Érdemes felkészülni: zöldkártya nélkül már ma se induljon útnak Angliába!

  • Milyen hatással lesz a Brexit a közlekedési balesetek kárrendezésére?
  • Meddig utazhatnak a magyar autósok Angliába zöldkártya nélkül?
  • Ellenőrizhetik-e az 2021 januárjáig az EU határán a zöldkártya meglétét?

A Brexit hatására sok minden megváltozik majd a közúti közlekedésben és az áruszállítás területén is a december 31-ig tartó átmeneti időszak végét követően. Számos kérdésben még tartanak vagy el sem kezdődtek az egyeztetések az Európai Unió és Nagy-Britannia között, néhány témakörben azonban már ma is látszik, mi és hogyan változik majd 2021 január elsejétől.

A MABISZ hétfőn közleményben hívta fel az autósok figyelmét arra, hogy a Brexit miatt például megváltozik a nemzetközi gépjármű kárrendezés gyakorlata. 2021. január elsejét követően szinte bizonyosan érinti a Nagy-Britanniában balesetet szenvedett magyar állampolgár azt a ma még meglévő jogát, hogy a kárát Magyarországon, az anyanyelvén érvényesíthesse az érintett brit biztosító magyarországi kárrendezési megbízottjánál.

Persze 2021. január elsejéig még sok minden megváltozhat. A MABISZ mindenesetre azt javasolja, hogy akik autóval indulnak Nagy-Britanniába, csak érvényes zöldkártyával induljanak útnak. (Jelenleg csak az Ukrajnába utazóknak szükséges a határátlépéskor rendelkezniük érvényes zöldkártyával.)

De miért is van szükség külföldön zöldkártyára?

Nos, Magyarországon egy baleset után vagy egy szokványos közúti ellenőrzés közben a rendőr a központi nyilvántartásból kéri le az autó biztosítási adatait. Így állapítja meg, hogy van-e a járműnek érvényes kötelező biztosítása vagy nincs. Azonban más országok rendőrei nem férhetnek hozzá a szóban forgó nyilvántartáshoz, ezért van szükség egy olyan okmányra, igazolásra (ez a zöldkártya maga), mellyel Európa bármely országában igazolhatja az autós az intézkedő rendőrnek, hogy az autója rendelkezik a megfelelő kötelező biztosítással.

Lényegében a zöldkártya és az uniós zöldkártya rendszer arról szól, hogy a rendszerhez csatlakozott országok a kártya kibocsátásával igazolják a náluk regisztrált gépjármű felelősségbiztosítási garanciájának fennállását. A rendszerben résztvevő egyes országok (köztük az összes uniós tagállam) külön megállapodás alapján a fedezet igazolásául elfogadják a gépjármű forgalmi rendszámtábláját, ezért zöldkártya nem szükséges a határátlépéshez.

Vannak azonban olyan országok, ahol a MABISZ annak ellenére javasolja, hogy vigyünk zöldkártyát, hogy azok a rendszámegyezmény részesei. Ezen országok köréről a szövetség honlapján rendszeresen tájékoztatást ad.

Mivel az átmeneti időszakban az uniós jog továbbra is él a Nagy-Britanniával fennálló kapcsolatokban, az illetékes hatóságok és szervezetek abban bíznak, a ma hatályos rendelkezésekkel összhangban az év végéig a Nagy-Britanniából az unióba, valamint az unióból Nagy-Britanniába belépő járművek tekintetében a hatóságok nem fogják külön ellenőrizni a biztosítási fedezet fennállását.

Azonban a Brexit-népszavazás óta eltelt három év nem egyszer megmutatta, hogy ezen a téren bármi megtörténhet és annak az ellenkezője is. Épp ezért javasolja a MABISZ, hogy már ma se induljon el senki zöldkártya nélkül Nagy-Britanniába!

Az elkövetkező hónapokban feszített ütemben folynak majd az egyeztetések London és Brüsszel között a 2021-től érvényes új egyezmények kidolgozásáról. Ezért a turistáknak, a kereskedőknek, a szállítmányozóknak célszerű lesz fokozottan figyelni az őket érintő lehetséges változásokat, hogy még időben felkészülhessenek és igazodni tudjanak a Brexit utáni helyzethez és az új követelményeihez.

Minden bizonnyal változni fog (remélhetőleg egyszerűsödni is) maga a hazai zöldkártya-kibocsátási rendszer is – a MABISZ reményei szerint már július 1-től.

F.Gy.A.