Gyalogosbalesetek
- Ötödével kevesebb gyalogosbaleset történt tavaly, mint az elmúlt évtizedben éves átlagban.
- A gyalogosbalesetek harmadát a figyelmetlen, szabálytalankodó gyalogosok okozzák.
- Hat méterre a zebrától már egyetlen gépjármű sem igen képes megállni, elsőbbséget adni.
Ötödével csökkent az elmúlt évben az előző tíz év éves adataihoz képest a gyalogos balesetek száma, azonban a gázolások okozta haláleseteké még mindig rendkívül magas. Évente még mindig száznál is több gyalogosbaleset végződik a legvédtelenebb közlekedők halálával. Kevés kivételtől eltekintve a többi gyalogosbaleset áldozatai is jellemzően súlyos sérüléseket szenvednek.
Míg 2010 és 2020 között évente hozzávetőlegesen 2500 közlekedési balesetben voltak érintettek gyalogosok, és átlagosan 140-160-an vesztették életüket az utakon, ez a szám az elmúlt három évben 1900-2000 között mozgott. Azonban a haláleseteké, bár csökkent a számuk, még mindig 100 felett van.
Ezért is kezeli kiemelt célként a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram 2023-2025 között a gyalogosok közlekedésbiztonságának javítását.
Miután a gyalogosbalesetek kevés kivételtől eltekintve a gyalogos sérülésével járnak, az ilyen esetekben a törvény erejénél fogva a rendőrségnek eljárást kell indítania. A nyomozások tapasztalatai azt mutatják, hogy míg az elmúlt évtizedben az évi 2500 balesetből 900-1000 esetért maguk a gyalogosok voltak a felelősek, ma már a helyzet valamelyest kedvezőbb. Az évi 2000 gázolásból már csak 600-ért okolhatók a gyalogosok.
Minden harmadik gyalogosgázolás azonban még mindig a gyalogosok figyelmetlenségére, hibájára, szabálytalanságára vezethető vissza.
2022-ben 127 gyalogos vesztette életét közúti közlekedési balesetben, közülük 30-an lakott területen kívül láthatósági mellény nélkül közlekedtek, noha jogszabály kötelezi őket a mellény viselésére.
Gyalogosbalesetek azonban többnyire nem a lakott területen kívül következnek be, hanem – az esetek 35-40 százalékában épp ott, ahol elvileg a gyalogosok biztonságban érezhetnék magukat. Az elmúlt években történt évi 1900-2000 esetből 700-900 a gyalogos-átkelőhelyeken történt.
Időről időre – és mind gyakrabban – fellángol a vita, hogy kik a felelősek a gyalogátkelőhelyen történt tragédiákért. Vannak, akik szerint egyértelműen az autósok, motorosok, azaz az úton közlekedő járművek vezetői, a KRESZ ugyanis kimondja:
Ezt a szabályt azonban az autósok egy része látványosan nem tartja be, amit sokak szemében épp a zebrán történt gyalogosgázolások bizonyítanak a leginkább.
Mégsem lehet kategorikusan általánosítva a járművel közlekedőket hibáztatni minden balesetért!
Az egyes esetek nyomozati adatai azt mutatják, hogy az esetek harmadában, azaz abban a 300-400 esetben, amikor a balesetben érintett gyalogost terhelte a felelősség, jellemzően az okozta a tragédiát vagy a gyalogos sérülését, hogy hirtelen, körültekintés nélkül lépett az úttestre. A második leggyakoribb gyalogosbaleseti ok a tiltott vagy szabálytalan helyen való átkelés az úton. Évente átlagosan 100-150 ilyen eset történik.
Nem véletlen indított a rendőrség az elmúlt években több balesetmegelőzési kampányt a „zebrák biztonságának javítására”. Ezekben az akciókban azonban nemcsak a gyalogos-átkelőhelyeket túlzott sebességgel, figyelmetlenül megközelítő gépjárművezetők buktak le nagy számban. Sok gyalogos is. Ők mindenkinél jobban meglepődtek, amikor egy, épp az ő szabálykövetésre bírásukra tartott akcióban testkamerás rendőrök állították meg „a tiloson még átszaladókat”.
Rendőrségi források részben az úgynevezett zebraakcióknak a hatását látják abban, hogy csökkent a gyalogosbalesetek száma és azon belül a gyalogosok által okozott balesetek száma is.
Sajnálatos módon azonban sok gyalogos nem vagy nem jól ismeri a KRESZ-t. Azzal ma már többé-kevésbé mindenki tisztában van, hogy „a zebrán a gyalogosnak van elsőbbsége”. Sokan ezt a szabályt azonban úgy értelmezik, hogy ha a zebrához értek, akkor már minden gépjárműnek kötelessége azonnal megállni és elsőbbséget kell nekik adni az átkeléshez.
@hungarian_police #nekedbe #fyp #foryou #policia #cop #bluelivesmatter #tactical #polizei #rendorseg #police #hivatas #felkapott #tranding
Nem számolnak azzal, hogy még egy 30 km/h sebességgel haladó autó is megtesz legalább hat métert attól kezdve, hogy a sofőr észleli a gyalogost és annak átkelési szándékát odáig, hogy állóra fékezte az autóját. Ehhez persze az kell, hogy a sofőr tényleg csak 30 km/h-val hajtson, tényleg figyeljen és azonnal a fékre lépjen, amint meglátja az átkelni készülő gyalogost.
Amennyiben ezen a hat (ha kicsit gyorsabban hajtott és nem figyelt és nem kezdett el fékezni azonnal, akkor több) méteren belül lép a gyalogos az autó (vagy bármilyen más gépjármű elé), szinte esélytelen, hogy az időben megálljon. Ezért ír elő a KRESZ még a gyalogos-átkelőhelyen is körültekintési kötelezettséget a gyalogosok számára, amikor kimondja:
Azért fontos, még a zebrán átkelés előtt is körülnézni, mert ha az az autó már túl közel van (például a 30-as tempónál számított hat méteres féktávolságot) belül van, a gyalogosnak kell megállni. Különben veszélyeztetné saját és mások biztonságát.
@hungarian_police #veszprem #vvmrfk #nekedbe #fyp #foryou #policia #cop #bluelivesmatter #tactical #polizei #rendorseg #police #felkapott #hivatas #tranding
♬ GTA San Andreas Theme (Remake) – Ben Morfitt (SquidPhysics)
Van azonban még egy-két szempont, amelyek nem olvashatók a KRESZ-ben, de amiket minden gyalogosnak, de még a kerékpárosoknak és a mikromobilitási eszközöket használóknak is célszerű szem előtt tartani.
Nem minden járművezető tartja be a KRESZ szabályait. Ha emiatt azonban baleset történik, biztos, hogy a gyalogos, a kerékpáros a közlekedés többi védtelen szereplője sérül meg súlyosabban. És attól nem fájnak majd kevésbé a sebei, ha a végén kiderült, a másik fél hibázott.
Nem szabadna megfeledkezni arról sem, hogy az autós is emberből van. Még az amúgy szabálykövető autósoknak is lehet rossz napja, benézhetnek helyzeteket, rosszul ítélhetik meg a zebra felé gyalogosan haladók szándékát.
Ez persze oda-vissza igaz. Az autósoknak sem szabad abból kiindulni, hogy a gyalogos ráér, majd átkel, ha ő átment, vagy hogy mind zombi, akik soha fel sem néznek a telefonjukból, csak mennek az orruk után.
A rendőrség a hivatalos tiktok-csatornáján kampányt indított a gyalogátkelőhelyek biztonságának további javítására. A közlekedők megosztása, az egymáshibáztatási gyakorlatának fenntartása mellett arra próbálja felhívni a figyelmet, hogy kis körültekintéssel nagy tragédiák előzhetők meg, és hogy a közlekedés biztonsága közös felelőssége minden közlekedőnek.
F.Gy.A.