Pofátlan(TAN)ítják a kerékpárosokat is
- A kamerával felszerelt rendőrautó előtt egyenesítette ki a jobbra kanyarodó sávot egy elektromos biciklis.
- A zebrán ugyan tolni kell a biciklit, de sok kerékpáros inkább szlalomozik a gyalogosok között és átteker.
- Ma már az autósok után a kerékpárosok okozzák a legtöbb személyi sérüléssel járó közlekedési balesetet.
Túlságosan soknak találták a Somogy megyei rendőrök azt a 30 személyi sérüléses közlekedési balesetet, amiket kerékpárosok szenvedtek el az idén augusztusig Kaposvárott. A városi rendőrkapitányság ezért augusztus 3. és 9. között közlekedésbiztonsági ellenőrzéseket szervezett, kifejezetten a kerékpáros balesetek megelőzése és ezzel összefüggésben a szabálytalankodó kerékpárosok forgalomból való kiszűrésére.
A Kaposvári Rendőrkapitányság a közelmúltban tette közzé a police.hu-n és a youtube-on a „bringás Pofátlan(TAN)nító” videó-összeállítását. Ahogy az autósokról is készültek, és minden bizonnyal készülnek majd még a jövőben is döbbenetes felvételek, a kaposvári biciklisek is elkövettek minden szabálysértést a járőrkocsik kamerái előtt, amit csak elkövethettek, és amivel a hétköznapokon idegeire mennek a gyalogosoknak és az autósoknak.
A videó-összeállítás egyik tanulsága – bár a szakemberek ezen egyáltalán nem lepődtek meg –, hogy sok kerékpáros még a KRESZ rájuk vonatkozó legelemibb szabályaival sincsen tisztában.
Zebrán átkerekező bringások közül többet is lefilmeztek. Annak ellenére, hogy tilos, a zebrán a biciklin ülve, azt tekerve közlekedő bringások látványa nemcsak Kaposvárott megszokott.
Ketten a gyalogosok között tekertek át lendületesen a túloldalra a járőrkocsi kamerája előtt. Egy másik helyszínen egy akcióban két járdán bicikliző idősebb úr is lebukott. Egyikük lendületesen szlalomozva kerülgette a víztócsákat, közben olykor egészen közel ment a házak falához. Nem nehéz elképzelni milyen következményekkel járt volna, ha épp akkor lép ki valaki az egyik kapualjból, amikor a nem is túl vékony úr épp ott suhan el a kerékpárjával!
És persze, ahogy az autósoknál is előfordul, volt olyan biciklis, aki a jobbra kanyarodó sávban haladt, amíg tehette, majd úgy döntött, inkább mégis csak egyenesen folytatja az útját. Pechére mindezt a rendőrség kamerákkal felszerelt autója előtt tette.
Az egyhetes akcióban a rendőrök 8 kerékpárost helyszíni bírsággal büntettek, 14-en megúszták figyelmeztetéssel, hárman azonban annyi és olyan súlyos szabályszegést követtek el, hogy a rendőrök úgy ítélték meg, helyben ezt már nem lehet rendezni, ezért szabálysértési feljelentést tettek ellenük.
A közlekedésbiztonsági szakértők szerint a közlekedési morál általános színvonala (vagy inkább hiánya) mellett azért követnek el ilyen sok és banális közlekedési szabálysértés a kerékpárosok, mert a többségüknek fogalma sincs a rá vonatkozó KRESZ-szabályokról. Kerékpározni ugyanis KRESZ-tudás és kellő gyakorlat nélkül is lehet, akár a főutakon is.
Valószínűleg a képzés és számonkérés hiányára vezethető vissza, hogy sok kerékpáros még a legalapvetőbb szabályokkal sincs tisztában, úgy mint, hogy járdán csak 12 év alattiak kerékpározhatnak (kivételes esetben idősebbek is, de csak akkor, ha az úttest kerékpározásra alkalmatlan, és akkor is legfeljebb 10 kilométeres sebeséggel), ha pedig lakot területen belül át akarnak kelni az úttesten, le kell szállniuk a bringájukról.
Azt a lehetőséget, miszerint ott, ahol ezt tábla jelzi (megengedi) a kerékpárosok a forgalommal szembe is behajthatnak a kerékpárosok az egyirányú utcában, sok kerékpáros például úgy értelmezi, hogy ő bármelyik egyirányú utcába behajthat a forgalommal szembe. És nemcsak a fiatalok, javakorabeli urak és asszonyok is hajtanak be szembe a forgalommal – mert arra rövidebb az út – ott is, ahol nem szabadna.
Még nem történt tragédia a szabálytalankodó, a szabályokat nem is ismerő bringások miatt, bár egy autó fedélzeti kamerája rögzített már olyan esetet, amikor egy tiloson áthajtó kerékpáros gyalogost gázolt a zebrán. Utána még ketten átkerekeztek a piroson, az egyikük megállás nélkül továbbhajtott (amiért, ha egy szőrösebb szívű rendőr előtt teszi ezt, segítségnyújtás elmulasztásáért akár eljárást isi indíthattak volna ellene), igaz, a másik is csak azért állt meg, mert a bicikligázolás áldozatán segítőktől ő már nem tudott tovább menni.
Sajnálatos módon az autósok után ma már a kerékpárosok okozzák a legtöbb balesetet. Persze jóval kevesebbet, mint a személygépkocsi-vezetők, de sokat. A legfrissebb statisztikák szerint az autósok okozzák az összes személyi sérüléssel végződő közúti közlekedési baleset 66 százalékát. A második legtöbbet, az összes eset 12 százalékát pedig a kerékpárosok. Ez is az oka, hogy Kaposvárott, de nemcsak ott, az utóbbi időben több akciót is tartott a rendőrség kifejezetten a szabályszegő bringások kiszűrésére, figyelmeztetésére.
F.Gy.A.