Az elektromos roller olykor nagyon fájhat!
- Kampányt indított az Autóklub az újfajta elektromos közlekedési eszközök biztonságos használatáért.
- Noha egyszerűek és már „mindenki használ ilyeneket”, hasznos lehet megtanulni biztonságosan közlekedni rajtuk.
- Hol és hogyan tanulhatja meg egy reménybeli e-biciklista, e-rolleres, hogyan kell használnia a masináját?
- Nem játékszer az, ami akár 40-45 kilométeres sebességgel is képes némán száguldani a járdán.
Elektromos rollerrel, kerékpárral, gördeszkával közlekedni kényelmes, legalábbis kényelmesebb, mint gyalogolni, gyorsabb is annál, és nem mellesleg jó móka. Ám elég egy apró úthiba, egy pillanatnyi figyelemkihagyás és az e-kaland könnyen fájdalmas véget érhet.
Kampányt indított a Magyar Autóklub Fékezd magad! Alapítványa a biztonságos e-közlekedés érdekében. A YouTube-on elérhető kampányfilmükkel elsősorban a fiatalok figyelmét próbálják felhívni az egyre divatosabb elektromos eszközök veszélyeire. Arra, hogy például az elektromos rollernek és gördeszkának is van fékútja, nem lehet velük szempillantás alatt csak úgy megállni, ha például elébük lép egy gyalogos vagy közeledik egy távolabbról nem látott kátyú.
„Lehet szeretni, nem szeretni ezeket az új elektromos közlekedési eszközöket, azt azonban tudomásul kell venni, hogy léteznek, mind többen használják ezeket és már koránt sem csak a fiatalok”, szögezte le érdeklődésünkre Hatala József, az Autóklub elnöke.
Szerinte nem kétséges, előbb-utóbb szabályozni kell ezen eszközök használatát, de még ennél is fontosabb és sürgetőbb, hogy akik efféle eszközökkel kívánnak közlekedni, vagy akár csak hobbiként használják valamelyiket közülük, tanulják meg, hogyan kell velük szabályosan és biztonságosan közlekedni.
„Ezek az eszközök már itt vannak, nap mint nap sokan használják őket. Fontos, hogy mindenki tisztában legyen azzal, hogy például mit tud az általa használt eszköz” (ami pillanatnyilag jogilag nem jármű, nem közlekedési eszköz, hanem „izé” – a szerző megjegyzése).
A filmben szereplő két fiatalt olyan közlekedési szituációban láthatjuk, amilyenekkel sajnos a mindennapokban is gyakran szembesülhetünk. A némán száguldó eszközükkel kis híján fellöknek egy gyalogost a járdán, máskor éppen csak megállnak egy szemből érkező autó előtt az úton. Láthatóan szórakoznak, egymást heccelik, nem tekintik magukat a közlekedés szereplőjének, noha az úton azok. De legalább a film kezdetén látványosan felveszik a bukósisakot!
Lapunk is többször foglalkozott már a nem hivatalos gyűjtőnéven e-mobilitási, vagy mikromobilitási eszközökként emlegetett elektromos meghajtású és/vagy rásegítésű eszközök veszélyeivel. Az út nem biztonságos számukra, mert
- túl kicsik a kerekeik az azokon előforduló kátyúkhoz képest,
- még nehezebben veszik észre őket az autósok, mint a kerékpárosokat vagy a motorosokat,
- nem igazán lehet velük könnyen-gyorsan alkalmazkodni a forgalomhoz.
Ugyanakkor nem kívánatos eszközök a járdán és a kerékpárúton sem, bár még ez utóbbi talán, ahol a legkisebb galibát okozhatják. A járdán azonban
- a gyalogosok nem számítanak rájuk, és mivel nem is hallják őket, általában nem segítik a haladásukat,
- túl gyorsak a gyalogosokhoz, de egyik-másik eszköz a kerékpárokhoz képest is, ezért ott is kilógnak a sorból, ott sem igazán tudják felvenni a forgalom ritmusát.
Nem használt az elektromos rollerek elfogadottságának (az ilyen eszközt nem használók körében az sem), hogy sokan ott hagyják a kölcsönzött e-rollerjüket, ahol éppen lemerült az akkumulátora vagy a bérlőjének épp dolga volt. Ha a járda közepén hát ott, ha egy kapualjban vagy kocsibejáróban, akkor ott.
A különböző közlekedési formák keveredése általában növeli a balesetveszélyt. Ezért nem hajthatnak fel az autópályára olyan járművek, amelyek nem képesek folyamatosan 60 km/h feletti tempóval haladni, és ezért tilos a járdán motorozni, még a legkisebb teljesítményű motorokkal is. Sőt, kevés kivételtől eltekintve kerékpározni sem, de ezt a szabályt sem igazán sikerült még tartósan betartatni.
A gyalogosok, a kerékpárosok, illetve a motorosok és az autósok közé az elmúlt években beékelődtek ezek az újfajta (közlekedési)eszköz fajták, az elektromos meghajtású vagy elektromos rásegítéssel működő mikromobilitási eszközök sokasága. Ezek képesek akár 45 km/h-val is haladni, miközben sem motorhanggal, sem más módon nem figyelmeztetik a környezetüket arra, hogy „jövünk”.
Ezeket az eszközöket szinte bárki használhatja. Semmiféle előtanulmányra, vizsgára nincs szükség ahhoz, hogy valaki béreljen egy elektromos kerékpárt vagy rollert, ahogy a gyalogláshoz sem kell jogosítvány.
Csakhogy a gyalogosok sebessége jóval kisebb az e-mobilitási eszközökénél, és velük ellentétben a gyalogosoknak nincs például féktávolságuk. Ők tényleg képesek megállni szinte egyik pillanatról a másikra. Egy e-roller ezzel szemben 10-20 méter is megtehet a fékezés kezdetétől a teljes megállásig, de akár még többet is.
Hatala József szerint meg kell teremteni a lehetőséget arra, hogy mielőtt bárki is alternatív közlekedési eszközként rendszeresen használni kezdene egy ilyen eszközt, megtanulhassa a szakszerű és főleg biztonságos használatát. Megismerhesse és gyakorolhassa azokat a fogásokat, amelyekkel a lehető legbiztonságosabban tud közlekedni velük.
Ha egy 40 kilós ember 15-20 kilométeres sebességgel nekihajt valakinek, az bizony nagyon fáj. Úgy fogja magát érezni az illető, mintha Mike Tysontól kapott volna egy jókorát. Márpedig Tyson ütéseitől sokan padlót fogtak az évek során olyanok is, akik számítottak rá, akik maguk is kemény ökölvívók voltak és akik tudták mi vár rájuk, ha szembe kerülnek vele.
De ne feledkezzünk meg a hatás-ellenhatás törvényéről se! Jó eséllyel nemcsak az elgázolt gyalogosnak fog fájni a találkozás!
Azonban nemcsak másokra lehetnek veszélyesek a nem kellő felkészültséggel és szakszerűen használt elektromos (jogilag nem közlekedési) eszközök. Ezeknek az eszközöknek néhány kivételtől eltekintve a kerekeik jóval kisebbek, mint a kerékpároké, sőt a kisebb segédmotoros kerékpárokénál is. Ha kátyúba hajtanak velük könnyen bajba sodorhatják a vezetőjüket, főleg, ha az illető nem kellően gyakorlott e-közlekedő és túl későn vette észre az akadályt.
A szakemberek azt javasolják, mielőtt valaki e-rollert vagy más hasonló holmit vásárolna:
- próbálja ki, szerezzen személyes tapasztalatokat róla. Kölcsönözzön mielőtt vásárolna.
- gondolja végig azt is, hogy mire kívánja használni. Nem olcsó játékszerekről van szó!
- célszerű végiggondolni, milyen úton használná munkába vagy iskolába járáshoz, és hogy azon az úton melyik eszköz a legkényelmesebb. Melyik felel meg a leginkább a céljának.
- egyáltalán melyiket tudja biztonságosan használni, tárolni otthon és a munkahelyén, vagy az iskolában?
- amennyiben az út egy részét busszal, villamossal, metróval teszi meg, nem mindegy, hogy mekkora az alternatív közlekedési eszköz súlya, mérete.
- fontos szempont még, hogy egy töltéssel mekkora távolságot képes megtenni az eszköz a tulajdonosa (bérlője) súlyával! Mindig érdemes tisztázni még vásárlás előtt, hogy a prospektusban megadott hatótávolságot hány kilós használóra állapították meg. Nem mindegy, hogy egy 100 kilós férfi vagy egy 30 kilós lányka használja az eszközt!
- Nagyon fontos kérdés, hogy milyen féke van az eszköznek, és hogy egy adott sebességről mennyi idő (hány méter megtétele) alatt képes megállni! Ezt az adatot sok elektromos eszköz műszaki adatai között nem lehet megtalálni, pedig alapvető fontosságú. Ha nincs ilyen adat, ki kell próbálni egy mindenféle forgalomtól mentes úton.
Kérdés, hogy hol lehet az efféle eszközök biztonságos használatát megtanulni?
Különböző szervezetek szerveznek olykor tanfolyamokat, bemutatókat ezzel a céllal, azonban nincsenek olyan tanfolyamok, ahol megtanulhatnák és begyakorolhatnák az új eszközök használatát az érdeklődők. Marad tehát az önképzés és a józan ész!
Zárás után jó gyakorlóhelyek lehetnek a bevásárlóközpontok parkolói, de az elnéptelenedett utcák is. Az elméleti önképzés után (célszerű mindenkinek alaposan átolvasni, hogy mit tud a gyártó szerint az a gép, amit megvásárolt) kellő óvatossággal tanácsos nekilátni a gyakorlásnak. Előbb egészen kis sebességgel, aztán lehet fokozni a tempót.
F.Gy.A.