Miért veszélyes…? Közlekedésbiztonsági kisokos – 1. rész

Ezért tarts legalább két másodperc követési távolságot az elöl haladó jármű mögött!

A járművezetés egyik alapszabálya, hogy biztonságos követési távolságot kell tartani az elöl haladó járműtől. A távolságnak elég nagynak kell lennie ahhoz, hogy annak hirtelen fékezése esetén is bármikor meg lehessen állni. A követési távolság meg nem tartása egyike a leggyakoribb baleseti okoknak. Ilyenkor elég apró figyelmetlenség vagy egy lassító fékezés (márpedig ez a forgalomban igen gyakori) és már meg is történt a baj. A baleseti statisztikai adatok szerint hazánkban 2022-ben a követési távolság meg nem tartása miatt bekövetkezett személysérüléses közúti balesetek száma meghaladta az 1100-at, ezáltal az összes baleset mintegy 8%-a erre a szabályszegésre volt visszavezethető.

A hatályos KRESZ, a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975 (II.5.) KPM-BM együttes rendelet így határozza meg a követési távolsággal kapcsolatos szabályokat:

27. § (1) Járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött – ennek hirtelen fékezése esetében is – meg lehessen állni.
(2) *  Olyan járművel, illetőleg járműszerelvénnyel, amelynek megengedett együttes tömege a 3500 kg-ot vagy hosszúsága a 7 métert meghaladja, lakott területen kívül másik jármű mögött olyan követési távolságot kell tartani, hogy a két jármű közé legalább egy – előzést végrehajtó – személygépkocsi biztonságban besorolhasson.
Nincs szükség ilyen követési távolság tartására
a) ha
– a vezető előzésre készül fel,
– az úttest menetirány szerinti jobb oldalán két vagy több forgalmi sáv van, vagy
– az úton az előzés tilos,
b) fegyveres erők oszlopban haladó gépjárművei között,
c) egy nyomon haladó jármű (kétkerekű motorkerékpár, segédmotoros kerékpár vagy kerékpár) követése esetén.
(3) A jármű sebességét hirtelen fékezéssel csökkenteni csak abban az esetben szabad, ha ezt a személy- vagy vagyonbiztonság megóvása szükségessé teszi.

Az általános nézet szerint az terjedt el, hogy az előttünk haladó jármű mögött akkora követési távolságot kell tartani, amennyit járművünk két másodperc alatt megtesz. Bár különböző képességekkel és reakcióidőkkel rendelkezünk, átlagosan egy másodpercig tart, amíg felismerjük, hogy az előttünk haladó jármű fékez, azaz féklámpái felvillannak, rálépünk a fékre, és a fékhatás érvényesülni kezd. Ez az úgynevezett reakció- és fékkésedelmi idő. A második másodpercre a tényleges fékezés megvalósulásához, a vészhelyzet elkerüléséhez van szükség (a féktávolság a reakcióidőből, a fékkésedelmi időből és a fékútból tevődik össze). A fizikai és műszaki szempontok mellett figyelembe kell venni az „emberi tényezőt” is, hiszen a reakcióidő is több mindentől függ, mint például a sofőr állapotától, kipihentségétől, koncentrálóképességétől, feldúlt vagy éppen nyugodt lelkiállapotától stb. De a legalább két másodperc követési távolság tartása általában elegendő a biztonságos közlekedéshez és a célba éréshez. (Persze kivételek is vannak, mert aki szeszes italt vagy bódító hatású szert fogyasztott, illetve fáradtan ült a volán mögé, annál a két másodperces szabály többnyire nem érvényesül.) Végezetül még egy fontos dolog! Ha valami a figyelmedet elvonja, például ránézel a mobilodra, állítgatod a GPS-t, vagy a rádiót, esetleg hátrafordulsz megnézni, mit csinál éppen a gyermek, és ez a művelet három másodpercig tart, akkor a minimális biztonságos követési távolság azonnal öt másodpercre növekszik, és így tovább. Tehát a lényeg: tartsd a szemed az úton, és tarts mindig biztonságos követési távolságot!

G.I.