Nem hallották a vészharangot?

  • Két fiatal életébe került a gyorshajtás a nedves úton Baja közelében.
  • A kijárási korlátozás megszűntével drasztikusan nőtt a balesetek száma.
  • A pofátlan(TAN)ítás a járvány előtti gyakorlat szerint folytatódik.

Úgy tűnik, hiába kongatta meg a vészharangot a rendőrség a hosszú hétvége előtt. Bár az előzetes adatok szerint Pünkösd vasárnap például egyetlen halálos baleset sem történt az ország útjain, a május kijárási korlátozások fokozatos feloldását követően a közlekedési balesetek száma meredeken emelkedni kezdett.

A rendőrség hivatalos közlése szerint a hosszú hétvégén, azaz kedd reggelhez képest „az elmúlt 96 órában” 127 személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt, hozzávetőlegesen tehát harmadával több, mint a járvány idején egy egész hét alatt. Két balesetben hárman vesztették életüket, 42-en szenvedtek súlyos, 83-an könnyű sérüléseket.

A rendőrség országosan 59 ittas vezetővel szemben intézkedett.

Emlékeztetőül, mint korábban megírtuk, nem kis részben a koronavírus-járvány miatt elrendelt kijárási korlátozások hatására jelentősen javult szinte valamennyi baleseti mutató az év első négy hónapjában. Május végéig pedig a legfrissebb tájékoztatója szerint 60-nal kevesebben vesztették életüket az ország útjain, mint az előző év azonos időszakában.

Még el sem kezdték a korlátozások feloldását, a rendőrség illetékesei a romló baleseti statisztikákat látva már figyelmeztettek: nem fogják hagyni, hogy az élet visszatérjen a régi „rossz” kerékvágásba. A korlátozások idején a korábbi harmadára csökkent a balesetek száma, nagyjából heti százra a korábbi 300-hoz képest, bár egyes veszélyes szabálysértések száma ugyanezen időszakban nagyobb mértékben nőtt a többihez képest. Például a gyorshajtásoké és az ittas vezetéseké.

Sokan úgy gondolták, ha már úgy is kevesen vannak az utakon, kipróbálhatják mennyit bír a verdájuk, és eszement száguldozásokba kezdtek. Mások a koronavírus ellen bevetett pálinka hatása alatt vezettek, mondván: a rendőröknek van más dolguk is, mint a gyorshajtókat vagy a nem látványosan kacsázókat üldözni.

Sokan megtapasztalhatták az elmúlt hetekben, hogy ez súlyos tévedés volt. Súlyos tízezresekben megnyilvánuló tévedés. A rendőrség, ha nem is akkora erőkkel, mint a „békeidőkben” és ha nem is olyan látványosan, mint a járvány kitörése előtt, de folyamatosan jelen volt az utakon és tette a dolgát.

Nemrég a sok szabályszegést látva sejteni engedték, hogy a forgalom növekedésével gyorsan visszatérnek majd az utakra a Pofátlan(TAN)ítók, a civilnek látszó, nagy teljesítményű és kamerákkal felszerelt autóvadászok. Akik valójában el sem hagyták az utakat, csupán a gyér forgalom mellett relatíve kevesebb dolguk akadt, és – talán, hogy ne borzolják a kijárási korlátozások miatt otthon maradni kényszerült autósok idegeit, nem közölt hetente újabb és újabb videó-összeállításokat a rendőrség az általuk lekapcsolt legdurvább esetekről. Ezzel együtt a járvány alatt is lekapcsoltak jó pár gyorshajtót, veszélyesen előzőt, mások elé tolakodó – a szó szoros értelmében pofátlan – autóst.

Fotó: police.hu

A hosszú hétvége előtti vészharangkongatás azonban csak részsikert hozott. Még szinte fel sem ocsúdott az ország a Balaton északi partján öt halálos áldozatot követelő sokkból, május 30-án Baja közelében egy autó nagy sebességgel egy katonai teherautóba rohant. Egy huszonéves pár ült benne, mindketten a helyszínen életüket vesztették.

Egyelőre csak annyit lehet tudni a balesetről, hogy egy bácsalmási pár utazott abban a Fiat Puntóban, ami egy enyhe jobb kanyarban átsodródott a szembe jövők sávjába, és belecsapódott egy katonai teherautóba. A Punto teljesen összeroncsolódott, a fiatal párnak esélye sem volt túlélni a balesetet.

Már az ütközés után a Fiat kigyulladt. Az oltást azonnal megkezdte a katonai teherautó sofőrje és utasa, de a lángokat végül csak a helyszínre érkező tűzoltóknak sikerült eloltani.

Az út a helyszíni beszámolók szerint a baleset idején nedves volt, de már nem esett az eső. Minden jel arra utal, hogy a Punto vezetője rosszul választotta meg a sebességet a kanyar előtt és elvesztette uralmát a járműve felett.

A hétvégén nem ez volt az egyetlen eset, amikor a sebesség helytelen megválasztása miatt baleset történt. Az ország számos pontjáról jelentettek olyan baleseteket, amikor abszolút vagy relatív gyorshajtás miatt veszíthették el a sofőrök uralmukat a járművük felett, és csúsztak autójukkal együtt az út széli árkokba vagy csapódtak az út menti szalagkorlátnak. Némely esetben a sebesség helytelen megválasztását a sofőrök ittassága is befolyásolhatta.

F.Gy.A.