A SUV-okra is hat a fizika

A szokásosnál lényegesen hosszabb fagyos időt jósolnak a meteorológusok a következő napokra. Mondhatjuk tehát, hogy eljött a manapság oly divatos SUV-ok (Sport Utility Vehicle), azaz sportos szabadidő autók ideje.
Az első kérdés persze az, hogy vajon milyen céllal vásárol magának valaki éppen ilyen járművet? Nagy a család, és az egykor pont ilyen megfontolásból épített egyterűeknek leáldozott, netán a lakás vagy a munkahely elhelyezkedése miatt szükség van a terepjáró képességekre, vagy egyszerűen csak a divat követése miatt. A felsorolt lehetőségek közül a középsőt, tehát a terepjáró képesség szükségszerűségét akár el is vethetjük, hiszen az eladási statisztikák szerint a vevők csupán kis része ragaszkodik a kiszemelt autót egyébként jóval megdrágító összkerékhajtáshoz. Ez a tény pedig rögtön zárójelbe is teszi az iménti kijelentésemet, jelesül azt, hogy eljött a SUV-ok ideje. Mert összkerékhajtás nélkül bármely SUV egyszerűen csak egy magas építésű, többnyire kényelmes belterű, és első látásra biztonságos jármű. Nem sokkal tud többet, mint egy amúgy összkerékhajtású, de konzervatív megjelenésű limuzin.
Mindezeket azért tartom fontosnak leszögezni, mert sokan gondolják úgy, hogy egy normál felszereltségű, elsőkerékhajtású utcai terepjáróban övék a téli világ, nincs mitől tartaniuk, az autójuk hóban, sárban és jégen is megóvja az életüket.
Márpedig azok, akik ezt komolyan gondolják, könnyen fizethetnek nagy árat ezért a tévhitükért. Mert attól, hogy egy autó nagy vagy akár hatalmas, és sok benne a fém, még igenis sebezhető. A fizika törvényszerűségei ugyanis télen sem szűnnek meg, és – bár nem szívesen keserítem el az összkerékhajtású autók magabiztos tulajdonosait – a fizika őket sem kíméli. Kétségtelen, hogy egy olyan jármű, amelynek mind a négy kerekére – állandóan vagy részlegesen – továbbítják a hajtást, lényegesen stabilabb az úton, legyen az vizes, havas vagy sáros. Könnyebb vele elindulni, hiszen egyik irányba sem húz el, gázadáskor a kerekei is kevésbé hajlamosak a kipörgésre.
A lefagyott út – amelyre mostanában országszerte számolnunk kell – azonban már egy másik történet. Ott már hiába a négy kerék – a tapadás, helyesebben annak hiánya lesz az úr. És a legkifinomultabb összkerékhajtású autók tulajdonosainak sem árt figyelmeztetni magukat, hogy az utakon olyanok is közlekednek, akik kevésbé tehetséges vagy gyakorlott vezetők, esetleg a járműveik sem rendelkeznek terepjáró adottságokkal.
Az autózás veszélyes üzem, télen pedig pláne az. Vigyázzunk magunkra, és legyünk tekintettel másokra is.

S.G.