a kerékpárosokkal és a gyalogosokkal ellentétben a nagymotorosokat nem sorolják a „puhatestűek” közé, még ha sokan akként is közlekednek. A modern motorosruhák, a jobbak a beépített térd-, váll-, és gerincprotektoroknak köszönhetően jelentősen enyhíthetik a balesetek kimenetelének súlyosságát.
Akinek fontos a biztonság, ma már akár légzsákban is motorozhat. A modern motoros légzsákok ára ugyan 50-60 ezer forinttól indul, és akár 200-250 ezer forintba is kerülhet, ám a védelem, amit nyújtani tud, azt egyetlen más motoros védőfelszerelés sem biztosíthatja. Ráadásul az újabb típusok már nemcsak a hozzájuk való motorosruhával használhatók, hanem a kedvenc motoros dzseki alá is felvehetők.
Elég felhúzni a cipzárt és a motoros légzsák aktiválja magát. (Épp ezért, ha a motoros leszáll a gépéről, célszerű a légzsákdzseki cipzárját lehúzni, nehogy egy eleséstől vagy erősebb baráti hátba veregetéstől beinduljon!
Szenzorok és egy speciális szoftver érzékeli az ütközést, és azonnal felfújja a motorost körbeölelő légzsákot. Ez a rendszer akkor is működik, ha a motor áll – így védelmet jelent akkor is, ha például a piros lámpánál valaki hátulról belerohan a kétkerekűbe.
A motoros légzsákban is vannak protektorok, így nyáron, amikor a dzseki túl meleg lenne, önállóan is használhatók, vagy egészen vékony kabát alatt is.
F.Gy.A.