Gyalogosbalesetek

  • Ötödével kevesebb gyalogosbaleset történt tavaly, mint az elmúlt évtizedben éves átlagban.
  • A gyalogosbalesetek harmadát a figyelmetlen, szabálytalankodó gyalogosok okozzák.
  • Hat méterre a zebrától már egyetlen gépjármű sem igen képes megállni, elsőbbséget adni.

Ötödével csökkent az elmúlt évben az előző tíz év éves adataihoz képest a gyalogos balesetek száma, azonban a gázolások okozta haláleseteké még mindig rendkívül magas. Évente még mindig száznál is több gyalogosbaleset végződik a legvédtelenebb közlekedők halálával. Kevés kivételtől eltekintve a többi gyalogosbaleset áldozatai is jellemzően súlyos sérüléseket szenvednek.

Míg 2010 és 2020 között évente hozzávetőlegesen 2500 közlekedési balesetben voltak érintettek gyalogosok, és átlagosan 140-160-an vesztették életüket az utakon, ez a szám az elmúlt három évben 1900-2000 között mozgott. Azonban a haláleseteké, bár csökkent a számuk, még mindig 100 felett van.

Ezért is kezeli kiemelt célként a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram 2023-2025 között a gyalogosok közlekedésbiztonságának javítását.

Miután a gyalogosbalesetek kevés kivételtől eltekintve a gyalogos sérülésével járnak, az ilyen esetekben a törvény erejénél fogva a rendőrségnek eljárást kell indítania. A nyomozások tapasztalatai azt mutatják, hogy míg az elmúlt évtizedben az évi 2500 balesetből 900-1000 esetért maguk a gyalogosok voltak a felelősek, ma már a helyzet valamelyest kedvezőbb. Az évi 2000 gázolásból már csak 600-ért okolhatók a gyalogosok.

Minden harmadik gyalogosgázolás azonban még mindig a gyalogosok figyelmetlenségére, hibájára, szabálytalanságára vezethető vissza.

2022-ben 127 gyalogos vesztette életét közúti közlekedési balesetben, közülük 30-an lakott területen kívül láthatósági mellény nélkül közlekedtek, noha jogszabály kötelezi őket a mellény viselésére.

[KRESZ 21§ (12) bekezdés] A lakott területen kívüli út úttestjén, leállósávján, útpadkáján tartózkodó gyalogosnak/személynek, ide nem értve a gyalogosok zárt csoportban történő közlekedését, éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselnie.

Gyalogosbalesetek azonban többnyire nem a lakott területen kívül következnek be, hanem – az esetek 35-40 százalékában épp ott, ahol elvileg a gyalogosok biztonságban érezhetnék magukat. Az elmúlt években történt évi 1900-2000 esetből 700-900 a gyalogos-átkelőhelyeken történt.

Időről időre – és mind gyakrabban – fellángol a vita, hogy kik a felelősek a gyalogátkelőhelyen történt tragédiákért. Vannak, akik szerint egyértelműen az autósok, motorosok, azaz az úton közlekedő járművek vezetői, a KRESZ ugyanis kimondja:

[KRESZ 43. § (1) és (2) bekezdés] Kijelölt gyalogos-átkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni. Útkereszteződésnél a bekanyarodó járművel – kijelölt gyalogos-átkelőhely hiányában is – elsőbbséget kell adni a gyalogosnak, ha azon az úttesten halad át, amelyre a jármű bekanyarodik.

Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, a jármű vezetőjének csak olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a jármű vezetője az elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni. A jármű vezetőjének a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a járművel, amennyiben szükséges, a gyalogos átkelőhely előtt meg is tudjon állni.

Ezt a szabályt azonban az autósok egy része látványosan nem tartja be, amit sokak szemében épp a zebrán történt gyalogosgázolások bizonyítanak a leginkább.

Mégsem lehet kategorikusan általánosítva a járművel közlekedőket hibáztatni minden balesetért!

Az egyes esetek nyomozati adatai azt mutatják, hogy az esetek harmadában, azaz abban a 300-400 esetben, amikor a balesetben érintett gyalogost terhelte a felelősség, jellemzően az okozta a tragédiát vagy a gyalogos sérülését, hogy hirtelen, körültekintés nélkül lépett az úttestre. A második leggyakoribb gyalogosbaleseti ok a tiltott vagy szabálytalan helyen való átkelés az úton. Évente átlagosan 100-150 ilyen eset történik.

Nem véletlen indított a rendőrség az elmúlt években több balesetmegelőzési kampányt a „zebrák biztonságának javítására”. Ezekben az akciókban azonban nemcsak a gyalogos-átkelőhelyeket túlzott sebességgel, figyelmetlenül megközelítő gépjárművezetők buktak le nagy számban. Sok gyalogos is. Ők mindenkinél jobban meglepődtek, amikor egy, épp az ő szabálykövetésre bírásukra tartott akcióban testkamerás rendőrök állították meg „a tiloson még átszaladókat”.

Tudta Ön, hogy…

  • Magyarországon évente 1200 balesetet okoznak ittas közlekedők?
  • ezekből 20-25-öt (az ittasan okozott balesetek 2%-át) részeg gyalogosok okozzák?
  • az alkohol a gyalogosok távolság- és sebességbecslő képességét, reakcióidejét is jelentősen rontja?
  • a gyalogos is bátrabb lesz az italtól, emiatt sokkal nagyobb kockázatot vállal közlekedés közben, mint józanul?

Rendőrségi források részben az úgynevezett zebraakcióknak a hatását látják abban, hogy csökkent a gyalogosbalesetek száma és azon belül a gyalogosok által okozott balesetek száma is.

Sajnálatos módon azonban sok gyalogos nem vagy nem jól ismeri a KRESZ-t. Azzal ma már többé-kevésbé mindenki tisztában van, hogy „a zebrán a gyalogosnak van elsőbbsége”. Sokan ezt a szabályt azonban úgy értelmezik, hogy ha a zebrához értek, akkor már minden gépjárműnek kötelessége azonnal megállni és elsőbbséget kell nekik adni az átkeléshez.

@hungarian_police

#nekedbe #fyp #foryou #policia #cop #bluelivesmatter #tactical #polizei #rendorseg #police #hivatas #felkapott #tranding

♬ Epic Music(863502) – Draganov89

Nem számolnak azzal, hogy még egy 30 km/h sebességgel haladó autó is megtesz legalább hat métert attól kezdve, hogy a sofőr észleli a gyalogost és annak átkelési szándékát odáig, hogy állóra fékezte az autóját. Ehhez persze az kell, hogy a sofőr tényleg csak 30 km/h-val hajtson, tényleg figyeljen és azonnal a fékre lépjen, amint meglátja az átkelni készülő gyalogost.

Amennyiben ezen a hat (ha kicsit gyorsabban hajtott és nem figyelt és nem kezdett el fékezni azonnal, akkor több) méteren belül lép a gyalogos az autó (vagy bármilyen más gépjármű elé), szinte esélytelen, hogy az időben megálljon. Ezért ír elő a KRESZ még a gyalogos-átkelőhelyen is körültekintési kötelezettséget a gyalogosok számára, amikor kimondja:

[KRESZ 21§ (6)] A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.

Azért fontos, még a zebrán átkelés előtt is körülnézni, mert ha az az autó már túl közel van (például a 30-as tempónál számított hat méteres féktávolságot) belül van, a gyalogosnak kell megállni. Különben veszélyeztetné saját és mások biztonságát.

@hungarian_police

#veszprem #vvmrfk #nekedbe #fyp #foryou #policia #cop #bluelivesmatter #tactical #polizei #rendorseg #police #felkapott #hivatas #tranding

♬ GTA San Andreas Theme (Remake) – Ben Morfitt (SquidPhysics)

Van azonban még egy-két szempont, amelyek nem olvashatók a KRESZ-ben, de amiket minden gyalogosnak, de még a kerékpárosoknak és a mikromobilitási eszközöket használóknak is célszerű szem előtt tartani.

Nem minden járművezető tartja be a KRESZ szabályait. Ha emiatt azonban baleset történik, biztos, hogy a gyalogos, a kerékpáros a közlekedés többi védtelen szereplője sérül meg súlyosabban. És attól nem fájnak majd kevésbé a sebei, ha a végén kiderült, a másik fél hibázott.

Nem szabadna megfeledkezni arról sem, hogy az autós is emberből van. Még az amúgy szabálykövető autósoknak is lehet rossz napja, benézhetnek helyzeteket, rosszul ítélhetik meg a zebra felé gyalogosan haladók szándékát.

Ez persze oda-vissza igaz. Az autósoknak sem szabad abból kiindulni, hogy a gyalogos ráér, majd átkel, ha ő átment, vagy hogy mind zombi, akik soha fel sem néznek a telefonjukból, csak mennek az orruk után.

A rendőrség a hivatalos tiktok-csatornáján kampányt indított a gyalogátkelőhelyek biztonságának további javítására. A közlekedők megosztása, az egymáshibáztatási gyakorlatának fenntartása mellett arra próbálja felhívni a figyelmet, hogy kis körültekintéssel nagy tragédiák előzhetők meg, és hogy a közlekedés biztonsága közös felelőssége minden közlekedőnek.

F.Gy.A.