A közúti gépjármű állomány, a szállítási teljesítmények és az üzemanyag fogyasztási adatok alakulása Magyarországon 2022-ben
- A közlekedésbiztonsági folyamatok elemzésekor a baleseti adatokon kívül az egyéb objektív mutatók vizsgálatára is szükség van.
- A hazai gépjárműpark az elmúlt tíz év során folyamatosan, összesen 37.5%-kal növekedett.
- 2022 végén a forgalomba helyezett gépjárművek száma megközelítette az ötmilliót.
- A gépjárművek átlagéletkora egyre magasabb, 2022 végén 15,3 év volt.
- A szállítási teljesítményeken belül az áruszállítás teljesítménye kis mértékben csökkent, a helyközi személyszállításé ugyanakkor jelentős mértékben nőtt.
- A pandémia megszűnését követő időszakot folyamatosan növekvő üzemanyag-fogyasztási adatok jellemzik.
Bevezetés
Magyarországon a 2022. év a közúti közlekedésbiztonság területén részben kedvező, részben kedvezőtlen eredményeket hozott. A közúti közlekedésre, valamint annak biztonságára számos tényező hat. Az egyik ilyen mutató a közúti gépjármű állomány alakulása.
a) A közúti gépjármű állomány alakulása
Év | Személygépkocsi | Autóbusz | Motorkerékpár | Tehergépkocsi | Vontató | Gépjármű összesen |
2012 | 2 986 028 | 17 301 | 151 405 | 414 405 | 52 596 | 3 621 735 |
2013 | 3 040 732 | 17 569 | 157 178 | 419 031 | 56 089 | 3 690 599 |
2014 | 3 107 695 | 17 923 | 161 540 | 429 969 | 60 875 | 3 778 002 |
2015 | 3 196 856 | 18 135 | 162 828 | 444 080 | 64 442 | 3 886 341 |
2016 | 3 313 206 | 18 482 | 162 148 | 460 845 | 68 117 | 4 022 798 |
2017 | 3 471 997 | 18 705 | 167 413 | 481 017 | 72 579 | 4 211 711 |
2018 | 3 641 823 | 19 134 | 176 070 | 503 951 | 76 870 | 4 417 848 |
2019 | 3 812 013 | 19 454 | 185 943 | 528 609 | 79 379 | 4 625 398 |
2020 | 3 920 799 | 16 979 | 194 594 | 542 848 | 81 317 | 4 756 537 |
2021 | 4 020 159 | 17 759 | 202 521 | 559 417 | 85 742 | 4 885 598 |
2022 | 4 094 129 | 17 597 | 210 746 | 568 012 | 90 449 | 4 980 933 |
Változás | +37,1% | +1,7% | +39,2% | +37,1% | +72,0% | +37,5% |
Közúti gépjármű állomány 2012 és 2022 között (KSH)
Hazánkban az elmúlt tíz év során a gépjárműpark alakulásában jelentős növekedés történt. A KSH adatai alapján 2022. december 31-én a nyilvántartott közúti gépjárművek száma 4 980 933 db volt, mely 37,5%-kal meghaladta a 2012. évi értéket (3 621 735 db). Megfigyelhető, hogy az autóbuszok kivételével valamennyi gépjármű-kategória esetében 37%-ot meghaladó mértékű növekedés történt. Darabszám tekintetében a legnagyobb mértékű változás a személygépkocsiknál (1,1 millió darabot meghaladó), százalékos arányban kifejezve pedig a vontatóknál (+72,0%), majd a motorkerékpároknál (+39,2%) mutatható ki, de a személy- és tehergépkocsi állomány is közel azonos arányban bővült (37,1%) A vontatók és a tehergépkocsik számában tapasztalható növekedés egyértelműen a közúti árufuvarozás további térnyerésére utal.
Az autóbuszok száma csekély mértékben, 1,7%-kal nőtt. A hazai autóbusz állomány 2019-ről 2020-ra történt 12,7%-os csökkenése minden bizonnyal összefüggésben áll a Covid-19 járvánnyal. Akkor a pandémia és a kapcsolódó korlátozások miatt jelentősen kevesebben közlekedtek tömegközlekedési eszközökkel, az autóbusz turizmus teljesen visszaesett, ennek következtében számos autóbuszos cég és vállalkozás komoly deficittel küszködött. 2021-ben a nyilvántartott autóbuszok száma növekedett, ugyanakkor a jelenlegi állomány a 2013 évi helyzetnek felel meg.
A hazai gépjárműpark növekedése nem járt együtt a járművek átlagos életkorának csökkenésével. Erre példa, hogy a személygépkocsi-állomány átlagos életkora a 2012. évi 12,5 évről 2022 végére – a 15 évet átlépve – 15,4 évre emelkedett. Az életkor növekedés az eltelt tíz év során folyamatos volt, minden esetben meghaladta az előző évi értéket.
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
12,5 | 13,0 | 13,4 | 13,7 | 13,9 | 14,1 | 14,2 | 14,4 | 14,7 | 15,0 | 15,4 |
A személygépkocsi-állomány átlagos kora (2012-2022)
Az öregedés folyamata nem csak azt jelzi, hogy az elmúlt időszakban – különösen az utóbbi két évben – a személygépkocsit vásárlók többsége nem az új típusok mellett döntött, hanem a használt járművek piaca felé fordult, hanem azt is, hogy öt év alatt 295 431-ről 237 651-re, azaz csaknem 20%-kal csökkent a vásárlások száma, és egyre több tulajdonos tartja meg régebben vásárolt személygépkocsiját. Vélhetően ebben az elkövetkezendő időszakban sem lesz jelentős változás, megfelelő állami beavatkozás nélkül.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Új | 141 819 | 162 944 | 131 786 | 125 138 | 115 764 |
Használt | 153 612 | 151 554 | 126 725 | 129 053 | 121 887 |
Összesen: | 295 431 | 314 498 | 258 511 | 254 191 | 237 651 |
Első alkalommal forgalomba helyezett új és használt személygépkocsik száma (2018-2022)
Tekintettel a hazai közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi érdekekre, a gépjármű-állomány további öregedését célzott intézkedésekkel célszerű megállítani, továbbá támogatni a nagyobb üzemi biztonságot és védettséget nyújtó, alacsonyabb károsanyag-kibocsátási értékekkel rendelkező gépjárművek kereskedelmét.
A KSH nyilvántartása alapján 2022-ben az ezer lakosra jutó személygépkocsik száma az Európai Unióban átlagosan 560 db, Magyarországon 403 db volt.
Végezetül: a magyarországi közúti gépjármű állomány átlagos korának elmúlt öt évben bekövetkezett változásait a következő táblázat tartalmazza. A legidősebb járműpark a motorkerékpároké, átlagos koruk 2022 végén meghaladta a 20 évet, míg a legfiatalabb járműveknek a vontatók tekinthetők (9,9 év).
Év | Személygépkocsi | Autóbusz | Motorkerékpár | Tehergépkocsi | Vontató | Gépjármű összesen |
2018 | 14,2 | 13,3 | 19,0 | 13,1 | 8,7 | 14,2 |
2019 | 14,4 | 13,2 | 19,3 | 13,2 | 9,0 | 14,4 |
2020 | 14,7 | 13,2 | 19,7 | 13,4 | 9,5 | 14,7 |
2021 | 15,0 | 12,5 | 20,1 | 13,7 | 9,8 | 15,0 |
2022 | 15,4 | 12,3 | 20,4 | 14,1 | 9,9 | 15,3 |
Közúti gépjármű állomány átlagos kora 2018 és 2022 között (KSH)
Az elmúlt öt évben egyedül az autóbuszok átlagos kora csökkent (13,3 évről 12,3 évre), alapvetően a pandémiát követő időszak, a 2021. és a 2022. évek fejlesztéseinek köszönhetően.
b) A közúti gépjármű állomány és a balesetek, valamint a halálozások alakulásának összehasonlítása
A gépjárműpark fejlődése nem eredményezi természetszerűleg a közúti balesetek, valamint a balesetben meghalt személyek számának növekedését. Erre a markáns példát első ízben a 90-es évek adatai szolgáltatták, amikor a közúti gépjárműpark csaknem 20%-os bővülése ellenére a közúti halálozások száma több mint a felével csökkent (az azt megelőző évtizedekben a gépjárművek és az áldozatok száma egyaránt növekedett).
Ennek a folyamatnak lehettünk tanúi az elmúlt tíz évben is, hiszen – amint azt az előző ábra szemlélteti – amíg 2012 és 2022. között a gépjárművek számának alakulását jelentős mértékű folyamatos növekedés jellemezte (+37,5%), addig a személysérüléses közúti balesetek száma egészen másként alakult (összességében 2,8%-kal csökkent, a perióduson belül pedig 2020-ban erős visszaesés volt tapasztalható).
Hasonló megállapítás tehető a gépjárműpark és közúti halálozások alakulásával kapcsolatban is. A grafikonon az évek során csaknem teljesen eltérően, szinte egymástól függetlenül alakuló folyamatok láthatók. Amíg a hazánkban nyilvántartott gépjárművek száma az évek során folyamatosan nőtt, addig a közúti balesetben meghalt személyek számának alakulása tíz év alatt 11,2%-os csökkenést mutatott, az időközbeni hullámzó teljesítmény, valamint a 2014-2018 évek közötti kedvezőtlenebb adatok ellenére.
c) Szállítási teljesítmények alakulása
A Központi Statisztikai Hivatal a szakcikk készítésének idején a 2022. évi szállítási teljesítmények véglegesített adatait, a részletes megállapításokat és a kapcsolódó táblázatokat még nem hozta nyilvánosságra, így csak az előzetes adatok voltak elérhetők. A rendelkezésre álló információk alapján 2021 és 2022 között az áruszállítás teljesítménye kis mértékben csökkent, a helyközi (belföldi és nemzetközi) személyszállításé ugyanakkor jelentős mértékben nőtt.
Előzetes adatok alapján az alábbiak állapíthatók meg:
- 2022-ben az áruforgalom teljesítménye (55 milliárd tonnakilométer) 1,6%-kal, volumene (293 millió tonna) 5,4%-kal kisebb volt a 2021. évihez képest.
- A belföldi forgalomban a tonnakilométer-teljesítmény 5,2%-kal csökkent, nemzetközi viszonylatban ugyanakkor stagnálás volt megfigyelhető.
- Az áruszállítás összteljesítményéből a közúti 68%-kal, a vasúti 20%-kal, a csővezetékes 8,9%-kal, a belvízi szállítás 2,8%-kal részesedett.
- A szállított áruk tömege (204 millió tonna) 7,1%-kal volt kevesebb az egy évvel korábbinál.
- 2022-ben a helyközi személyszállítás (belföldi és nemzetközi) teljesítménye (25 milliárd utaskilométer) 48%-kal, az utasok száma (543 millió fő) 23%-kal növekedett a 2021. évihez képest.
- A nemzetközi forgalomban az utaskilométer-teljesítmény 178%-kal, belföldön 26%-kal bővült.
d) Üzemanyag forgalmazási adatok alakulása
Az elmúlt tíz évben az üzemanyag értékesítési adatok 2012 és 2019 között növekvő trendről, majd 2020-ban csökkenésről számolnak be. A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) adatai szerint 2020-ban a hazánk területén értékesített üzemanyagok mennyisége meghaladta a 3,6 milliárd litert (3 614 483 033 liter), melyből a motorbenzin 1,38 milliárd litert (1 383 623 291), a gázolaj 2,23 milliárd litert (2 230 859 742) tett ki. Alapvetően a pandémia következményeire vezethető vissza, hogy 2020-ban a MÁSZ tagvállalatok által forgalmazott üzemanyagok mennyisége 7,8%-kal csökkent az előző évhez képest (a motorbenzin értékesítés 6,9%-kal, a gázolaj 8,3%-kal esett vissza egyetlen év alatt). A járvány intenzitásának csökkenését, majd befejeződését követően, 2021-ben és 2022-ben az üzemanyag statisztikák ismét növekvő fogyasztási adatokról számolnak be.
Üzemanyag forgalmazási adatok 2021-ben és 2022-ben (Magyar Ásványolaj Szövetség)
2022-ben a MÁSZ több mint 4,6 milliárd liter (4 681 264 720 liter) üzemanyagot értékesített, mely 22,8%-kal haladja meg a 2021. évi értéket. Ezen belül a motorbenzin forgalmazás 21,1%-kal (2022-ben 1 734 730 454 literre), a gázolaj 23,9%-kal (2 946 534 266 literre) nőtt.
Nyilvánvaló, hogy az üzemanyag forgalmazási adatok hatással vannak a közúti járműforgalom alakulására, ez a megállapítás ugyanakkor a közúti balesetek és halálozások számával kapcsolatban már nem feltétlen igaz. Amíg a pandémiát megelőző utolsó évtől, azaz 2019-től 2022 végéig a MÁSZ által forgalmazott üzemanyagok mennyisége 3 919 939 891 literről 4 681 264 720 literre, azaz 19,4%-kal nőtt, addig ugyanebben a periódusban a személysérüléses közúti balesetek számában 11,3%-os, a közúti halálozások számában 10,8%-os csökkenés következett be.
Befejezés
A hatályos közlekedésbiztonsági program báziséve óta eltelt időszakban, azaz 2019 és 2022 között Magyarország közúti közlekedésbiztonsági helyzete összességében javult. A közúti balesetben meghalt személyek száma 10,8%-kal, a súlyosan sérültek száma pedig 8,1%-kal csökkent – a darabszámában fejlődő, ám egyre idősebbé váló gépjárműpark, a pandémia megszűnése után folyamatosan növekvő üzemanyag-fogyasztási adatok, a javuló személyszállítási teljesítmények, valamint az egyéb tényezők mellett. Az elért eredmények megfelelő alapot nyújthatnak a további folytatáshoz.
G.I.