Eszter, az önkéntes rendőr!

  • Egy harcos net-aktivista leleplezte a vezetés közben mobilozó buszsofőrt
  • Miközben Eszter számon kérte a sofőrt, a busz tempósan haladt az úton
  • Ki lett volna a felelős azért, ha ekkor a busz balesetet okoz vagy szenved el?

Ezt a felvételt október 11-én töltötte fel a Budapesti Autósok Közössége oldalára egy magát Eszternek nevező utas. https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=-KTIv11kE7A

Önmagáért beszél a mozi. A buszsofőr vezetés közben – ha Eszter jól látta – messenger üzenetet írt a mobilján. Maradjunk azonban annyiban, hogy kézben tartott mobil telefont használt, amit a KRESZ kifejezetten tilt és ami szabálysértés, bárki legyen is az elkövető.

Eszter videofelvételre állított mobillal bukdácsolt előre a tempósan haladó buszon a vezetőfülkéig, hogy felajánlja a segítségét a sofőrnek, megírja helyette az üzenetet. A sofőr előbb láthatóan zavarba jött, majd tagadott, Eszter viszont némi gúnnyal a hangjában közölte vele, hogy ő felvette az egészet és fel fogja tenni az internetre.

Tegye, mondta a sofőr erre.

Az ügyben az RTL Klub híradója megkereste a BKK-át, ahol azt közölték, hogy a szóban forgó járatot, a 151-est a BKV egyik alvállalkozója üzemelteti. Keresték a céget is, de ők a riport adásba kerüléséig nem reagáltak a történtekre. Azóta sem.

Eszter felháborodása érthető. Tele van sajtó a rendőrség, a különböző közlekedésbiztonsági szakértők és szervezetek felhívásaival: senki ne mobilozzon vezetés közben, mert veszélyes.

Egy ötven kilométer/ órás sebességgel haladó jármű egyetlen másodperc alatt nagyjából 14 métert tesz meg. Ennyi idő alatt bármi történhet az úton: kifuthat egy gyermek az útra, vészfékezésre kényszerülhet az elöl haladó, bármi, a sofőr semmit nem lát belőle, mert akkor éppen vakon vezet. Nem figyeli az utat.

A szövegírás jóval nagyobb figyelmet von el a vezetéstől, mint amikor csak kézben tartott mobilon beszélget a sofőr valakivel. De a KRESZ nem is a beszélgetést vagy az sms- vagy a messenger-üzenet írását tiltja, hanem általában a közben tartott mobiltelefon használatát. A Kúria jogértelmezése szerint pedig az is használatnak számít, ha valaki elutasít egy bejövő hívást.

Eszter felháborodása tehát jogilag és morálisan is érthető, jogos.

Csakhogy Eszter talán túlságosan is ki akarta élvezni a leleplezése minden pillanatát. Hangjából érződött, nagy örömmel tölti el, hogy sikerült rajtakapnia a buszsofőrt egy felelőtlen  szabálysértésen, és felvennie a messengerező buszvezetőt, de még inkább annak, hogy lealázhatta a sofőrt, aki miután letette a mobilt, szánalmas tagadásba kezdett.

„De én felvettem!”, mondta és előre jelezte, hogy a felvételt felteszi majd az internetre.

Meg is tette. Eszter felvételéből az nem derül ki, hogy mást tett-e. Tett-e be- vagy feljelentést a történtek miatt? Elküldte-e a rendőrségnek a felvételt? Nem kötelessége, de ha már az internetre feltette, talán célszerű lett volna elküldeni külön is a hatóságoknak vagy a BKK-nak.

Azonban a nagy és harsány leleplezés közben Eszter maga is baleseti veszélyforrássá vált. A felvétel 53 másodpercének jelentős részében a sofőrrel beszélget, pontosabban a sofőrhöz beszél, fenyegeti. Az előbbiekből nyilvánvaló talán, hogy nem vitatom a felháborodásának a jogosságát. De…

Eszter ez alatt az ominózus 53 másodperc alatt ugyanúgy elvonta a sofőr figyelmét a vezetéstől, mint a mobil, amin a buszvezető üzeneteket írt. Egy esetleges baleset esetén az utasok szempontjából viszont édes mindegy, hogy a mobilozás vagy a harcos net-aktivistával folytatott vita miatt nem figyelt a buszvezető az útra!

A rendőrség számtalanszor elmondta: senki ne játsszon önkéntes rendőrt. Ne akarja a sebességkorlátozás betartására kényszeríteni a gyorshajtókat, ne állja el a láthatóan szabálytalanul megpakolt trélerek útját, ne vegyen üldözőbe senkit, aki korábban szerinte szabálysértést követett el. Ha módjában áll, rögzítse a történteket, a többit bízza a rendőrségre.

Az 53 perces videó nagy részében Eszter csicskáztatja a sofőrt. Aki persze abszolút megérdemelte, hogy valaki ujjal mutasson rá, amikor mások életét, testi épségét veszélyezteti. Csakhogy ez alatt az 53 másodperc alatt, amíg Eszter halotti tort ült a sofőrön, a busz több száz métert tett meg úgy, hogy a vezetője hol az utat, hol a mobilját, hol Esztert figyelte.

Ott és akkor Eszter is elvonta a sofőr figyelmét a vezetéstől! Ez pedig még akkor is veszélyes a busz utasaira és a többi közlekedőre egyaránt, ha amúgy Eszternek abban, amit mondott és részben abban is, amit tett, igaza volt. És mint tudjuk, a temetőkben szép számmal nyugszanak olyan közlekedési balesetben elhunyt emberek, akiknek életük utolsó pillanataikban amúgy igazuk volt.

F.Gy.A.