Kitől tanulhattak vezetni?

  • Egy újabb büszke apát ültetnek a vádlottak padjára, miután azzal kérkedett a világhálón, hogy „milyen jól vezet a 10 éves lánya.”
  • Vajon mikor és kitől tanulhatott meg vezetni az a 16 éves fiú, aki miután elkötötte szülei kocsiját, halálba vitte 15 éves barátját?
  • A gyermeküket ki tudja hol és merre vezetni engedő szülők nemcsak saját gyermeküknek mutatnak rossz példát, hanem másokénak is.

Járművezetés tiltott átengedésének vétsége és kétrendbeli kiskorú veszélyeztetésének bűntette miatt emelt vádat a közelmúltban a Kiskunhalasi Járási Ügyészség egy apa ellen, aki Kiskunhalas belterületén engedte autót vezetni 10 éves lányát. Felfüggesztett börtönbüntetést kértek a vádiratban a férfira, valamint, hogy a bíróság tiltsa el a gépjárművezetéstől.

Az eset még 2020. február 23-án történt, és azután lett belőle rendőrségi eljárás és vádemelés, hogy a büszke apa a telefonjával felvételt készített a kislány alig 200 méteren át tartó autózásáról, ami alatt egy álló kamiont is sikerült kikerülnie, majd a felvételt feltöltötte az egyik közösségi portálra és elküldte elvált feleségének is. Sajtóhírek szerint ő szólt az esetről a rendőröknek.

A felvételen jól látszik, hogy a kislány alig éri el a pedálokat vezetés közben, de ami az ügy szempontjából ennél is nagyobb súllyal esett latba: a biztonsági öve nem volt bekapcsolva.

Közleményében az ügyészség azt írta, az apa indította be az autó motorját, majd átült az anyósülésre, és onnan „közvetítette” lánya autózását, miközben instrukciókat adott neki.

Velük utazott a kocsiban a 12 éves fia is – ezért vádolják őt a járművezetés tiltott átengedése mellett kétrendbeli kiskorú veszélyeztetésével is.

Nem a kiskunhalasi férfi volt az első, aki vezetésre jogi értelemben koránál fogva alkalmatlan gyermekét a volánhoz ültette és hagyta önállóan vezetni. Emlékezetes annak a csengődi férfinak az esete, aki anno élőben közvetítette a Facebookon milyen ügyesen vezeti a hatéves fia a családi autót egy gyér forgalmú úton a lakóhelyük közelében.

„Ősszel kezdi az iskolát, majd legyen mivel iskolába járnia”, hallatszik a felvételen a büszke apa magyarázata, aki közben folyamatosan különböző vezetéstechnikai instrukciókkal látja el a volánt  és a pedálokat épp csak elérő gyermekét.

A magamutogatás megbosszulta magát. Elsőfokon a bíróság tárgyalás nélkül bűnösnek mondta ki az apát járművezetés tiltott átengedésében és kiskorú veszélyeztetésében, és egy év, két év próbaidőre felfüggesztett börtönbüntetésre ítélte, továbbá egy évre eltiltotta a járművezetéstől. A vádlott és védője fellebbezése után a másodfokon eljáró bíró megduplázta a börtönbüntetés időtartamát és   másfélszeresére emelte az ítélet végrehajtásának felfüggesztésének időtartamát.

A KRESZ szerint Járművet az vezethet, aki rendelkezik az adott járműkategória vezetésére  a jogszabályban meghatározott, érvényes engedéllyel és a jármű vezetésétől nincs eltiltva. A jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van, nem áll a vezetési képességre hátrányosan ható szer befolyása alatt, és szervezetében nincs szeszes ital fogyasztásából származó alkohol.

A gyermekeknek, de még a fiatalkorúak többségének már csak életkorukból adódóan sem lehet érvényes jogosítványuk, így nem is vezethetnének gépjárművet. Szüleik, idősebb testvéreik, rokonaik azonban sok tizenévest megtanítanak vezetni. Bár talán pontosabb, ha úgy fogalmazunk: megtanítják nekik, hogyan kell beindítani az autót, elindulni és megállni vele, vagy éppen tolatni. Ez azonban még messze nem jelenti azt, hogy tudnak és képesek is autót vezetni.

Nem véletlen írta elő a jogalkotó, hogy jogosítványt csak a felnőtt kor határán kaphat az, aki elvégezte az előírt elméleti és gyakorlati képzéseket, és ez idő alatt alkalmasnak bizonyult az autóvezetésre. A veszélyes üzem kezelése felkészültséges és érettséget kíván. Tudni kell, hogy mi miért történik és minek mik lehetnek a következményei, s hogy az úton semmi sem olyan, mint a filmekben, és a valódi borulás nagyon tud fájni.

Ennek ellenére sokan úgy gondolják, jó, ha időben megtanul vezetni a gyerek. Egy nagyfiú vagy egy nagylány már beindíthatja a családi autót. Akár vezethesse is. Hadd irigykedjenek a barátai!

Vannak, akik otthon, az udvarban tanítgatják a kicsiket, „ott nincs forgalom”, mondják. Ez igaz, az ilyen esetekben csak akkor lesz a gyermek vezetéséből ügy, ha baleset történik.

Tavaly augusztusban egy 53 éves kiszombori férfi a 12 éves lányával izgalmas autókázásra indult, de csak az autó előtt álló fáig jutottak. A kislánynak nem tűnt fel (miért is tűnt volna fel, amikor soha nem tanult vezetni), hogy a kocsi váltója sebességben volt, így amikor elfordította a slusszkulcsot a kocsi azonnal mozgásba lendült.

Korábban nagy port kavart annak a 49 éves nőnek az esete is, aki Budapesten a mindig forgalmas Ferihegyi úton az ölébe ültette 10 éves fiát és úgy autóztak, meglehetősen tempósan. Egy vele párhuzamosan közlekedő autós osztott meg róla egy felvételt a világhálón, így jutott az eset a rendőrség tudomására.

Három napon belül azonosították a nőt, és meggyanúsították kiskorú veszélyeztetésével. A kiszivárgott hírek szerint nem értette mi kifogásolni való van abban, amit tett. Elmondása szerint ő már egészen kis kora óta engedi vezetni a gyereket és még soha nem történt semmi baj.

Tény, hogy a korábbi példák szereplőivel ellentétben ez esetben nem adta át a sofőr a vezetést a gyereknek, jogi rételemben legalábbis nem, a pedálokat ugyanis az anya kezelte. Tettével azonban súlyosan veszélyeztette a gyermeke testi épségét, még akkor is, ha sem a KRESZ, sem más jogszabály nem tiltja tételesen, hogy valaki az ölében ülő gyerekkel vezessen, mint ahogy a kézben tartott telefonnal vezetést. (A KRESZ számos rendelkezéséből levezethető azonban a gyermekkel az ölben vezetés tilalma is.)

Bár a hölgy nem értette mi a gond azzal, ami történt, nem nehéz belátni, hogy vészhelyzet esetén a gyerek igencsak akadályozhatta volna az anyát a gyors manőverezésben. Márpedig az úton mindig adódhatnak váratlan helyeztek, műszaki hiba vagy mások figyelmetlensége miatt is előállhatnak balesetveszélyes helyzetek.

A szülők magatartásában közös, hogy mindannyian rossz példát mutattak a gyerekeknek. Ha a 10 éves lány vezethet, nem valószínű, hogy a bátyja nem akarja majd ugyanazt tenni. És aki kellően bölcs volt ahhoz, hogy a kislány autózásáról megossza a felvételt a tőle külön élő volt párjával, arról nehéz feltételezni (jó lenne persze tévedni), hogy a felfüggesztett börtön visszatartja majd attól, hogy a fiának is engedjen menni egy-két kört a családi autóval.

A híradások szerint szülei tudta nélkül „elkötötte” a család autóját az a 16 éves fiú, aki még májusban okozott halálos balesetet Szabadegyháza közelében. Jogosítványa korából adódóan még nem volt, ittasan és túl gyorsan hajtott. Egy kanyarban elvesztette uralmát a járműve felett, átsodródott a szembejövők sávjába, majd vissza és az úttest jobb oldalán egy jelzőtáblának csapódott. A kocsi az oldalára billent és megpördült.

Négyen utaztak az autóban. A sofőr és vele nagyjából egykorú barátai. Bulizni indultak péntek este, de buli végül elmaradt. Az egyik fiú ugyanis – nem volt bekötve – kizuhant a kocsiból és a helyszínen meghalt.

A fiú már nem kiskorú. Tettéért felelősségre vonható. Éppen ezért nem indul eljárás a szülők ellen kiskorú veszélyeztetéséért, mint a korábbi esetekben. Felvetődik azonban a kérdés, amit az ilyen esetekben a hatóságok nemigen szoktak vizsgálni. Mikor tanult meg a fiú vezetni? Kitől és milyen körülmények között?

Ha a rendőrség nem is, a gyermekvédelem még feltehet pár kínos kérdést ez ügyben a családnak!

Nincs okunk vitatni, hogy a szülők nem tudtak arról, hogy a gyermek aznap a család autóját „elkötötte”, sem arról, hogy a buliba készülő fiúk ittas, sem arról, hogy ennek ellenére kocsival akar bulizni menni a barátaival. Akkor is felvetődik a kérdés: Először fordult elő, hogy elvitte a család autóját? A barátai úgy ültek be mellé, hogy akkor látták először volán mögött, vagy autóztak már együtt korábban is? Mit tudtak erről a szülei?

A szülői példa jóval nagyobb hatással van a gyerekek fejlődésére – és ez nemcsak a közlekedési kultúrájukra igaz –, mint bármi más. Ha a gyerek azt látja, hogy más gyerekek alig, hogy felérik a kormányt, már vezethetnek és vezetnek is, ő is akar majd. Mert az a nagyfiú, aki már tud vezetni és aki már vezetett is. Emiatt viszont a gyermeküket vezetni engedő és erről a közösségi portálokon felvételeket megosztó szülők nemcsak saját kiskorú gyermekük egészséges fejlődését veszélyeztetik – ahogy a törvény fogalmaz –, hanem mások gyermekeiét is.

F.Gy.A.