A koronavírus járvány hatása a baleseti statisztikára
- Íme talán az egyetlen ágazat, hol a koronavírus járványnak kivételesen kedvező hatása volt az életünkre.
- Az elmúlt hónapban 31-gyel kevesebben haltak meg közlekedési balesetekben az utakon, mint tavaly novemberben.
- 11 hónap alatt 142-vel kevesebb halálos áldozatot szedtek a közúti közlekedési balesetek, mint az elmúlt év azonos időszakában.
- Az ittas vezetők a kijárási korlátozások dacára sem álltak le: ittak, vezettek, baleseteket okoztak.
Valószínűsíthetően a koronavírus világjárvánnyal összefüggésben elrendelt kijárási korlátozásoknak, az idegenforgalom és a hazai turizmus részleges leállásának is köszönhető, hogy az idén jóval kevesebb közlekedési baleset történt november végéig az ország útjain, mint az elmúlt év azonos időszakában. Összesen 12648 sérüléssel járó balesetet jegyeztek fel a rendőrségi statisztikában, 17,3 százalékkal kevesebbet, mint 2019-ben, amikor 15291-et.
11 hónap alatt 142-vel kevesebben haltak meg közlekedési balesetben, mint ugyanezen idő alatt 2019-ben. Az idén, november 30-ával bezárólag 377 halálos kimenetelű közlekedési baleset országosan 410 emberéletet követelt. Ez az elmúlt évihez képest a halálos balesetek vonatkozásában 21,9 százalékos, míg a halálos áldozatok számát tekintve 25,7 százalékos csökkenést jelent.
Ha valamivel kisebb mértékben is, de jelentősen csökkent a súlyos sérülésekkel végződő balesetek száma is. Míg tavaly 4486 súlyos sérülésekkel végződő balesetben 5098-an sérültek meg, az idén 3795 esetben 4315-en.
Ennél nagyobb mértékben csökkent a könnyű sérüléseket eredményező balesetek száma. 2019-ben a 10322 könnyű sérüléses balesetnek 14749 sérültje volt, az idén csak 8476 esetet történt, ezekben összesen 11991 közlekedő szenvedett nyolc napon belül gyógyuló sérüléseket.
Másfél százalékponttal, 8,3 százalékról 9,8 százalékra nőtt ugyanakkor az ittasan okozott balesetek aránya az összes balesetszámra vetítve. Ha csak a novemberi számokat nézzük, a helyzet e tekintetben még rosszabb: míg 2019 novemberében az összes sérüléssel végződött baleset 8,8 százalékát okozták ittasan közlekedők, addig az idén a 12 százalékát. Harmadával többet, mint tavaly novemberben. Ha figyelembe vesszük, hogy az elmúlt év azonos időszakához képest drasztikusan csökkent a közúti forgalom, a tendencia aligha magyarázható mással, mint hogy akik megszokták, hogy isznak és vezetnek egyszerre, a járványhelyzetre tekintettel sem szakítottak ezzel a szokásukkal.
Ezt a mutatót, azaz az ittasan okozott balesetek számát kivéve ugyanis minden tekintetben lényegesen jobbak a 2020 novemberi baleseti statisztika adatai a tavalyinál. Közel 30 százalékkal (29,8%) kevesebb sérüléssel járó közlekedési baleset történt az ország útjain, mint tavaly novemberben, ami bár már önmagában is példátlan csökkentést jelent, de mégsem ez a legfontosabb.
Fele annyi halálos közúti közlekedési baleset történt az idén (26) az utakon, mint tavaly (53), a halálos áldozatok száma pedig még ennél is nagyobb mértékben csökkent: míg 2019 novemberében 58-an haltak meg az utakon, az idén novemberben csak 27-en.
Közel harmadával kevesebb, 256 súlyos sérülésekkel járó közlekedési balesetben 279-en sérültek meg. Tavaly novemberben 381 súlyos kimenetelű közlekedési baleset történt az utakon, melyekben 432-en szenvedtek el nyolc napon túl gyógyuló sérüléseket.
A főbb baleseti okok ugyanakkor mit sem változtak. Ezért is valószínűsíthető, hogy a balesetek számának csökkenése nem a közlekedési morál hirtelen és drasztikus változásával, javulásával, mint inkább a forgalom csökkenésével és a rendőri ellenőrzésekkel indokolható.
Novemberben az összes közúti baleset 30 százalékát a gyorshajtásra vezették vissza a vizsgálatok, miközben 26 százalékát az elsőbbség meg nem adása, 17 százalékát a kanyarodási szabályok be nem tartása, 8 százalékát pedig a túl rövid követési távolsággal magyarázták a szakemberek. Százból 4-4 balesetet az előzésre vonatkozó előírások megszegésével idéztek elő a közlekedők, illetve a gyalogosok hibája okozott. Az összes baleset három százalékát pedig egyszerű figyelmetlenség.
A balesetek közel háromnegyedét (72 százalékát) a gépjárművezetők okozták, minden tizediket a teherautóvezetők. S bár a korábbi évek novembereihez képest jóval több kerékpárossal lehet találkozni az utakon, a biciklisek novemberben mindösszesen a személyi sérüléses balesetek 8 százalékában bizonyultak a balesetek okozóinak.
F.Gy.A.