Mégsem tiltják ki a használt dízeleket Európából
- Több millió dízelüzemű jármű kivonása a forgalomból Európában: ezzel fenyegetett egy Európai Bíróságon folyó eljárás.
- A veszély elhárult, a pert ugyanis megszüntették.
- A felperesek eredetileg a Mercedes-t támadták, mert szerintük a cégtől vásárolt tehergépkocsi nem teljesítette a vállalt kibocsátási normákat.
Az egész kontinenst érintő, több millió forgalomban lévő dízeljármű – köztük kamionok, teherautók, autóbuszok, kisáruszállítók és személygépkocsik – forgalomból való kitiltását eredményezhette volna egy kártérítési per. Mint arról lapunk korábban beszámolt, a probléma gyökere egy, az Európai Bíróságon a Mercedes autógyártó ellen folyó per (C-251/23 és C-308/23 ügyek) volt, amely többek között az úgynevezett termoablakok jogszerűségét érintette. A termoablak kifejezés azt a néhány percet jelöli, amíg egy dízelmotor bemelegszik, amikortól a kibocsátása megfelel az előírásoknak.
Az ügy előzménye, hogy a duisburgi tartományi bíróság kétségbe vonta, hogy egy Euro 5-ös dízel a mindennapi használat során több szennyezőanyagot bocsáthat ki, mint amennyit a laboratóriumi vizsgálati eljárás megenged. Annak tisztázása érdekében, hogy az érintett Mercedes modellek vásárlói jogosultak-e kártérítésre, a tartományi bíróság az Európai Bíróság elé utalta az ügyet. Az Európai Bíróság jelezte, hogy az esetlegesen elmarasztaló bírósági döntés azt eredményezné, hogy számos régebbi dízelüzemű jármű engedélyét jogellenesnek nyilvánítják. Ráadásul az EU visszamenőleges hatállyal kívánta alkalmazni a kibocsátási normákat a régebbi járművekre. Az EU ugyanis ragaszkodott ahhoz, hogy az Euro 5-ös és egyes Euro 6-os dízelüzemű járművekre ne a gyártáskor érvényes jóváhagyási kritériumok (NEDC-ciklus) vonatkozzanak a károsanyag-kibocsátási vizsgálatok során, hanem immár az újabb előírásokat kell alkalmazni (WLTP). Ezek közé tartozik az úgynevezett RDE-teszt, azaz a valós forgalomban végzett emissziós tesztek. Például az Euro 6d kibocsátási szabvány szerinti újabb dízelautókat már ennek megfelelően vizsgálják.
Ennek a jogértelmezésnek a következménye az lett volna, hogy az Euro 5 dízelüzemű járművek és egyes Euro 6 dízelüzemű járművek engedélyét is vissza kellett volna vonni. A járműveket ezután ki kellett volna vonni a forgalomból. A híradások szerint csak Németországban 4,3 millió Euro 5-ös, valamint 3,9 millió Euro 6-os dízelüzemű jármű esett volna a tiltás alá.
Az Európai Bíróság főtanácsnoka indítványában osztotta a duisburgi bíróság kételyeit, és valójában azon az állásponton volt, hogy az úgynevezett NEDC-szabályok szerint vizsgált szennyezőanyag-határértékeket nemcsak a laboratóriumban, hanem a közúton is be kell tartani normál vezetési körülmények között, például nagyobb sebességgel, teljesen eltérő gumiabroncsok használata, illetve változó útviszonyok mellett, többek közt emelkedőn felfelé és lefelé haladva egyaránt. Emiatt nagy volt az aggodalom, hogy az Európai Bíróság követni fogja az érvelést, ami sok dízelautó üzembentartó – magánszemélyek, szállító cégek üzemeltetői és tulajdonosai – számára rendkívül kellemetlen következményekkel járhatott volna – tette közzé az ADAC. A perek visszavonásával azonban az Európai Bíróság előtt folyó eljárás is érvényét vesztette. Ez azt jelenti, hogy több millió jármű forgalomból való kivonásának veszélye már nem áll fenn.
N.V.