Tényleg ennyire figyelmetlenek vagyunk?

Egyre inkább hozzá kell szoknunk, hogy a hatóságok is élnek a videózás, az ellesett történések megörökítésének az eszközével – természetesen nevelő célzattal. Ezek a rövidke mozik úgy szórakoztatnak, hogy közben a hátunk is borsódzik, hiszen tudjuk, könnyen előfordulhat, hogy legközelebb éppen velünk jön szembe egy megtévedt honpolgár.

Mostanában egy olyan filmcsokor okoz örömet a kárörvendésre mindig könnyen kapható nagyközönségnek, amely az M44-es nemrég átadott, Békés megyei szakaszán készült autós ügyetlenedéseket mutatja. Az egyik sofőr, miután rájött, hogy rossz felé kanyarodott, kapásból megfordult az osztott pályás úton, és a szembejövő forgalomban korrigálta a csomóponton való átjutást. Egy másik egyszerűen tolatni kezdett a külső sávban, majd jó száz méter után még a körforgalom ívén is haladt egy kicsit. Szerencsére ezeket az attrakciókat csak a kamerák látták, mondhatjuk, ezek a sofőrök diszkréten – másokat nem veszélyhelyzetbe sodorva – oldották meg a számukra bonyolult helyzeteket. Akadt azonban olyan kolléga is, aki úgy szeretett volna megfordulni a gyorsforgalmin, hogy mögötte már jött valaki, és mire a belső sáv felé navigálta az autóját, már ott is foglalt volt a hely: egy kamion sofőrülésének magasából nézte a hivatásos, mi az ördögöt akar az a szerencsétlen úrvezető!

Nahát, ez tényleg vicces, ilyet még Mr. Bean sem tudott! De miközben csapkodjuk a térdünket a nevetéstől, idézzük fel a saját élményeinket, amikor a gyorsforgalmi jellegű útfejlesztések következtében a jól ismert és megszokott utak hirtelen másfelé kezdtek vinni, mint azelőtt. Például a Lágymányosi – ma Rákóczi-híd budai hídfőjében jelen sorok írója több alkalommal úgy elkeveredett, hogy a pesti oldalig meg sem állt. Arra is emlékezhetünk, hogy amikor az M0 első, fizikai elválasztás nélküli szakaszait átadták – a 90-es évek közepén – a legtöbb baleset a visszafordulni igyekvő járművek miatt történt. Vagyis mielőtt nekiállunk kinevetni a szerencsétlenkedő sorstársainkat, nézzünk inkább magunkba, és gondoljuk végig, vajon a forgalomszervezéssel foglalkozó szakemberek mindent elkövettek-e, hogy az új létesítményeket – gyorsforgalmi utakat, turbókörforgalmakat, fel- és lehajtókat – mindenki számára érthetően elmagyarázták-e?

A jó hír az, hogy a Magyar Közút szakemberei – miután kihelyezett kameráik révén értesültek a békési autósok megkavarodásáról – újra átgondolták a tájékoztató táblák elhelyezését, tartalmát, és egyértelműbben, ha tetszik, „szájbarágósabban” helyezték ki azokat.

Az általános iskola alsó tagozatában a tanító ezt úgy mondta: a gyengébbek kedvéért. Ismeretlen úton, szokatlan közlekedési helyzetben mindannyian gyengébbek vagyunk – ezt mutatják az interneten keringő videók. Ne nevessük ki a bizonytalanodó autósokat! Könnyen lehet, hogy nemsokára majd magunkat látjuk viszont a közútkezelő videóin, és akkor majd a többiek nevethetnek rajtunk.

N.V.