Spontán versengés okozta a tragédiát

  • Harmad akkora motorteljesítménnyel versenyeztek a BMW-sek a Mercedesszel.
  • Mindhárom sofőr tagadja, hogy versengtek volna, de a kamerák felvételei mást mutatnak.
  • A Mercedes kikapcsolt menetstabilizátorral és 137 km/h sebességgel száguldott a hídon.
  • Egyelőre halálos közlekedési baleset gondatlan okozásával gyanúsítják a baleset okozóját.
  • Vallomást tett, de a rendőrség így is kezdeményezte a Mercedes vezetőjének a letartóztatását.

– Spontán versengés vezetett az Árpád-hídon július 1-én éjszaka történt közlekedési balesethez, amelyben a három versengő autó utasai közül ketten súlyosan megsérültek; egy épp akkor arra haladó vétlen kerékpáros viszont kettős végtagvesztéssel járó sérülést szenvedett és a kórházban elhunyt – közölte pénteki sajtótájékoztatóján Balogh Ádám ezredes, a BRFK Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője. A rendőrség a baleset okozóját, egy Mercedes E63S AMG típusú személygépkocsi 33 éves vezetőjét a kórházi ellátása után halálos közúti baleset gondatlan okozásával gyanúsította meg, őrizetbe vette, és kezdeményezte a letartóztatásának indítványozását.

A BRFK közlekedésrendészeti főosztályvezetője elmondta: a Mercedes 33 éves gyanúsított vezetője a kihallgatása során elismerte felelősségét és nem élt panasszal a gyanúsítás ellen.

A RACE-001 forgalmi rendszámú Mercedes vezetője – mint korábban megírtuk – ismert alakja volt a gyorsulási versenyeknek [A témában megjelent írásaink itt és itt érhetők el], és Balogh Ádám tájékoztatása szerint, gyanúsított rendőrségi előélete sem volt makulátlan. 13 büntetőpontja volt és számos alkalommal megbírságolták már különböző közlekedési szabályszegésekért.

Balogh Ádám elmondta: a rendőrség még vizsgálja a spontán versengés másik két résztvevőjének a cselekedetét és esetleges büntetőjogi megítélését, mivel a térfigyelő kamerák felvételei és a kirendelt szakértő vélemény alapján, ők is jelentősen túllépték a megengedett sebességet. Vizsgálják továbbá azt is, hogy a Mercedes vezetője a halálos közúti baleset gondatlan okozásán kívül más bűncselekményt is elkövetett-e.

Az ezredes közlése szerint a három sofőr egyike sem volt ittas és nem álltak kábítószer hatása alatt sem.

Egy héttel a tragédiába torkolló száguldás után a rendőrségnek sikerült rekonstruálnia a történteket és elkészült az igazságügyi műszaki szakértő elsődleges szakvéleménye is, amely szerint a Mercedes 137 km/h sebességgel szakította át a gyalogosok és a kerékpárosok védelmére szolgáló szalag- és csőkorlátot. Ekkor a feje tetejére állt, és abban a helyzetben forogva még 70 métert csúszott az aszfalton a Flórián tér irányába.

[A rendőrség közzétette a balesethez vezető versengésről készült köztéri kamera felvételeket. Magát a tragédia pillanatát kegyeleti okokból nem mutatják.]

A verseny a XIII. kerületi Papp Károly utca egyik lámpás kereszteződéséből indult. Ott érte utol két BMW a Mercedes-t. Az egyik BMW vezetője a kihallgatásán azt mondta, látásból és a közösségi médiából ismerte a Mercedes vezetőjét, aki közismert volt gyorsulási és az illegális versenyek résztvevői körben.

Ennyi pont elég volt ahhoz, hogy versenyre keljenek vele. Bár a két BMW akkor sem tudta volna maga mögé utasítani a gyárilag 612 Le-s, 690 LE-re tuningolt Mercedes-t, ha a motorteljesítményüket összeadhatták volna. A gyárilag 150 LE-s BMW-k, ugyanis a tuning után is csak 190 LE tudtak leadni. A kétharmadát sem annak, amit a Mercedes tudott.

A Papp Károly utca Róbert Károly körút kereszteződésében megálltak, majd az egyes sávok kötelező haladási irányával mit sem törődve kanyarodtak rá a körútra, és indultak el a híd irányába. Elől a Mercedes, egy-két másodperccel mögötte az egyik, hét-kilenc másodperc lemaradással a másik BMW.

Kihallgatásán a Mercedes vezetője azt mondta, ő csak azért nyomta a gázt, mert látta, hogy az egyik BMW rátapad. Nem akart versengeni. A BMW sofőrje is tagadta, hogy versenyeztek volna; ő „a Mercedes sebességétől függetlenül növelte saját autója tempóját”. Balogh ezredes tájékoztatása szerint, azonban a térfigyelő kamerák felvételein egyértelműen látszik, hogy a BMW folyamatosan lekövette a Mercedes mozgását, és a szemtanúk is úgy érzékelték, hogy a három jármű egymással verseng.

Az Árpád-hídon aztán a Mercedes vezetője kihasználta a lóerőtöbbletét, ekkor szakadt le tőle az első, és még inkább a később szerencsétlenül járt második BMW.

A Népfürdő utcai felüljáró magasságában a Mercedes – még nem tudni mitől, vagy miért – balra sodródott, amit vezetője jobbra kormányozva próbált korrigálni. (Az igazságügyi szakértő a balesetben érintett járművek egyikénél sem talált műszaki hibát. Megállapította azonban, hogy a Mercedes menetstabilizátora a baleset idején ki volt kapcsolva.) Ennek is szerepe lehetett abban, hogy a nagy sebesség mellett a jobbra kormányzás nem úgy sikerült, ahogy azt a sofőr szerette volna. A Mercedes jobbra csúszott, átszakította a szalag- és csőkorlátot, és elgázolt egy éppen akkor Budáról Pest irányába haladó 26 éves kerékpárost.

A közvetlenül a Mercedes mögött haladó BMW vezetője intenzív fékezéssel még el tudta kerülni az ütközést, a másik BMW azonban a Mercedesbe rohant. Mindkét jármú vezetőjét súlyos sérülésekkel szállították kórházba.

Balogh Ádám elmondta: a BRFK elkötelezett a közlekedési balesetek számának a csökkentése és a közúti versengés felszámolása mellett. Tavaly 40, idén eddig 10 akciót szerveztek ilyen céllal. Emellett feltérképezték az illegális versenyek tartására leginkább alkalmas útszakaszokat. A mintegy tucatnyi úton, a rendőrség minden rendelkezésére álló eszközt felhasznál. Köztük a sebességmérésre a rendőrségi autókból menet közben is alkalmas eszközöket, Pofátlan (TAN)ító autókat és motorokat, és drónokat is bevet az illegális versenyek résztvevői ellen.

E téren a rendőrség szorosan együttműködik a Budapesti Kormányhivatallal, akik a rendőrségi akciókat kitelepülő mobil műszaki vizsgaállomásokkal támogatják. Így a versengő, vagy más okból gyanús autókat a helyszínen megvizsgálhatják. Ha engedély nélküli átalakítás jeleit fedezik fel rajtuk, vagy „csak” túl hangosak, túlságosan lesötétítettek az ablakaik, akkor soron kívüli műszaki vizsgára rendelhetik a járműveket, vagy akár a helyszínen bevonhatják a forgalmi engedélyüket.

F.Gy.A.