Október közepéig kétnaponta hárman haltak meg az utakon

  • Vörös kód: október első felében 48-an haltak meg közúti balesetekben
  • A figyelmetlenség, a felelőtlenség és a hülyeség ellen nincs orvosság
  • A rendőrség kezdi kimeríteni a lehetőségeit, új eszközök kellenek!

Forrás: police.hu

Közlekedésbiztonsági vörös kód – ez a felirat jelent meg október 19-én a rendőrség honlapján. Alatta az elborzasztó adat: októberben már 48-an haltak meg az ország útjain.

Január elseje óta (október 20-ig az 289 napot jelent) 404-en vesztették életüket közlekedési balesetben Magyarország útjain. A rendőrség közlése szerint a tragédiák döntő többsége elkerülhető lett volna némi körültekintéssel és a közlekedési szabályok betartásával.

Négy baleset történt például olyan vasúti átjáróban, ahol a fénysorompó szabályosan működött. Persze annak, hogy a fénysorompó működött-e vagy sem, nincs is túl nagy jelentősége. A hatályos KRESZ szerint ugyanis az autósnak akkor is meg kell bizonyosodnia róla, hogy áthaladhat a vasúti kereszteződésen, ha a fénysorompó fehér fénye villog.

Akik esetleg nem emlékeznek rá, vagy meg sem tanulták, azok számára rögzítsük: a fehér fény nem azt jelenti, hogy szabad az út, csak azt, hogy a sorompó működik, tehát, ha jönne a vonat, akkor minden bizonnyal pirosra váltana.

Négy emberéletet követeltek olyan banális manőverek, mint egy traktor kihajtása a földútról a főútra. A konkrét esetek elsődleges vizsgálatai adatai szerint három esetben az erőgépvezetők nem győződtek meg kellőképpen arról, hogy kihajthatnak-e a főútra, a negyedikben a személygépkocsi vezetője hajtott a megengedettnél jóval gyorsabban, és vélhetően ezért nem vette észre időben a kikanyarodó mezőgazdasági járművet, ezért rohant bele.

Több esetben a kapkodás okozott halált. Három esetről tudni, amikor a sofőr olyan nagy lendülettel hajtott ki a kocsibeállóból – vajon hová és miért siethetett –, hogy elgázolta az úton, illetve a járdán közlekedő gyalogost, kerékpárost.

Történt természetesen bulibaleset is: egy fiatalember a halálba fuvarozta a barátnőjét; ő maga túlélte az ütközést. De volt egy olyan halálos baleset is, amikor a jogosítvány nélkül vezető sofőr nem adta meg az elsőbbséget egy másik autónak (meg lehet nem is tudta, hogy ott és akkor elsőbbséget kellett volna adnia) és ez egy ember életébe került.

Mindemellett több halálos baleset is történt a szokásos okok miatt: valaki túl gyorsan hajtott, valaki nem mérte fel jól, hogy időben képes-e befejezni egy előzést, és akit előzött nem segített neki (vagy már nem tudott segíteni neki), hogy visszatérjen a sávjába, más valaki pedig körültekintés nélkül kanyarodott ki az útra. Kis odafigyeléssel, önmérséklettel ezek mindegyike megelőzhető lett volna.

Ezen az oldalon is többször írtunk már arról az elmúlt hetekben, hogy mindenki legyen különösen óvatos. Ősz van, még ha ez nappal nem is így látszik. Attól még, hogy nap közben már-már nyárias az időjárás, estére lehűl a levegő, hajnalban pedig sok helyen köd is képződik. Reggelente emiatt sok helyen nyirkos, kifejezetten csúszós útviszonyokkal találkozhatnak az autósok, amit csak még veszélyesebbé tesznek az úttestre hullott, az éjszakai ködtől és párlecsapódástól nedves falevelek…

Megírtuk azt is, hogy az őzek és a szarvasok párzási időszaka fokozottan veszélyessé tesz egyes útszakaszokat. Hogy őszi mezőgazdasági munkálatok miatt több lassú járművel, a megszokottnál nagyobb méretű lassabban mozgó és még lassabban manőverező erőgéppel találkozhatnak az utakon az autósok.

Úgy tűnik, hiába. Úgy tűnik igaza volt Einsteinnek, aki a legenda szerint egyszer azt mondta: „Az emberi hülyeség és a világegyetem végtelen…, bár ez utóbbiban nagy vagyok biztos.”

Pedig mindenkit haza várnak. És aligha van olyan autós, aki abban a tudatban szeretné leélni az életét, hogy az ő nyilvánvaló szabálytalankodása, figyelmetlensége, nemtörődömsége miatt halt meg valaki. Esetleg többen is.

A rendőrség nem tervez ellenlépéseket. Legalábbis a Vörös kód kiadása után ezt állította minden interjújában Óberling József ezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője. Nem igazán tudnak már mit tenni. Főleg nem az ilyen esetekkel szemben, mint amelyek októberben rekord számú halálos balesetet idéztek elő.

Senkinek ne legyenek azonban kétségei, előbb vagy utóbb a rendőrség lépni fog. Vagy ha ők nem, akkor a kormány talál más (nem rendőri) megoldásokat a rendteremtésre. Már csak azért is, mert mint arról korábban részletesen beszámoltunk, egy tavaly felmérés szerint az emberek döntő többsége elégedetlen a hazai utak közlekedésbiztonságával.

F.Gy.A.