Száguldozó gyalogosok
- Elektromos rollerest gázolt egy taxis a zebrán, felvette az esetet a szemben jövő autó fedélzeti kamerája
- Jogilag az elektromos rolleresek pusztán igen gyorsan haladó gyalogosok
- Az elektromos rolleresek sebességét semmi nem korlátozza, a kerékpárosokét igen
- Tilos biciklivel áthajtani a zebrán, de elektromos rollerrel minden további nélkül átszáguldhatunk?
- A profi futók csak egy füllel hallgatnak zenét, a bringások, a hétköznapi gyalogosok közlekedhetnek zombi üzemmódban
- Egyre kínosabb kérdéseket vetnek fel az újfajta közlekedésre használt nem közlekedési eszközök
Brutális videót tett közzé internetes oldalán a minap a Budapesti Autósok Közössége. A felvételt egy autó fedélzeti kamerája készítette az Erzsébet-híd budai hídfőjénél, ahol egy taxi elektromos rollerest gázolt.
Amennyire a felvétel alapján meg lehet ítélni, az elektromos roller lendületből hajtott rá a zebrára, közvetlenül egy taxi előtt, ami elütötte. Csak a szerencsének és a szemből érkező (a videót készítő) sofőr lélekjelenlétén múlt, hogy a rolleresen már nem hajtott keresztül az ő kocsija is.
A felvétel alapján nem úgy tűnik, hogy a rollerező alaposan körülnézett volna, mielőtt a zebrára hajtott; ennek eldöntése azonban majd a felvételt elemző szakértők feladata lesz, már ha egyáltalán eljut odáig az ügy. Annyi bizonyos, hogy a közlekedési lámpák sárgán villogtak, amiből egyenesen következik, hogy az adott csomópontot mindenkinek fokozott körültekintéssel kell megközelíteni. Autósnak, gyalogosnak egyaránt. Emiatt látszólag egyértelmű a felelősség kérdésre. Csakhogy a látszat olykor csal.
Az elektromos roller, nem jármű. Vannak, akik kerekes sporteszközként említik, mások kerékpárpótlónak, ami jogilag – azaz a KRESZ szerint – nem minősül kerékpárnak. A legpontosabb meghatározás talán az „elektromos meghajtású hangtalanul és viszonylag nagy sebességgel guruló izé”.
Borbély Zoltán ügyvéd, közlekedési jogász szerint miután a KRESZ nem tartalmaz előírásokat az elektromos rollerre vonatkozóan, ahogy mostanában elterjedt és népszerű elektromos meghajtású járgányra sem, és az efféle eszközök nem minősülnek járműnek, az elektromos rollert, azaz annak vezetőjét gyalogosnak kell tekinteni. Ennek megfelelően a gyalogosokra vonatkozó előírásokat kell alkalmazni rájuk is.
Ez azonban a gyakorlatban éppolyan veszélyes helyzeteket teremthet, mintha az újfajta elektromos kütyük vezetői számára előírnánk, hogy a kerékpárosokhoz hasonlóan, főszabályként ők is csak az úttesten közlekedhetnek. Amit persze indokolhat ezen járművek sebessége, hiszen nemhogy egy átlagos gyalogos sebességének többszörösével képesek haladni, de többségük gyorsabb még egy átlagos kerékpárosnál is.
A technológiai fejlődés (azaz az elsősorban közlekedésre használt elektromos „sporteszközök” gyors elterjedése) abszurd helyzeteket teremtett. Egy elektromos roller akár 20 kilométeres sebességgel is képes haladni. Mivel az elektromos roller vezetője a KRESZ szerint gyalogos, a járdán kell közlekednie. Ott, ahol a kerékpárosok csak kivételes esetekben közlekedhetnek (például, ha nincs kerékpárút, ha az úttest a kerékpáros közlekedésre alkalmatlan, ha a forgalom olyan nagy, hogy veszélyes lenne a kerékpárosokra nézve). Ám, ha a bringások a járdára kényszerülnek, a gyalogosok védelmében legfeljebb 10 kilométer/órás sebességgel haladhatnak. A jogalkotó így próbálta, próbálja védeni a gyalogosokat. Ám, ha az elektromos rolleres jogilag gyalogos, nem kerékpáros, rá semmiféle sebességkorlátozás és más megkötés nem vonatkozik, ahogy a gyalogosokra (futókra) sem. Bár ez sem teljesen igaz.
A profi futóktól már az edzőik is elvárják, a legtöbb versenyen pedig egyre gyakrabban megkövetelik és ellenőrzik, hogy ha futás közben zenét hallgatnak, akkor azt csak monóban tegyék. Nem használhatnak mindkét fülükön fej- vagy fülhallgatót! Az edzők és a versenyigazgatóságok ezzel próbálják elérni, hogy a futók ne válhassanak zombikká sem edzés közben, sem a versenyeken. Azért kell az egyik fülüket szabadon hagyni, hogy ha valaki segítséget kér, vagy ha valami veszély fenyegető őket, meghallják a vészt jósló zajokat és figyelmeztetést, s még időben reagálhassanak.
A hétköznapi gyalogosok, kerékpárosok ma még közlekedhetnek zombi üzemmódban. Számukra nem tiltja semmi, hogy úgy vegyenek részt a forgalomban, hogy mindkét fülükbe bömböltessek a zenét és ezzel teljesen kizárják a külvilág zaját az életükből, egyszersmind azokat a hangokat is, amelyek figyelmeztethetnék őket a rájuk leselkedő veszélyekre. Ezért sétált már nem egy fiatal (bár nemcsak fiatal) a vonat és a HÉV alá, egy autó vagy busz elé, és halt meg az utcán hangos zenehallgatás közben. Erről korábban már lapunk is több cikket írt, amelyek egyebek között itt , itt és itt olvashatók.
Ha az elektromos rolleres gyalogos, a zebrán elsőbbsége van. Az autósoknak meg kell állniuk, ha a gyalogos az úttestre lép. A zebrán elsőbbsége van a gyalogosnak. Ami persze nem azt jelenti, hogy körültekintés nélkül mehet az orra után! Meg kell a gyalogosnak győződnie arról, hogy az átkelőhelyhez közeledő járművek megadják, meg tudják-e adni az elsőbbséget. Féktávolságon belül nemcsak veszélyes, tilos is az autók, buszok, motorok elé lépni.
Na, de mikor lép le egy elektromos rolleres az úttestre? Soha. Mégis elsőbbsége van? Akkor is gyalogos, ha nem lép?
A kérdésre a válasz nem is olyan egyszerű. Néhány éve egy autós halálra gázolt a zebrán egy kerékpárost. Első- és másodfokon is bűnösnek mondta ki a bíróság. Két év felfüggesztett börtönt kapott és két évre eltiltották a vezetéstől, amiért nem adta meg az elsőbbséget a zebrán áthajtó kerékpárosnak. Azonban a Kúria megváltoztatta az ítéletet. Felmentette a sofőrt, mondván: a kerékpárosnak nincs elsőbbsége a zebrán.
A gyalogátkelőhelyen tilos átkerékpározni. Mégis sokan megteszik és az utóbbi időben több baleset is történt emiatt. A szabályosan közlekedő bringásoknak, amennyiben a zebrán akarnak átmenni az úttest egyik oldaláról a másikra, le kell szállniuk és tolniuk kell a biciklijüket. Ennek nagyon is gyakorlatias oka van. A szabálykövető autósok ugyanis a gyalogátkelőhelyhez közeledve a kerékpárosokhoz (és persze a jog szerint gyalogosnak minősülő elektromos rolleresekhez) képest jóval lassabban mozgó gyalogosokat figyelik. Nekik kell ugyanis elsőbbséget adniuk.
A józan ész azt diktálná, hogy az elektromos rollerrel és társaival se lehessen csak úgy áthajtani a gyalogátkelőhelyen. Szálljanak le ők is a járművükről és tolják át azt a túloldalra! Csakhogy az elektromos roller nem jármű. Ő gyalogos! A gyalogos nem tud leszállni semmiről, legfeljebb kiléphet a cipőjéből!
Ugyanakkor érdemes végig gondolni, mi történik, mi történhet, akkor, ha egy kerékpáros akkor érkezik (a gyalogosokhoz képest) nagy sebeséggel a zebrához, amikor a gépkocsik előtt már az utolsó gyalogos is elhaladt. A sofőrök gázt adnak, és egyszer csak szinte 15-20 kilométer/órás sebességgel a semmiből eléjük vág egy kétkerekű…
Szerencsére a kerékpáros-forgalommal nem nő arányosan a kerékpáros balesetek száma. Sőt, az utóbbi időben, mintha némi csökkenést mutatnának a statisztikák. Ennek ellenére tény, hogy a kerékpáros balesetek száma Európa-szerte kisebb mértékben csökken, mint az összes baleseté. Minden második kerékpáros baleset (sőt, valamivel több, az esetek 52 százaléka) azért következik be, mert a kerékpáros autóval ütközött. És bár az esetek többségében mindenki a fiatalokra gondol, amikor a szabályokat semmibe vevő kerékpárosokról van szó, a nemzetközi felmérések azt mutatják, hogy az idősebb bringások többször vállalnak az átlagosnál nagyobb kockázatot, amikor nyeregbe pattannak.
F.Gy.A.