Mégsem véd az intelligens gyermek biztonsági öv?

  • A biztonsági gyermekülések alternatívájának szánt Smart Kid Belt a passzív védelmet nyújtó gyermekbiztonsági rendszerek közé tartozik.
  • Szerepe, hogy egyszerűbb, jelentősen olcsóbb, ámde hasonlóan biztonságos megoldásként feleslegessé tegye a gyermekülések megvásárlását és használatát.
  • Az ADAC és a Warentest Stiftung kétkedve fogadta az intelligens gyermek biztonsági övvel kapcsolatos információkat.
  • A terméket töréstesztnek vetették alá, mely megdöbbentő eredményt hozott: 64 km/h-s frontális ütközésnél a gyermek öv súlyos belső sérüléseket okozott, veszélyeztette az érzékeny nyakat, továbbá oldalirányú védelmi funkcióval sem rendelkezik.
  • Ezért az ADAC nem javasolja a Smart Kid Belt megoldást a gyermekek gépkocsiban történő utazásához, álláspontjuk szerint a gyermekülések lényegesen jobb, és sokoldalúbb védelmet biztosítanak.

A személygépkocsik elsősorban a felnőtt közlekedők részére készülnek. Ezt mutatja többek között az is, hogy a gépkocsik első és hátsó ülései alapvetően a felnőttek kényelmét és biztonságát szolgálják. Amennyiben a gépkocsiban gyermek is utazik, testi épségének védelme érdekében gyermekbiztonsági rendszert kell alkalmazni, mely leggyakoribb megjelenési formája a testmagassághoz és testsúlyhoz igazodó gyermekülés. A gyermekbiztonsági rendszerekről fontos tudni, hogy azok kizárólag megfelelő rögzítettség esetén, a gyermek szabályos bekötése mellett nyújtanak megfelelő védelmet, de emellett is csak akkor, ha az ülés a gyermek testi sajátosságaihoz kellően igazodik. A gyermek számára a legnagyobb védettséget a gépkocsiban hátul elhelyezett gyermekbiztonsági rendszer jelenti.

A gyermekbiztonsági rendszerek – ami egy gyűjtőkategória, melybe különböző típusú megoldások tartoznak – világszerte kiemelt fontosságú utasvédelmi eszközöknek számítanak, hiszen a sérülések és tragédiák elkerülésének leghatékonyabb eszközei. A gyermekkorú utasok ilyen passzív védelmi eszközöket használva érezhetik magukat a legnagyobb biztonságban a járműben.

Létezik egy viszonylag új termékcsalád, mely a „Smart Kid Belt” megnevezést kapta. Az intelligens gyermek biztonsági övet eredetileg arra találták ki, hogy egy olcsóbb, egyszerűbb és helytakarékosabb alternatívát kínáljon a gyermekek biztonságos utaztatására, feleslegessé téve a drágább és a gyermek növekedési ütemének megfelelően akár többször is cserélendő biztonsági gyermeküléseket. Az ADAC töréstesztjei ugyanakkor azt mutatják, hogy a Smart Kid Belt aligha képes betölteni azt a védelmi szerepet, melyet neki szántak.

A hatályos német jog előírja, hogy: „A 12 évesnél fiatalabb, illetve a 150 centiméter testmagasságot meg nem haladó gyermekeket jóváhagyott utasbiztonsági rendszerben kell a gépjárműben szállítani”. Az esetek többségében ez a gyermekülést jelenti, mert a gépjárművekbe eredendően szerelt felnőtt biztonsági öv nem nyújt elégséges védelmet egy gyermek számára. A napjainkban általánosan alkalmazott „három pontos” biztonsági övről fontos tudni, hogy közúti baleset esetén az ütközés során keletkezett energiát elsősorban az emberi test legerősebb részei felé vezeti el (csípő, mellkas stb.). A gyermekek vonatkozásában ugyanakkor a felnőtt öv nem lehet megoldás, mert a testi és a belső-szervi sajátosságok miatt az ütközés során fellépő mozgási energia nagyobb mértékben tevődne át az olyan fontos belső szervekre, mint a szív, a tüdő vagy a máj, s a létfontosságú szervek érintettsége jelentősen megnöveli a súlyos sérülések és tragédiák bekövetkezésének kockázatát (egy példát említve: a gyermek csontozata még nem eléggé fejlett, így ha ütközéskor az öv túl erősen nyomja a medencecsontot, akkor könnyen átcsúszhat a hasüregre, súlyos belső sérüléseket okozva).

De térjünk vissza az intelligens gyermek biztonsági övre. A Smart Kid Belt nem más, mint egy kiegészítő öv, melyet a gépkocsiban lévő három pontos övhöz kell rögzíteni, a gyermek növekedésének megfelelően állítható módon. A gyártó szerint több ponton és más testrészek előtt elvezetve védi a gyermek utasokat a felnőtt övekhez képest, ezáltal jóval biztonságosabbak annál, továbbá az intelligens övek által nyújtott biztonság hozzávetőlegesen a gyermekülésekkel egyenértékű. A kiegészítő övet az üzletekben kb. 35 euróért lehet megkapni (a webáruházakban még ennél is olcsóbban elérhető), így kizárólag anyagi vonatkozásban a jelentősen drágább gyermekülések egyértelmű vesztesei lennének az összehasonlításnak. A Smart Kid Belt piacra kerülése előtt megszerezte az európai jóváhagyást is, így használata immár a német jog előírásainak is eleget tesz, a rendőr pedig senkit nem büntethet meg azért, ha valaki ilyen övet használ gyermeke utaztatása során.

Az ADAC (Általános Német Automobil Klub) szakértői azonban kétkedve fogadták az intelligens gyermek biztonsági övvel kapcsolatos előzetes állításokat, és Stiftung Warentest-el együttműködve a terméket vizsgálatnak vetették alá. A vizsgálat része volt két klasszikus ütközési tesz, az EuroNCAP eljárásainak megfelelően. Egy 115 centiméteres gyermek törésteszt bábut először felnőtt biztonsági övvel, majd második alkalommal Smart Kid Belt övvel rögzítettek az üléshez, a gyári előírásoknak megfelelően, majd 64 km/h sebességű frontális ütközést hajtottak végre. Az eredmény azonban dermesztő volt: az ütközési teszt során az intelligens öv mélyen belevágott a próbabábu testébe, egészen pontosan a „gyomrába”, ami éles helyzetben azt jelentette volna, hogy a gyermek hasonló erejű ütközésben súlyos belső sérüléseket szenved. Ezen kívül probléma volt az is, hogy a Smart Kid Belt nem tartotta elég távol az övet a gyermek különösen érzékeny testrészétől, a nyakától, ami ugyancsak jelentős kockázatot hordoz magában. Végezetül a „kegyelemdöfés” minden bizonnyal az a megállapítás volt, mely szerint a kísérlet során az intelligens gyermek öv nem nyújtott nagyobb védelmet, mint a hagyományos felnőtt három pontos biztonsági öv.

Bár oldalütközéses töréstesztet a vizsgálat során nem végeztek, az is nyilvánvaló, hogy a gyermekülés e tekintetben is jóval biztonságosabb megoldás. A gyermekülések oldalsó fejpárnái ugyanis a fej és a nyakcsigolya súlyos sérüléseitől menti meg a benne ülőt, míg ilyen védelmi funkcióval a gyermek biztonsági öv egyáltalán nem rendelkezik. Mindezekre tekintettel az ADAC és a Warentest Stiftung arra figyelmezteti a német autósokat, hogy ne használják a Smart Kid Belt-et a gyermekek gépkocsiban történő utazásához. Helyette a frontális és az oldalirányú ütközési teszteken jó eredményt elérő, az öveknél lényegesen jobb, és sokoldalúbb védelmet nyújtó biztonsági gyermekülés használatát javasolják.

G.I.